Mad as snow skrev 2011-09-01 08:45:55 följande:
Jag tror att det finns olika sätt att betrakta det hela på. Som förälder till ett barn med DS tror jag att man ställs inför helt andra frågeställningar än människor som inte har funktionshindrade barn. Jag tror att det här som ragatan tar upp i sitt inlägg är frågor man börjar bolla med, i någon form. För oss andra är det lättare att avfärda fosterdiagnostiken och aborterna som alla människors fria val och där sätter vi punkt. För en förälder av den här sorten är det inte lika enkelt.
En av mina närmaste vänner har en dotter med DS och min vän arbetar med att föreläsa om just DS, om alla dessa myter som florerar, om hur vården borde anstränga sig att bemöta dessa föräldrar, om vad hon anser om den här fosterdiagnostiken - och hon får väldigt mycket uppmärksamhet för det. Det vore synnerligen förenklande att tro att hon använder sin dotter för att få uppmärksamhet. Jag ser den som att hon använder de erfarenheter som livet har givit henne, för att sprida det budskap hon anser vara viktigt. Varför kan det inte vara samma sak med TS? Man behöver inte hålla med henne, men att avfärda hela hennes karaktär känns märkligt. De flesta använder sitt eget liv och sina egna erfarenheter som grundstomme för det vi anser vara rätt.
kan vi åtminstone vara överrens om att det inte ok att vråla om nazism och komma med såna anklagelser i ds-diskussionen?