• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 15:32:12 följande:
    Hmm.
    Jag är väldigt osäker på vilken skola du relaterar till när du tänker i dessa banor. Att se och framför allt utgå från individen, somt utveckla kritiskt tänkande och använda olikheter till något positivt där alla kan bidra på sitt sätt är något som skolor verkligen försöker fokusera på och skulle vilja kunna fokusera ännu mer på.

Jag vet inte varför du har den uppfattningen du har. Det är snarare bristen på utbildning som är vingkapande och gör en människa begränsad. Utbildning och skola handlar inte om att lära ut rätt eller fel. Det handlar just om att kunna förhålla sig till information, fakta och bilda egna uppfattningar, tänka kritiskt.

Har du läst på universitetet? Där presenteras få sanningar i min mening och då har jag läst mycket mer än lärarutbildningen. Jag ser inte att skolans mål är annat än att utveckla individer. Givetvis ska man kunna fungera i grupp. Precis som att man ska kunna arbeta självständigt.
    Allt annat vore konstigt. 
    Jag har inga invändningar mot vad du säger mer än att även läraren måste kunna vara kritisk och inte begränsa sig.
    Most gulls don?t bother to learn more than the simplest facts of flight
  • Nice Girl Wrong Place
    reflections skrev 2012-11-13 15:34:44 följande:
    förresten har du fortsatt med "Jag brinner"?
    Oh ja.
    Det är den jag håller på med just nu. Har haft så lite tid att läsa på sistone och i början av boken blev det väldigt mycket googling innan jag fick koll på begrepp och personer haha...

Den är väldigt vacker. Jag älskar poesin i den och jag älskar passionen.
    En sak jag funderat över - är den fiktion? 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 15:36:04 följande:
    Jag har inga invändningar mot vad du säger mer än att även läraren måste kunna vara kritisk och inte begränsa sig.
    Fast det där är ju luddigt. Självklart ska läraren vara kritisk och inte begränsa sig, MEN, man har en läroplan samt kursplan att följa och kan heller inte köpa in vilka läroböcker man vill.
    Skillnaden här är att du kanske ser det som en begränsning i negativ mening, men de rekommenderade böckerna och den rekommenderade litteraturen snarare är utvald just för att stimulera kritiskt tänkande och egna initiativ.
    Helt opåverkad är aldrig människan. Och jag tror fortfarande att ingen utbildning är det största våldet mot människans sinne.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • reflections
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 15:38:46 följande:
    Oh ja.
    Det är den jag håller på med just nu. Har haft så lite tid att läsa på sistone och i början av boken blev det väldigt mycket googling innan jag fick koll på begrepp och personer haha...

Den är väldigt vacker. Jag älskar poesin i den och jag älskar passionen.
    En sak jag funderat över - är den fiktion? 
    Nej, det är det den inte är. Maja & Lili hade verkligen den där historien tillsammans. Det var passion från första stund. Antagligen är den baserad på deras brevväxling & såklart Majakovskijs dikter. Lili skrev också en bok vid ett tillfälle. De gjorde konst och filmer ihop. Sedan har nog Torbjörn Säfves egen "stil" färgat boken, men jag kan inte se någon som kunde gjort det bättre.
  • Nice Girl Wrong Place
    reflections skrev 2012-11-13 15:43:39 följande:
    Nej, det är det den inte är. Maja & Lili hade verkligen den där historien tillsammans. Det var passion från första stund. Antagligen är den baserad på deras brevväxling & såklart Majakovskijs dikter. Lili skrev också en bok vid ett tillfälle. De gjorde konst och filmer ihop. Sedan har nog Torbjörn Säfves egen "stil" färgat boken, men jag kan inte se någon som kunde gjort det bättre.
    Ah  
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 15:42:03 följande:
    Fast det där är ju luddigt. Självklart ska läraren vara kritisk och inte begränsa sig, MEN, man har en läroplan samt kursplan att följa och kan heller inte köpa in vilka läroböcker man vill.
    Skillnaden här är att du kanske ser det som en begränsning i negativ mening, men de rekommenderade böckerna och den rekommenderade litteraturen snarare är utvald just för att stimulera kritiskt tänkande och egna initiativ.
    Helt opåverkad är aldrig människan. Och jag tror fortfarande att ingen utbildning är det största våldet mot människans sinne.
    Ja, jag ser det som ett potentiellt problem att literatur och undervisningsmetoder bestäms från statligt håll.

Det jag efterlyser är att lärare borde vara medvetna om detta problem. Du ser inte paradoxen i att välja literatur för att stimulera egna initiativ?

Du behöver inte referera till alternativet ingen utbildning eftersom ingen pratar om att inte ha någon utbildning.  
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 15:53:17 följande:
    Ja, jag ser det som ett potentiellt problem att literatur och undervisningsmetoder bestäms från statligt håll.

Det jag efterlyser är att lärare borde vara medvetna om detta problem. Du ser inte paradoxen i att välja literatur för att stimulera egna initiativ?

Du behöver inte referera till alternativet ingen utbildning eftersom ingen pratar om att inte ha någon utbildning.  
    Vem ska bestämma då? Enskilda lärare?

Nej jag anser inte att det nödvändigtvis är en paradox.

Ok. 
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:01:40 följande:
    Vem ska bestämma då? Enskilda lärare?

Nej jag anser inte att det nödvändigtvis är en paradox.

Ok. 
    Jag säger inte att jag har en lösning, jag säger att det finns ett potentiellt problem som lärare borde känna till och förhålla sig till. 

Inte nödvändigtvis, men potentiellt? Föreligger det inte ett potentiellt problem då? 
    Hur reagerar en student på att få en bok sig tilldelad? Är det stimulerande för hens initiativförmåga?

• Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 16:10:19 följande:
    Jag säger inte att jag har en lösning, jag säger att det finns ett potentiellt problem som lärare borde känna till och förhålla sig till. 

Inte nödvändigtvis, men potentiellt? Föreligger det inte ett potentiellt problem då? 
    Hur reagerar en student på att få en bok sig tilldelad? Är det stimulerande för hens initiativförmåga?

Men vilken typ av bok?
    Lärobok?
    Man kan få böcker rekommenderade. Beroende på uppgiften boken är till för, passar inte alla böcker eftersom det bara är ett visst antal böcker som berör ämnet man arbetar med, t ex.
    Då får man ju ofta fria händer men läraren vill gärna "godkänna" boken först, så att han/hon har koll på vilken litteratur eleven jobbar med och kanske själv sätt sig in i den.

Jag tycker att du resonerar lite fyrkantigt, det ser så olika ut från situation till situation.
    Jag förstår vad du säger men ser inte detta som ett av skolans största problem.

Det föreligger potentiella problem överallt haha...
    Men det största är ju att lärare varken har tillräckliga resurser, tillräckligt med tid för att vara det de ska vara, pedagoger. Numer är man inte sällan en massa annat, innan man ens kan börja lära ut.
    Ordningsvakt, konfliktlösare osv.
    Jag har varit på skolor där det tagit minst en kvart innan alla befinner sig där de ska med materialet de ska ha osv. Lärare är ofta trötta och får ägna en relativt liten tid på dagen åt att göra det de är där för att göra.
    Skolan har enorma problem. 
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-13 16:17:28 följande:
    Jag förstår vad du säger men ser inte detta som ett av skolans största problem.
    Nej, men det är ett problem, fine