Inlägg från: Trust me |Visa alla inlägg
  • Trust me

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 19:42:34 följande:
    Ok jag ska läsa om det du skrev och reflektera senare.
    Jag hade mest svårt att se relevansen till BJs "män är förtryckta" och apartheid-paralleller.

Återkommer. 

Jag håller inte med LB i sak men sympatiserar med tanken att det finns "orättvisor" åt många håll. Alla håll måste ses för sig men också från ett helhetsperspektiv för att finna bra lösningar.

Även den som uttrycker sig drastiskt eller kanske utan att ha alla fakta rätt kan vara på rätt spår med en välvillig tolkning. Alla förtjänar faktiskt en välvillig tolkning Solig
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Trust me
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 19:56:38 följande:
    Ja, det håller jag helt med om. EN välvillig tolkning. Jag har haft den här diskussionen med Birger förut. 

Orättvisor är svåra att tala om, jag ogillar tanken på att allt ska vara exakt lika. Om du och jag båda är törstiga, ska du få mest vatten i glaset liksom. Det är rättvisa. Sedan förstår jag ju precis och exakt hur det kan problematiseras.  

Det som jag har för mig att LB brukar driva är att det kan bli åtgärder som ger kvinnor rätt till något men inte män "rätt" till det motsvarande. Att man pratar om att ge kvinnor möjlighet till något som inte är en rättighet män haft. Han tar idag upp exemplet med studiebidrag. Är det verkligen rimligt att propagera för fler kvinnor på högskolan när de redan är i majoritet? Det är i detta läge inte möjligt att positivt särbehandla män då män på andra områden har det bättre än kvinnor.

Ett annat exempel är att kvotera in kvinnor i börsbolags styrelser. Det handlar inte om att man då pratar om en lagstiftning som säger att inget kön får ha mindre än 40% av platserna. Det man pratar om är att det inte får vara mindre än 40% kvinnor. Sen kan jag invända mot detta då det handlar om att skyffla om makten lite bland en promille av befolkningen. 99,9% av männen kommer aldrig ifråga för såna uppdrag vilket borde ses som ett lika stort problem. Selekteringen kan ha fler fel än bara kön. Inavel kanske Flört

Rättvisa är knepigt. Svårt att kvantifiera men man känner det i sig ibland.

• Trust me
    och skrev 2012-11-28 21:14:31 följande:
    Nja, prinsessan Havrefras har långt blont hår, men det kan kanske vara uppsatt på den här bilden.

Men visst är det ett tänkbart scenario.  

Sen promenerade hon in i solnedgången..
  • Trust me

Om dom redan dejter borde frågan om vem den andra är redan vara löst. Är jag väldigt gammaldags nu? Skäms

• Trust me
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-29 13:11:06 följande:
    Alicia Keys säger det;

It's been a while, I'm not who I was before
    You look surprised, your words don't burn me anymore
    Been meaning to tell you, but I guess it's clear to see
    Don't be mad, it's just the brand new kind of me
    Can't be bad, I found a brand new kind of free...

It took a long long time to get here
    It took a brave, brave girl to try
    It took one too many excuses, one too many lies
    Don't be surprised, don't be surprised

If I talk a little louder
    If I speak up when you're wrong
    If I walk a little taller
    I've been under you too long
    If you noticed that I'm different
    Don't take it personally
    Don't be mad, it's just the brand new kind of me
    And it ain't bad, I found a brand new kind of free...

I don't need your opinion
    I'm not waiting for your ok
    I'll never be perfect, but at least now i'm brave
    Now, my heart is open
    And I can finally breathe
    Don't be mad, it's just the brand new kind of free...

Jag fattar inte såna här texter. Betyder de att personen varit kuvad av den andra men nu inte är det? Då stämmer ju inte meningen "Don't take it personally". Betyder texten att personen hittat sig själv och nu kan uttrycka sin vilja funkar den textraden men inte "I've been under you too long".

Vad betyder de här raderna:
    I don't need your opinion
    I'm not waiting for your ok
    I'll never be perfect, but at least now i'm brave

Behöver man ingen annans input längre alls? Varför har mänskan gått runt och väntat på godkännande tidigare. Har verkligen den som är "you" i texten velat ha det så? Hur kul har det varit att leva med en jagsvag typ? Fast nu leder det bara tillbaka till första stycket.

Snälla förklara   
  • Trust me
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-29 14:14:36 följande:
    Ibland är saker fria att tolkas lite som man vill och sättas in i personliga perspektiv. Det är det som är det fina med artister som skriver sin egen musik, texten kanske inte betyder samma sak för henne som för mig ens.
    Och ibland ska inte saker överanalyseras, utan bara låtas vara.

...inte ens analyseras. Bara låta orden få en personlig mening.

Men en självmotsägande text är ju meningslös..

Allt är fritt att tolka som man vill och applicerar man det på normal mellanmänsklig kommunikation så bryter kommunikationen ihop totalt. Språket upphör och vi flyter runt i vår lilla känslomässiga egobubbla.

Du tyckte uppenbarligen att det här var en bra text eftersom du la ut den här. Du har alltså tolkat den på något sätt och då innehållsmässigt och inte typografiskt. Hur tolkar du den?

Apropå kommunikation som bryter ihop: http://feminspire.com/why-i-never-play-hard-to-get/     
  • Trust me
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-29 14:46:32 följande:
    Trust me;

Min tolkning är personlig.
    Jag har inte behov att förstå allt. Finner dina resonemang lite torra, men det är min personliga tolkning.

Jag tolkar dig som jag tycker du vill visa dig. Som en intelligent person med stort intresse för poesi och en stor och djup allmänbildning. Att därför prata om en låttext ser jag inte som någon stor grej och jag förvånas att du spelar ut integritetskortet direkt.

Det kan vara så att jag tänker fel och det här är ett ställe som Facebook där man kan lägga upp en status och sedan samla på lajks och fräcka oneliners.

Du är fri att se mig som torr eller mina resonemang som torra. Den esprit du kanske saknar och får från andra kan vara värd att fundera på vad det är. Är det att ta dig på allvar eller ett sätt att få dig att må bra?

• Trust me
    lille Birger skrev 2012-12-10 18:41:39 följande:
    Fast de har ändå gemenskap. Det är det viktigaste. Glad

Är man bara tillsammans blir allt bra Solig

Eller hur LB Obestämd

Nallen längst till vänster kommer förpesta livet på NL med trådar om att ingen vill ha någon med korta öron Gråter   
  • Trust me
    MrC skrev 2012-12-10 19:58:01 följande:
    Vet du vad det där är för bild egentligen? Den är rätt så osmaklig faktiskt.

Ja det vet jag. Världen är tyvärr full av hemska bilder. En till?

• Trust me
    Elle Se Sent skrev 2012-12-20 08:39:55 följande:
    Haha...bolsjeviker ?
    Jag har hört att ett nytt invektiv i politiska debatter är "salongsbolsjevik".
    Gulligt! 

Samma som rödvinsvänster?
Svar på tråden Trash-tråden