I Rose I skrev 2012-12-28 13:27:04 följande:
Fast att ta livet av sig själv måste också ses som en rättighet när abort som egentligen inte har med en själv att göra ses som en rättighet. Förstår du hur jag tänker? En foster är en extra del av en kvinnans kropp som kvinnan själv inte bär ensamrätt för utan den gjordes med hjälp av någon annans spermier. Nej, jag tycker inte alls det är en rättighet för en kvinna att ta livet av sitt barn. Ses det som en rättighet så borde självmord också göra det. Finns ingen skillnad.
Kom igen NG att ta livet av en annan människa är en synd, en brott vilket ordet begå betyder. Så ja, man begår ett mord.
Jag har en annan dilemma. Om det ska rättfärdiga abort med förklaringen att ett foster inte är kapabell att överleva. Borde man då inte vara positiv till dödshjälp för människor som inte är kapabla att ha ett värdig liv? Hmm....vad säger ni?
Såklart en abort har med dig själv att göra. I allra högsta grad. Och jag vill nog påstå att de flesta kvinnor som gör abort, antingen har mannens stöd, eller så finns inte mannen där alls. Visst förekommer det säkert att kvinnor gör abort utan mannens godkännande, men jag vill tro att det är ganska ovanligt. De flesta aborter görs även innan det ens handlar om ett foster.
Så att säga att en abort är att "ta livet av sitt barn" känns inte ok någonstans.
Alla barn förtjänar att födas in till en värld av kärlek, av en kärleksfull mamma eller familj som kan ge barnet ett bra liv. Om en kvinna så starkt känner att hon inte kan eller ens vill ge detta, så ser jag abort som det mest humana. Är man emot abort så är adoption det mest rätta. Annars finns risken att barnet på ett eller annat sätt kommer "straffas" och få en barndom med känslan av att vara oönskad, oälskad och risken att fara illa på andra sätt blir ju överhängande. Nästan 70 000 kvinnor dör i världen varje år, på grund av illegala aborter.
Det är inte ok någonstans, det är önskade barn som förlorar sina mödrar för att hon blivit gravid, kanske genom övergrepp, och inte känner att hon kan ta hand om ännu ett barn.
Jag är för dödshjälp så länge den sjuka fattat beslutet i sina sinnens fulla bruk liksom. Kanske i början av sjukdomen, eller fall av de som är totalt förlamade men fullt fungerande i tanken. Så en dokumentär om just detta för ett tag sedan, där mannen som nekades dödshjälp blev totalt förkrossad. Han var totalförlamad och ville somna in, han kände att han var klar med livet. Hans fru kunde inte längre jobba, allt hon gjorde var att ta hand om honom, han kunde inte ens kommunicera med annat än ögonen och han ville inte leva längre.
Det stora problemet med dödshjälp är väl risken att det utnyttjas. Eller att det blir svårt att avgöra exakt när en person är kapabel att fatta ett sådant beslut. Det får ju inte bli så att självmordsbenägna och livströtta människor på något sätt kan utnyttja detta istället för att få hjälp och må bättre, det ska ju handla om riktigt sjuka människor vars livskvalité på grund av fysiska handikapp, knappt finns alls.