• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Yoyna
    och skrev 2011-09-08 18:00:58 följande:
    Fast det är nog i länder där ekonomi och lagstiftning inte är så bra. Annars använder man väl alltid smärtlindring, mig veterligen finns det inga som helst synpunkter från religiösa samfund om att det inte skulle vara bra.

Klantigt skrivet av mig, jag menar naturligtvis inte att omskärelse rent generellt utförs utan bedövning men att det fortfarande händer. (Men å andra sidan föder kvinnor barn utan att erbjudas smärtlindring i många länder och jag antar att en hel del kirurgiska ingrepp genomförs utan bedövning då inget annat alternativ finns). 
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-08 18:08:19 följande:

Klantigt skrivet av mig, jag menar naturligtvis inte att omskärelse rent generellt utförs utan bedövning men att det fortfarande händer. (Men å andra sidan föder kvinnor barn utan att erbjudas smärtlindring i många länder och jag antar att en hel del kirurgiska ingrepp genomförs utan bedövning då inget annat alternativ finns). 
    Ja, så är det.

Och det är inte helt enkelt med smärtlindring heller i alla fall. Kan faktiskt orsaka biverkningar med om det ges i fel dos av outbildade osv.

Men jag tror vi förstår varandra rätt här.     
  • Yoyna
    och skrev 2011-09-08 18:11:11 följande:
    Ja, så är det.

Och det är inte helt enkelt med smärtlindring heller i alla fall. Kan faktiskt orsaka biverkningar med om det ges i fel dos av outbildade osv.

Men jag tror vi förstår varandra rätt här.     
    Det tror jag med!

Och visst är det så att smärtlindring inte är okomplicerat och biverkningar kan man få även om det ges av väl så utbildad personal tyvärr.... Obestämd   
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-08 18:19:51 följande:
    Det tror jag med!

Och visst är det så att smärtlindring inte är okomplicerat och biverkningar kan man få även om det ges av väl så utbildad personal tyvärr.... Obestämd   
    Jag känner ett enormt behov av att göra ett litet tillägg bara, när man omskär spädbarn går själva ingreppet oerhört snabbt. Lokalbedövningen kan nog i det fallet eg göra lika ont som själva ingreppet hade gjort. Fast det är en ren gissning, och jag tycker självklart att man ska lokalbedöva innan. Jag tycker inte heller att man ska göra omskärelsen vid högre åldrar, det blir ett så mycket större ingrepp då, och i sådana fall bör pojken få vänta tills  han är vuxen och själv vill.

Så, nu är jag nöjd.  
  • Yoyna
    och skrev 2011-09-08 18:27:25 följande:
    Jag känner ett enormt behov av att göra ett litet tillägg bara, när man omskär spädbarn går själva ingreppet oerhört snabbt. Lokalbedövningen kan nog i det fallet eg göra lika ont som själva ingreppet hade gjort. Fast det är en ren gissning, och jag tycker självklart att man ska lokalbedöva innan. Jag tycker inte heller att man ska göra omskärelsen vid högre åldrar, det blir ett så mycket större ingrepp då, och i sådana fall bör pojken få vänta tills  han är vuxen och själv vill.

Så, nu är jag nöjd.  

Har inte varit med under någon omskärelse men jag kan förstå att det går fort. Men behöver man inte sätta några suturer? Det har jag för mig att man kan behöva göra på äldre iaf? Och då är det säkert nödvändigt med lite bedövning. 

Hehe, vilken intressant vändning det tog... Från rumpor till förhud...   
  • MrsAssault
    Yoyna skrev 2011-09-08 18:34:52 följande:
    Har inte varit med under någon omskärelse men jag kan förstå att det går fort. Men behöver man inte sätta några suturer? Det har jag för mig att man kan behöva göra på äldre iaf? Och då är det säkert nödvändigt med lite bedövning. 

Vad jag fattat så är det såpass enkelt när de är små att man knappt behöver plåster ens. Ju äldre de blir ju större blir ingreppet. Jag har läst på som tusan eftersom jag har en liten pojk därinne som troligtvis kommer omskäras. Men mitt krav är att antingen görs det inom första månaderna eller så får han göra det själv som vuxen
  • och
    Yoyna skrev 2011-09-08 18:34:52 följande:

På äldre gör man det. Men spädbarn tejpar man bara. Man lossar förhuden och drar fram den över ollonet, sätter en peang, och skär bort det som ska bort. Sen tejpar man det. Går väldigt fort, själva ingreppet är över på en minut kanske?

Fast rimligen svider det efteråt, så det är klart att smärtlindring är bra.
  • MrsAssault
    och skrev 2011-09-08 19:04:33 följande:
    På äldre gör man det. Men spädbarn tejpar man bara. Man lossar förhuden och drar fram den över ollonet, sätter en peang, och skär bort det som ska bort. Sen tejpar man det. Går väldigt fort, själva ingreppet är över på en minut kanske?

Det låter som du har koll jobbar du i sjukvården?
  • Aynrand

har du utfört det själv?
  • Yoyna

Skönt att det är så smidigt! Och tänk vad man kan lära sig, nu vet jag det oxå!
Svar på tråden Trash-tråden