Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Trash-tråden

lille Birger skrev 2012-11-11 16:11:14 följande:
    På tal om maträtter:

Det där var inte en av dina finaste bilder direkt. Jag som hade börjat att känna ett visst hopp för dig.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2012-11-11 17:34:05 följande:
    Förmodligen. Du är den enda som bor i gåsaland.
    Jag åt tacos på en lördag. Tydligen helgerån enl alla fredagsmysare. 

Blasfemi!!! Tacos på en lördag!!! Du borde få dina fredagschips indragna i en månad!
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 08:30:01 följande:
    Osäker, men jag tänkte, havregrynsgröt med lingonsylt?

Nja havregrynsgröt känns väldigt fosterländskt. Det är nog SD-gröt. Sossegröt är snarare müsli. Lite nyttigt och korrekt att äta men ändå lättsmält.
  • PrimitivMan
    Kakaa skrev 2012-11-12 09:24:56 följande:
    Nu äre fan synd om mig.. så börja tyck synd om mig!

Varför är det synd om dig? Kan väl tycka lite synd om dig då.

Synd om mig med. Jag håller på att sluta snusa och har lite abstinens.
  • PrimitivMan
    Aynrand skrev 2012-11-12 11:25:40 följande:
    så enkelt är det inte
    hur kan man då förklara att intelligenta män från olika delar och världen kan bära med sig olika beteenden som i sin tur grundar sig på "education" som bred begrepp.............

är du naken?

För att citera Oscar Wilde:

"Om en man är en gentleman så räcker det. Är han inte det, så är utbildning bara till större skada"

(kanske inte ordagrant så men innebörden)
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:04:03 följande:
    Mmm.

Det är tur att så många barn i världen inte har möjlighet till utbildning och att 63 universitet i Iran förbjuder kvinnor att studera där.

Vem vet hur sjutton världen skulle se ut om alla barn hade rätt att gå i skolan liksom...

Utbildning är givetvis bra, men inte om utbildning används som ett verktyg för att skräddarsy samhällsmedborgare efter en viss mall. Dessutom har sk intellektuella varit de ivrigaste anhängarna av totalitära tankar under 1900 talet. Ett glorifierande av att använda våld för att uppnå politiska syften, ändmaået helgar medeln typ. På båda sidorna om den politiska skalan.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:17:30 följande:
    Jag förstår DW.
    Men indoktrineringen då. Hur ser den ut?
    Frågar du en kommunist säger han att vi utbildar slavar under kapitalismen. Frågar du någon annan blir svaret ett annat.

Jag är osäker på exakt vad som åsyftas. Saker VI kallar utbildning eller saker utbildningssystemet och/eller staten kallar utbildning?

Det är en ännu större börda att inte ha utbildning, inte kunna skriva eller läsa, inte kunna ta plats i samhället vi ändå lever i.

Men förklara gärna mer, jag förstår på riktigt inte helt vad som menas.

Du har givetvis rätt. Utbildning är alltid bättre än motsatsen. Oavsett vad man lär sig. Även om jag inte tror att universiteten i forna sovjetunionen direkt uppmande ett källkritiskt tänkande tex.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:25:06 följande:
    Och vad underbyggs inte?
    Och framförallt, vad är alternativet?

Nu ska jag tvätta mitt hår.

Nej det är givetvis bättre att l'ra sig läsa/skriva/räknba även om man blir indoktrinerad i ett visst tänkande. Men man skall inte vara blind för potentialen att använda utbildningsväsendet att "fostra" en viss typ av människor.
  • PrimitivMan
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 12:48:41 följande:

Du vill starta en alternativ nazistisk skola? Självklart är demokrati bra. Alla människor vill kunna påverka sin situation.

Nej en upplyst despot är den bästa formen. Och i det begreppet innebär att despoten agerar på det sätt som är bäst och låter folkets vilja styra. Det är dock omöjligt i praktiken (hur vet man folkets vilja utan ett sätt att manifestera folkets vilja) och därför är demokrati ett bra alternativ om än inte perfekt. Inte det bästa men minst dåliga.
Svar på tråden Trash-tråden