Inlägg från: Trust me |Visa alla inlägg
  • Trust me

Trash-tråden

Nu är riset klart så vi syns om ett bra tag igen. Skål

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Trust me
    Reflec skrev 2012-11-24 18:46:59 följande:
    jag fick då ingen puss. *gråter*

Pussar väl dig också även om jag är lite osäker på vem jag pussar i detta fall.
    Anton Chigurh skrev 2012-11-24 18:45:36 följande:
    Jag tar det där som en komplimang, Tm, även om pussen kommer förbli i det skriva formatet. Trots det uppskattar jag din uppskattning av mig som den mönstermedlen jag är här på FL.

Det är väl du som står för vakthållandet av kvinnornas heder och ära på FL?
  • Trust me

Frågan är om jag ska fortsätta titta på Michigan-Ohio eller titta på Miami-Duke istället..

• Trust me

Obama är politiker!

• Trust me
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-27 23:01:40 följande:
    Och det är väl på inget sätt konstigt att reagera över en kommentar som "Att visa pojkar som leker med dockor och dockhus är helt oacceptabelt".?

Det konstiga skulle vara att inte reagera. 

Visa pojkar leker såklart med handeldvapen eller Airbus A380
  • Trust me
    PrimitivMan skrev 2012-11-27 22:56:31 följande:
    Jag tycker det är för lite analsex i den här tråden

• Trust me
    och skrev 2012-11-27 23:08:48 följande:
    Nej.

De gör varm choklad och erbjuder en trygg famn. 

Duger mellanmjölk?
  • Trust me
    PrimitivMan skrev 2012-11-27 23:43:16 följande:

Jag sa att jag var överkänslig  och det är möjligt jag feltolkade. Men är någon gör en affär av något och skriver "kommentarer på utländska nyhetssajter" så kan det lätt tolkas som det är vad de utländska nyhetssajterna säger och inte bokstavligen kommentarer till själva inlägget, dvs insändare. Men det behöver som sagt inte vara avsiktligt. 

Grow a pair..
  • Trust me

Utan att gå in i sakfrågan så måste jag ge LB visst stöd.

Vi har en debatt som handlar om vissa aspekter av genusordningen men definitivt inte alla. Önskar man skapa ett jämlikt samhälle så behöver man titta på alla delar samtidigt och då inte säga att vissa är viktiga medan andra är oväsentliga. Lite så är det vi gör nu.

Väljer man att bara se på en del sidor där kvinnor varit förfördelade och åtgärdar dessa så uppstår en obalans mellan könen i hela den rådande genusordningen. Män får nämligen inte per automatik något annat när de inte längre har det som åtgärdats. Felet är alltså inte att man gör en förändring utan att man inte ser till helheten av vad förändring gör för män och kvinnor.

Män har t.ex haft en prioriterad ställning på arbetsmarknaden. De har kunnat ha detta då det varit en del av att vara kvinna att ta hand om barn och hushåll. Att kvinnor varit (är) förfördelade på arbetsmarknaden har också inneburit att män inte haft krav på betyg/skolgång då konkurrensen om arbetstillfällena varit hälften så stor som den är nu. Män har också förväntats betala för kvinnor i olika sammanhang och även besitta kunskaper som kommer sig av deras inkomst och lönearbete. Ändrar vi på männens prioriterade ställning på arbetsmarknaden behöver vi också ändra på det som följer av den ordningen.

Om vi kan göra det till en del av manligheten att ta hand om barn och hushåll kommer då tankarna om vad det är och ska vara se ut på samma sätt som det gör idag? Kvinnor har ingen genetisk kunskap om hur ett hushåll ska organiseras och barn ska skötas så många fullgoda alternativ är möjliga

Vad innebär det att pojkar får sämre betyg än flickor i skolan för deras framtida möjligheter på arbetsmarknaden nu när de inte längre har en gräddfil? Betygsskillnaderna är större än vad som kan förklaras av att pojkar är individuellt lata och ska skärpa sig på individnivå.

Om löneskillnaderna beroende på kön försvinner kommer då också tankarna om vem som bjuder och besitter kunskaper som ses komma av lönearbetet också att ändras? Och hur?

Att prata om kränkta vita män och att för varje sak som tas upp jämföra med att kvinnor har det värre är inte renhårigt. Det är en härskarteknik.

Fråga er varför det är så att kvinnor upplever att de behöver en fristad från män i så många sammanhang. Vad är det som gör att män alltid verkar jaga efter kvinnor. Är det så att män är såna men inte kvinnor eller kan det komma sig av att vi har en genusordning som bidrar genom sina strukturer till detta. Tittar man på dejtingsidor eller på krogen så ser det likadant ut. Kan detta också ha bäring på den förväntade invändningen att kvinnor inte "får" jaga? Självklart! Men den som tänker ett steg till inser då att för att tillåta kvinnor att vara aktiva så måste man samtidigt få män att lita på att även passivitet är en både möjlig, vinnande och manlig strategi. Kvinnor har här en "gräddfil" som tyvärr leder till utnyttjande på olika sätt på samma sätt som mäns "gräddfil" in i arbetslivet handlade om att underordna sig ett system som t.ex resulterade i en kortare förväntad livslängd både på slutet men också genom dödsfall i arbetet.

Den som sen vill prata om kvinnobilder, samhällstryck, objektifiering etc rekomenderar jag att titta i närmaste tidningshylla. Är det verkligen heeelt säkert att det är mäns blickar som mest betraktar och bedömer kvinnor? Tidningar som bara innehåller bilder av kändisar och, ja, moraliserar över deras liv och leverne köps knappast av män. Inte heller kan jag förstå att kvinnor är utsatta för en konspiration av manliga tidningsägare för att vilja ägna sig åt denna objektifiering. Tror man på det så är det väl bara göra som med de kalendrar med nakna kvinnor som fanns förut. Lite moralisk indignation och insikten om att det var objektifierande fick bort dom från Sverige på 5-10 år. Inte saknade av nån egentligen. Dags att bojkotta alla frisersalonger som har objektifierande tidningar liggande framme? 

• Trust me
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 17:02:33 följande:
    Stor skillnad /tycker jag) på dejtingsida/krogen och situationen på gymmet.
    Ett gym, eller ett kapprum på mellanstadiet, är platser och situationer där kvinnor befinner sig i andra syften än att roa sig/finna en partner.
    Jag tror ganska få kvinnor gör en relevant skillnad på att flirtas med, få en komplimang och att känna sig olustig. Vilket man som kvinna ofta gör.
    Man vill inte alltid vara ett sexobjekt. Jag skulle strunta fullständigt i om män fick en separat avdelning på gymmet, för att de känt sig hämmade att träna av kvinnors blickar.
    Jag skulle strunta fullständigt i om det startades ett projekt där det satsades ekonomiskt på t ex välmåendet hos unga pojkar. 

Jag har inget emot dessa skillnader, en viss balans infinner sig förr eller senare, på ett eller annat sätt. Speciellt i ett land som Sverige, vilket tar mig tillbaks till orsaken att jag ens reagerade. Birger påstår att vi har "samma problem" i Sverige som i delar av världen där kvinnor inte får studera, bestämma över sin egen kropp eller ens vart hon går och när.

Fast du missar hela poängen med det jag skriver. Jag tar upp att en skillnad som gör att det ena könet ska jaga det andra inte kommer med en knapp som gör att den kan slås av/på. Det är något som är fel och leder till en skevhet som tillsammans med andra delen av genusordning skapar detta och förstör för båda.

Den här skevheten leder till att kvinnor normaliserar att alltid bli sedda och män att alltid spana och jaga. Kvinnor får svårt att slappna av ens när någon inte tittar då de inom sig på ett sätt alltid ser sig som objekt för andras blickar. Är det här verkligen något vi ska fortsätta med? Är förmånen att ha den här grädddfilen värd att aldrig kunna sitta på ett café själv och tänka långa tankar utan att bli störd av andra eller uppleva sig vara betraktad? Att aldrig kunna betrakta män utan att tänka på vad man sänder ut för signaler? Är det värt priset?
Svar på tråden Trash-tråden