Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

God doesn´t make mistakes

Mad as snow skrev 2011-09-01 08:48:03 följande:
    Hon är ingalunda ensam om dessa åsikter, jag tycker att det finns många poänger i att vara försiktig med hur man använder dessa tekniker - just med tanke på vad slutresultatet kan bli. Det innebär inte att jag tycker att alla som tar tester på sitt foster är någon sorts Alva Myrdahl, men att diskussionen är viktig. 
    ja, vrålar man nazist till folk det första man gör finns det ju verkligen förutsättningar för att vinna förståesle för sin sak.
    Ät min sidfot
  • puss
    Mad as snow skrev 2011-09-01 08:49:12 följande:
    Menar du att TS är förståndshandikappad?
    ?
    Ät min sidfot
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 08:50:03 följande:
    Jag förstår faktiskt. Men det är ändå ett faktum att föräldrar ges möjlighet till att kvalitetssäkra sitt barn..

Är man säker på att barnet som sen kommer är av en "bra kvalité"
    DU ser det så. du kan omöjligen tala för nån annan än dig själv.
    Ät min sidfot
  • puss
    Mad as snow skrev 2011-09-01 08:53:19 följande:
    Men var har hon vrålat nazist det första hon har gjort? Jag har inte sett dessa inlägg. Däremot känner jag igen tankegångarna i det hon skriver, från andra DS-föräldrar och från en offentlig debatt som tas av alla möjliga experter på ämnet.
    kolla länkarna i ts:en.
    Ät min sidfot
  • puss
    nattisss skrev 2011-09-01 09:49:32 följande:
    Lyssnade aldrig på låten men måste bara säga VILKEN SÖTNOS.. URGULLIG är hon Lilla/Stora Hanna 
    jaha, så att vara ytlig är ok.
    Ät min sidfot
  • puss
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 09:50:27 följande:
    Att debatten är viktig kan nog de flesta av oss hålla med om.

Men det finns bra och mindre bra sätt att föra debatten på. Jag tycker som sagt det är kontraproduktivt att peka finger, skuldbelägga eller insinuera ideologiska motiv av föräldrar som väljer att abortera foster med DS. Ge dem hellre bra redskap i form av kunskap och ge dem tilliten att deras beslut till sist är deras.

Debatten om etiken kring tekniken känns ganska irrelevant så länge det inte är staten som tar beslutet om abort.
    eller så kan man börja härja om nazism och rasförädling och anklaga och döma folk och se till at debatten är osmaklig redan från början. nice.
    Ät min sidfot
  • puss
    Mad as snow skrev 2011-09-01 09:53:08 följande:
    Jag har redan fattat att en oroväckande stor andel vuxna människor i den här tråden har grova problem med att skilja diskussionen om ett samhällsfenomen med en ny teknik som påminner starkt om rasförädling, och att kalla människor för nazister. Detta verkar absolut jättesvårt och jag kommer snart att ge upp mina försök att hjälpa till att utkristallisera och skilja dessa båda saker åt. Men hon har alltså fortfarande inte pekat ut människor som nazister. 
    så man kan ju säga lite snällt till folk att dom håller på med rasförädling liknande nazismens, lite bussigt sådär, och hoppas att ingen tar illa vid sig?
    Ät min sidfot
  • puss

"

och sen har man en trevlig debatt om saken?

Mad as snow skrev 2011-09-01 09:53:08 följande:
    Jag har redan fattat att en oroväckande stor andel vuxna människor i den här tråden har grova problem med att skilja diskussionen om ett samhällsfenomen med en ny teknik som påminner starkt om rasförädling, och att kalla människor för nazister. Detta verkar absolut jättesvårt och jag kommer snart att ge upp mina försök att hjälpa till att utkristallisera och skilja dessa båda saker åt. Men hon har alltså fortfarande inte pekat ut människor som nazister. 

"Det här är sofistikerad rasförädling.. Liknande under Nazitiden." citat från ts sida.

Ät min sidfot
  • puss
    Mad as snow skrev 2011-09-01 09:59:52 följande:
    Människor som ägnar sig åt fosterdiagnostik som yrke för givetvis de här diskussionerna med sig själva och andra på regelbunden basis. Allt annat vore djupt oetiskt. Det är ingen konstig eller ny diskussion över huvud taget. 
    det är inte diskussionen jag är emot. kolla här:

jag säger (igen) att det är inte trevligt att börja med att anklaga folk för att hålla på med rasförädling och nazistfasoner, jag hoppades att vi kunde vara överrens om det, men tydligen inte.
    Ät min sidfot
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-09-01 10:01:07 följande:
    Det är därför den här diskussionen inte riktigt är så konstruktiv som den borde. Det är ett viktigt ämne.

Jag tror.. Vet inte enskildas bakomliggande tankar alltså...att när man inte riktigt har argument som håller så ger man sig efter annat.. man skapar någonting som inte finns och börjar tjafsa om det istället.
    man kan ju alltid vråla nazist.
    Ät min sidfot
Svar på tråden God doesn´t make mistakes