Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 12:49:47 följande:
    Självklart ska man inte vara blind för det, men nu börjar ju diskussionen handla om något annat känner jag.

Haha och när senast höll vi oss till ett ämne
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 13:02:56 följande:

Jag är väldigt allergisk mot system som beskrivs som saliggörande men som blir katastrof i praktiken. Men representativ demokrati är ju en form av upplyst despoti. Annars skulle man aldrig fatta beslut om skattehöjningar eller bidragssänkningar. Eftersom representativ demokrati aldrig blir perfekt bör man minimera centralstyrningen så långt det går.

Det finns inga perfekta system. Det gäller att minimera den skadliga påverkan. Demokrations baksida är att särintressen får mer inflytande än vad de skall få fast på samma gång kan det också vara majoritetens diktatur. Inflytelserika marginalväljargrupper kan påverka politiken i en riktning som inte motsvarar gruppens storlek och betydelse (den jordbrukspolitik vi haft är ett exempel).

Jag är lite djävulens advokat när jag förordar den upplyste despoten. I själva verket är jag för ett system som minimerar statens inflytande över medborgarna. För mig är ett bra system där regering/riksdag är i stort sett maktlös och låter folk sköta sig själva. .-)

Jag är en varm vän av att kräva kvalificerad majoritet för att införa skattehöjningar el nya lagar, dvs att 2/3 (el gärna 9/10) majoritet krävs för att införa en skattehöjning el en ny lag och en motsvarande minoritet att avskaffa den. Sockrade vallöften ? Konfiskera andra gruppers egendom? Haha glöm det för det kommer ni inte kunna få igenom utan minoritetens stöd.

I de länder där man haft ett system med kvalificerad majoritet så har också den offentliga sektorn varit avsevärt mindre än i andra länder (vilket för mig är en bra sak).
  • PrimitivMan

Jag tror det är omöjligt att undvika indoktrinering i ett skolsystem. För trots allt så vill varje samhälle uppfostra medborgarna på ett visst sätt som anses vara till gagn för majoriteten.

Oavsett statsmaktens intentioner dock så är det ändå den individuella läraren som har ett stort inflytande över vad som sägs. Är den personen rasist,  kommunist (el vilken -ist) etc så kommer det med stor sannolikhet prägla undervisningen på ett eller annat sätt.

Vad skolan däremot kan uppmana till är att vara källkritisk. Det har jag eg aldrig sett skolan uppmana till på ett bra sätt.

Samma sak med "objektiva nyheter" vilket också är svårt. Då tycker jag det nästan är bättre att inte nyheter som presenteras är "objektiva" utan istället att de åsikter som finns klart redovisas.

• PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 16:50:24 följande:
    Jag FLar från nagelsalongen med en söt asiat som håller min hand.

Hur cool är jag?

Jag tycker snarast att du låter lite FL-beroende . Har du ett starkt behov av att få diskutera kukstorlekar eller något ?
  • PrimitivMan
    Aynrand skrev 2012-11-12 16:53:28 följande:
    mkt klokt sagt tycker jag...jag har inte gått i skolan i Sverige (förutom universitet) men jag käner igen detta då det också stämmer när det gäller arbetslivet.

Hur meanr du då? Att svensken är väldigt fokuserad på gruppens bästa snarare än individuellt?
  • PrimitivMan
    Aynrand skrev 2012-11-12 17:05:10 följande:
    att man gör karriär väldigt mkt baserad på hur man interagerar med sin kamrater, man gör inga vågor för då blir man obehaglig, friktioner ses alltid som ett problem vilket medför att en krissituation måste uppstå för att åstadkomma en förändring.

Ja det stämmer. Dessutom det som värderas högst i svenskt arbetsliv är personalansvar. Det enda som man betalar för. Expertkompetens tex betalas sällan speciellt högt (jämfört med andra länder)
  • PrimitivMan

Är det någon som kan förklara för mig varför jag idag har fått Trazan Apansson låten "Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp" på huvudet? Har gått och nynnat på den hela dagen. Trot inte jag hört den på radio eller något. Konstigt.

• PrimitivMan
    Agridulce skrev 2012-11-12 22:56:14 följande:
    Jag kan refrängen baklänges.

ok....

På tal om kukångestmannen så tänker jag däremot på den här låten:

">

• PrimitivMan
    Agridulce skrev 2012-11-12 22:59:30 följande:
    Den där borde du få en rejäl jäkla pungspark för. Demon

Har du något emot MA Numinnen eller?
  • PrimitivMan
    Ermenegildo skrev 2012-11-12 23:03:50 följande:
    Haha, du är betydligt mer finkänslig än jag. Jag har redan påstått i en annan tråd att du tänder på kvinnor som väger ett kvarts ton.

Och även jag var ju tvungen att kolla in Birgers obligatoriska badrumsspännarbild. Den var ändå betydligt bättre än de där avatarbilderna på spända bringor som verkar så populära bland vissa FL-raggare. (De som inte fattat att det är mycket coolare att lägga in en bild på Johnny Depp, alltså.)

Jag har en enorm aversion mot män som har spända bringor avatarer. Dessutom verkar många av de som har den typen av avatarer dessutom vara ännu mer pantade än vad deras avatarer gör intryck av.
Svar på tråden Trash-tråden