• och

Trash-tråden

lille Birger skrev 2011-09-08 00:29:00 följande:
    Det är ju en skillnad på att äta för att slippa svälta och att äta för att kunna ligga på 150 kg kropptsvikt utan speciellt mycket fett på kroppen.
    Du behöver inte trycka in det i ansiktet på mig. Gråter
  • och

Hej Solig

Ni har roat er, ser jag.

Hoppas du kryar på dig NG.   

• och
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-08 16:45:46 följande:
    Vet inte, men han omskars på sjunde eller åttonde dagen...tror jag.
    Man gör det på åttonden dagen, och man har faktiskt kunnat konstatera att det gör minst ont just då. Spädbarn har ju inte heller riktigt samma koll på kroppen som vuxna, så jag tror inte att de lider nämnvärt av det.
  • och
    Ernst Hugo skrev 2011-09-08 17:06:43 följande:
    Finns studier som säger motsatsen
    Eftersom jag just nu är lite upptagen av annat orkar jag inte googla. Men den åttonde dagen är bäst som operationsdag eftersom blodet lättast koagulerar då. Det där med smärta vet jag inte, jag har läst det någonstans. 
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-08 17:30:43 följande:

Synen på  spädbarns upplevelse av smärta har drastiskt ändras den senaste 50 åren. I början av 50-talet (ungefär) opererade man spädbarn utan bedövning medans man på många ställen till exempel ger spädbarn som fötts med hjälp av sugklocka smärtstillande de första dygnet eftersom studier visat att de blir påverkade av att ha ont.
    Jag känner till det med. Men det är inte det jag menade.

• och
    Yoyna skrev 2011-09-08 17:38:53 följande:

Nä, det är väl allmänt känt som tur är! (och ändå utförs omskärelse utan bedövning...)

Hur det står till med upplevelsen av smärta beroende på vilken dag det är har jag tyvärr ingen koll alls på.   
    Fast det är nog i länder där ekonomi och lagstiftning inte är så bra. Annars använder man väl alltid smärtlindring, mig veterligen finns det inga som helst synpunkter från religiösa samfund om att det inte skulle vara bra.
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-08 18:08:19 följande:

Klantigt skrivet av mig, jag menar naturligtvis inte att omskärelse rent generellt utförs utan bedövning men att det fortfarande händer. (Men å andra sidan föder kvinnor barn utan att erbjudas smärtlindring i många länder och jag antar att en hel del kirurgiska ingrepp genomförs utan bedövning då inget annat alternativ finns). 
    Ja, så är det.

Och det är inte helt enkelt med smärtlindring heller i alla fall. Kan faktiskt orsaka biverkningar med om det ges i fel dos av outbildade osv.

Men jag tror vi förstår varandra rätt här.     
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-08 18:19:51 följande:
    Det tror jag med!

Och visst är det så att smärtlindring inte är okomplicerat och biverkningar kan man få även om det ges av väl så utbildad personal tyvärr.... Obestämd   
    Jag känner ett enormt behov av att göra ett litet tillägg bara, när man omskär spädbarn går själva ingreppet oerhört snabbt. Lokalbedövningen kan nog i det fallet eg göra lika ont som själva ingreppet hade gjort. Fast det är en ren gissning, och jag tycker självklart att man ska lokalbedöva innan. Jag tycker inte heller att man ska göra omskärelsen vid högre åldrar, det blir ett så mycket större ingrepp då, och i sådana fall bör pojken få vänta tills  han är vuxen och själv vill.

Så, nu är jag nöjd.  
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-08 18:34:52 följande:

Har inte varit med under någon omskärelse men jag kan förstå att det går fort. Men behöver man inte sätta några suturer? Det har jag för mig att man kan behöva göra på äldre iaf? Och då är det säkert nödvändigt med lite bedövning. 

Hehe, vilken intressant vändning det tog... Från rumpor till förhud...   
    På äldre gör man det. Men spädbarn tejpar man bara. Man lossar förhuden och drar fram den över ollonet, sätter en peang, och skär bort det som ska bort. Sen tejpar man det. Går väldigt fort, själva ingreppet är över på en minut kanske?

Fast rimligen svider det efteråt, så det är klart att smärtlindring är bra.
  • och

Jag jobbar inte inom sjukvården, och jag gillar inte att orsaka smärta hos någon heller.

För övrigt har ni tappat fokus i den här tråden, tycker jag.

Foto por Mirabilia Images.            (via submissivemiss)

Svar på tråden Trash-tråden