Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Trash-tråden

ulfsas skrev 2012-10-30 11:12:09 följande:
    20 meters sikt är mycket ovanligt och det mest troliga är att det du uppfattade som 20m var betydligt längre. Vi har speciella siktmätare på flygplatserna som vi går efter och mycket starka banljus som vi piloter ser. Men i den sikt som vi landar i kan man knappast köra en bil på vägen i.
    Autoland som jag kör när sikten är ner till 200m och då måste jag senast se banan på 15 meters höjd, annars får vi dra på igen.

Men vad säger reglementet, alltså, finns det tillfällen när ett plan inte kan/får landa på grund av extrem tät dimma. Nu menar jag såklart  på flygplaster som har ILS av sk Cat III typ då....

Och följs reglementet till punkt och pricka, Ulf ??? 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    ulfsas skrev 2012-10-30 12:23:36 följande:
    Ja, det är händer att plan inte kan landa i tät dimma. Då får de flyga till sin alternativa flygplats. Detta även vid CAT3a- 15m i höjd och 200 m sikt
    CAT3b- 6m och 75m
    CAT3c- 0m/0m

Planet skall vara godkänt, piloterna tränade och flygplatsen skall ha CAT3 sedan så har olika flygbolag olika tillstånd. Ett nytt bolag får inte flyga CAT 3 med en gång. Så var det när inte Goodjet och Flyme kunde landa och vi gjorde det ändå.

Flygplatserna stänger när de inte har sikt tillräckligt för att operera. Om man som pilot flyger läger än sitt minima så riskerar man sitt jobb samt allas liv. Vi är ju två som kollar varandra.
    Okay, Ulf, jäkligt intressant, faktiskt. När ni piloter pratar siktförhållande genom dimma, eller likn, är det sikt vertikalt eller horisontelt ???

Lite konstig fråga, kanske tom korkad, vad vet jag, men nog fan för att det kan skilja sig oerhört. Du kan ha 10 meter sikt på backen men ändå är sikten "från ditt håll" många många gånger bättre, så vad gäller ???

Mycket överraskande att tom flygbolagen måste godkännas för CAT 3, trodde det var okej så länge utrustning och piloter var godkända. Men men, där ser man. 

Du säger dock här ovan att vid CAT 3c är det 0m/0m, innebär det att du vid dom omständigheterna tillåts landa vid en sikt på i princip noll meter, eller har jag missuppfattat .... 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    PrimitivMan skrev 2012-10-30 15:30:34 följande:

Du har alldeles för snuskig fantasi. Eller du kanske tänker på den engelska förkortningen för Bankomat ?

Jag gick förbi en bil med skylten MMK (el var det MMF) för ett tag sedan.
    Precis, PM, alla vet ju för helvete att ATM står för : Anton, Tjejernas Man.

Den däringa MARIA tänker bara på sex. Hon är ett synnerligen slynigt stycke.

• Anton Chigurh
    Ermenegildo skrev 2012-10-30 17:50:10 följande:
    Här på FL diskuterar vi kuklängd, inte siktlängd. Just saying.
    Ibland är det samma sak.....
  • Anton Chigurh
    Aynrand skrev 2012-10-30 17:55:04 följande:
    menar du ju kortare desto manligare eller?
    Nä, Aynrand, siktlängd är en subjektiv bedömning av längden utan att ha verifierat resultatet med godkänt måttband. Alternativt godkänd och årligen kontrollerad tumstock.
  • Anton Chigurh
    reflections skrev 2012-10-30 18:06:34 följande:
    hallå?  måste man visa en kuk för att få lite uppmärksamhet?  Skrikandes
    Visst underlättar det, men det är inget krav. Älskling...Hjärta
  • Anton Chigurh
    Ermenegildo skrev 2012-10-30 18:03:51 följande:
    Här måste jag rätta dig. Det har i flera kuklängdstrådar konstaterats att en trovärdig kuklängdsmätning måste ske med laser.
    Jag ligger efter min tid. Helt klart, Ernst....
  • Anton Chigurh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-30 18:04:34 följande:
    Jag har subjektivt bedömt

Aynrands kuk. Den är nog den största i tråden

(försöker trigga en kukmätningstävling).

"Och" kan döma. Hon gillar sånt.
    Du har förmodligen rätt, Maria, jag råkade klicka på en bild av Aynrand, och det blir inte lätt att slå Aynrand på fingrarna där inte.

Jag klarar i vart fall inte det..... 
  • Anton Chigurh
    Agridulce skrev 2012-10-30 18:13:15 följande:
    Kan inte du börja Anton raring?  Solig
    Med Aynrand i tråden är jag chanslös. Fast min är jävligt grann. Det har jag bevis på. Typ 7 gånger bevis.
  • Anton Chigurh
    Agridulce skrev 2012-10-30 18:21:42 följande:
    Hur har man 7 gånger bevis? Vad pratar vi om då?
    En kryptisk formulering som jag måste låta förbli kryptisk.....Hjärta
Svar på tråden Trash-tråden