Trash-tråden
Haha och när senast höll vi oss till ett ämne
Jag tror det är omöjligt att undvika indoktrinering i ett skolsystem. För trots allt så vill varje samhälle uppfostra medborgarna på ett visst sätt som anses vara till gagn för majoriteten.
Oavsett statsmaktens intentioner dock så är det ändå den individuella läraren som har ett stort inflytande över vad som sägs. Är den personen rasist, kommunist (el vilken -ist) etc så kommer det med stor sannolikhet prägla undervisningen på ett eller annat sätt.
Vad skolan däremot kan uppmana till är att vara källkritisk. Det har jag eg aldrig sett skolan uppmana till på ett bra sätt.
Samma sak med "objektiva nyheter" vilket också är svårt. Då tycker jag det nästan är bättre att inte nyheter som presenteras är "objektiva" utan istället att de åsikter som finns klart redovisas.
Är det någon som kan förklara för mig varför jag idag har fått Trazan Apansson låten "Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp" på huvudet? Har gått och nynnat på den hela dagen. Trot inte jag hört den på radio eller något. Konstigt.