ulfsas skrev 2012-10-30 12:23:36 följande:
Ja, det är händer att plan inte kan landa i tät dimma. Då får de flyga till sin alternativa flygplats. Detta även vid CAT3a- 15m i höjd och 200 m sikt
CAT3b- 6m och 75m
CAT3c- 0m/0m
Planet skall vara godkänt, piloterna tränade och flygplatsen skall ha CAT3 sedan så har olika flygbolag olika tillstånd. Ett nytt bolag får inte flyga CAT 3 med en gång. Så var det när inte Goodjet och Flyme kunde landa och vi gjorde det ändå.
Flygplatserna stänger när de inte har sikt tillräckligt för att operera. Om man som pilot flyger läger än sitt minima så riskerar man sitt jobb samt allas liv. Vi är ju två som kollar varandra.
Okay,
Ulf, jäkligt intressant, faktiskt. När ni piloter pratar siktförhållande genom dimma, eller likn, är det sikt vertikalt eller horisontelt ???
Lite konstig fråga, kanske tom korkad, vad vet jag, men nog fan för att det kan skilja sig oerhört. Du kan ha 10 meter sikt på backen men ändå är sikten "från ditt håll" många
många gånger bättre, så vad gäller ???
Mycket överraskande att tom
flygbolagen måste godkännas för
CAT 3, trodde det var okej så länge utrustning och piloter var godkända. Men men, där ser man.
Du säger dock här ovan att vid
CAT 3c är det
0m/0m, innebär det att du vid dom omständigheterna
tillåts landa vid en sikt på i princip noll meter, eller har jag missuppfattat ....