• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • reflections
    Driftwood skrev 2012-11-13 16:10:19 följande:
    Jag säger inte att jag har en lösning, jag säger att det finns ett potentiellt problem som lärare borde känna till och förhålla sig till. 

Inte nödvändigtvis, men potentiellt? Föreligger det inte ett potentiellt problem då? 
    Hur reagerar en student på att få en bok sig tilldelad? Är det stimulerande för hens initiativförmåga?

Jag blev tilldelad ett antal böcker i en svenskakurs en gång. Bland annat Tristan & Isolde. Skulle aldrig ha läst den, och definitivt aldrig gjort en textanays av den på eget bevåg. Men nu gjorde jag det - och såhär i efterhand är jag jätteglad att så skedde, jag lärde mig mycket, jag kunde uppskatta ett stort litterärt verk som jag annars inte skulle upptäckt. Så ja, jag tror det kan vara av godo att tilldela studenter böcker. (ett exempel av många)
  • reflections

"Staten" är väl inte ngt "ont" per se? 

• Driftwood
    reflections skrev 2012-11-13 16:18:48 följande:
    Jag blev tilldelad ett antal böcker i en svenskakurs en gång. Bland annat Tristan & Isolde. Skulle aldrig ha läst den, och definitivt aldrig gjort en textanays av den på eget bevåg. Men nu gjorde jag det - och såhär i efterhand är jag jätteglad att så skedde, jag lärde mig mycket, jag kunde uppskatta ett stort litterärt verk som jag annars inte skulle upptäckt. Så ja, jag tror det kan vara av godo att tilldela studenter böcker. (ett exempel av många)
    Jag tänker inte specifikt på någon bok eller något ämne. Det jag tycker är olustigt är att staten potentiellt kan styra våra barns uppfattning om världen. Om det görs eller inte är ytterligare en fråga. Men personligen tror jag det, speciellt eftersom så många inte lär sig kritiskt tänkande idag. De reagerar med ryggmärgen efter mönster de lärt sig, någonstans, jag tror det är skolan. Hur skolan är uppbyggd, inte så mycket vad som lärs ut faktiskt utan hur det lärs ut.
    Most gulls don?t bother to learn more than the simplest facts of flight
  • Nice Girl Wrong Place
    reflections skrev 2012-11-13 16:18:48 följande:
    Ja, det är ju en tanke ofta, att introducera nya tankar och perspektiv.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Driftwood
    reflections skrev 2012-11-13 16:19:53 följande:
    "Staten" är väl inte ngt "ont" per se? 
    Inte per se, men vi har exempel på det eller hur
    Vi har fri press av en anledning, varför inte fri skola? 
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 16:24:01 följande:
    Jag tänker inte specifikt på någon bok eller något ämne. Det jag tycker är olustigt är att staten potentiellt kan styra våra barns uppfattning om världen. Om det görs eller inte är ytterligare en fråga. Men personligen tror jag det, speciellt eftersom så många inte lär sig kritiskt tänkande idag. De reagerar med ryggmärgen efter mönster de lärt sig, någonstans, jag tror det är skolan. Hur skolan är uppbyggd, inte så mycket vad som lärs ut faktiskt utan hur det lärs ut.
    Nej - jag är helt övertygad om att det är slappa föräldrar och dataspel.
    Det är snarare i skolan många ens får chansen att närma sig något annat än det man är van vid. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 16:25:17 följande:
    Inte per se, men vi har exempel på det eller hur
    Vi har fri press av en anledning, varför inte fri skola? 
    Varför inte?
    Hur många anledningar behöver du ?

Vad menar du när du säger "fri skola"?
    Vad ska reglera den och hur?

• Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:25:54 följande:
    Nej - jag är helt övertygad om att det är slappa föräldrar och dataspel.
    Det är snarare i skolan många ens får chansen att närma sig något annat än det man är van vid. 
    Fair enough

Orsaken kan verkligen debatteras. Vi har alla rätt til vår uppfattning.
  • Nice Girl Wrong Place

Vad gammal jag känner mig när jag säger "dataspel"!

• Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:27:08 följande:
    Varför inte?
    Hur många anledningar behöver du ?

Vad menar du när du säger "fri skola"?
    Vad ska reglera den och hur?

Fri skola = icke statlig skola
    Fri press = icke statlig press