Inlägg från: Zargenta |Visa alla inlägg
  • Zargenta

God doesn´t make mistakes

duger* inte duget...

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 20:11:53 följande:
    Och så nästa graviditet så får hon kanske ett barn med autism..

Man tror att man garderar sig genom att göra ett FVP man lurar sig bara Big Time!
    Varför är folk så skraja för DS? Dels så tror jag att det är just att vi har möjlighet att testa. Sen är det okunskapen. Men vet för lite om hur DS personer fungerar. Man har läst men det är så lite. Det är bara problemen i princip som tas upp och det kan ju skämma skiten ur den mest luttrade.

Jag ser ju en stor okunskap här i tråden.. som exempel.

Barn är en gåva som inte är alla förunnat.Tyvärr!
    ALLT kan hända.. Men kan ha tagit bort 10 st DS barn innan ett "friskt" Sen tultar den lille framåt och snubblar.. slår i huvudet. ja, då har man kanske ett barn med en svår hjärnskada. Den blir utvecklingsstörd. Den kan inte rehabiliteras utan blir ett Habiliteringsbarn.

Det finns jobbigare funktionshinder än DS. Ta som ex svår ADHD. .. (Ca 1-2 barn per skolklass har någon slags neuorpsykiatrisk funktionshinder. ) barnet ser ut som vem som helst. Det syns inte på utseendet. Men funktionshindret kan ge mycket stora problem. Dels med dom sociala kontakterna.. Av okunnighet så ser dom personen som en odräglig unge bara. Dom får lite förståelse från omgivningen. Föräldrarna får jobba häcken av sig för barnet. Passa. osv... Alla får inte den hjälp dom behöver.. Stort mörkertal finns. Risken för missbruk är stor för mörkertalet. Deras oro och ångest kan vara svår då tar dom till självhjälp genom droger.

DS barn har det mycket, mycket lättare..  Är nog lite lättare också för föräldern..
    Då har man iaf gjort allt man kan för att ge sitt barn NORMALA förutsättningar att leva ett liv som är fullt funktionsdugligt och undvikit "smärtan" av att vara en "förberedd"  belastning så att säga. Att slippa känna sig utanför eller så pass annorlunda och utsatt i samhället osv.
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 21:30:37 följande:
    Det är ju dom sk normalas fel att dom funktionshindrade känner sig eller är utanför.
    Det är ju dom som ställer till problem för dom funktionshindrade.
    Det är ju inte DS som är problemet utan dom smarta människorna.

Vore det inte bättre att lägga pengar och energi att förbättra den biten?
    Man kan ju börja med sina barn och lära dom människors lika värde.
    Det är ju de med DS som ställer till det för de "normala", vänd på steken. Varför ska vi "behöva" anpassa oss efter dem? Varför ska "vi" behandla dem som "oss" men ändå annorlunda, när de nu ska ha samma möjligheter, rättigheter och fungera som "vi" gör? Varför ska "vi" lägga ner ännu mer pengar och energi på att lyfta funktionshinder, handikapp och utvecklingsstörningar till skyarna och tycka att det är så jävla bra? Varför ska vi särbehandla människor med DS från andra trisomi-skador eller tycka det är fel att försöka eliminera riskerna/problemen med allt vad det innebär att ha barn som har olika syndrom?

Hade det inte varit för att de har speciella behov så hade de inte varit till besvär/ känt sig utanför/ varit så annorlunda att det hade blivit ett problem? Alla vill inte ta hand om barn med problem, alla har inte möjligheten utifrån olika förutsättningar i sina liv att klara av såna prövningar. Att man väljer att ta bort ett skadat foster för att utifrån "jaget" och "samhället" anser att det är fel att föda fram något man inte är beredd på att ta hand om, betyder INTE att man tycker att personer med syndrom och handikapp är mindre värda eller borde skjutas av!
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:12:05 följande:
    Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har. Människovärdet är knuten till själva existensen.

Är vi överens?

För mig är det en självklarhet att tester för tex DS är en kränkning för dom människor som finns.
    Genom testerna så blir det en värdeminskning. Samhället har klart och tydligt tagit ställning mot just DS
    Testet innebär att man gör ingrepp på personens rättigheter. Rätten att att inte bli ifrågasatt.

Jag får inte ihop den här diskussionen riktigt till en helhet.

Jag anser att existerande DS personer ifrågasätts. Ni gör det inte utan pratar om kvinnans rättighet att välja.
    Jag pratar om redan födda. Ni pratar om foster och kvinnans rättigheter.
    Jag pratar om möjligheter. Ni pratar om problem.
    Jag pratar om rätten att födas. Ni pratar om rätten att avsluta en till början önskad graviditet.
    Jag pratar om Kränkning och ifrågasättande. Ni pratar om kvinnans val.

Det finns två olika diskussioner här. Två olika grenar av ämnet fosterdiagnostik.

Ingen har ens reflekterat över om det verkligen kan vara så som jag säger!
    Alla har enbart varit fokuserade på att hävda kvinnas rätt att välja.

Jag känner att Lika i värde och rättigheter inte gäller här när det gäller DS
    Men de som föds med trisomi som du "godkänt " för screening, om vi aborterar dessa foster, kränker vi inte då de som fötts med sjukdomarna då?

Det kanske är så att den oönskade graviditeten ändå får en chans till att "leva" om det ofödda fostret visar sig vara friskt, det finns de som ändrar sig efter ett ultraljud där de fastställer längden på graviditeten.
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:17:01 följande:
    Därför att det står i FN:s konvention om funktionshindrades rättigheter att vi ska göra så.

Varför är inte don värda att lyftas upp??

Men varför är det mer rätt bara för att FN beslutat att printa ned dessa ord i en konvention? Barnkonventionen är inget som åtföljs i alla länder i världen, USA har ju valt att inte skriva under föredrag gällande barns rättigheter!

Varför ska man hylla det som är "sjukt"? Ska vi dra allt till sin yttersta spets och börja hylla de med sexuellt avvikande beteenden också? De är avvikande och annorlunda, ska de vara mindre värda?

Kan du förklara för mig, VARFÖR skulle jag vilja ha ett barn som är sjukt, skadat eller funktionsnedsatt, handikappat eller utvecklingsstört? Varför skulle jag inte vilja ha ett barn som föds med de bästa av förutsättningar istället?
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:20:50 följande:
    Jag ställde samma fråga förut men det kom inget svar.

Många har ställt frågor vi inte riktigt får svar på, jag upprepar kanske dessa för att jag verkligen inte kan förstå.

Vet inte om jag har någon form av empatistörning, men jag känner inte att jag kränker individer med DS om jag väljer att försöka ge mitt ofödda barn bättre förutsättningar till ett fullständigt liv med möjligheterna att ta hand om sig själv och inte behöva förlita sig på att andra ska göra det!?
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:34:30 följande:
    Får man ett barn med vilken funktionsnedsättning som helst så gör man väl sitt bästa. Men för många ingår det att äta folsyra, inte supa eller röka, göra screening osv för att optimera det blivande barnets hälsa. För att chanserna för attans bra ska öka.

klura på det, själv. 
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 23:04:12 följande:
    Men du! jag har i otal inlägg och svar svarat på det. Ett tips är ju att du läser vad jag skriver så slipper du bli dissad av mig i framtiden. har ingen lust längre att svara på 500 frågor om samma sak i tråden.

Men gör det för dig nu..

1. jag vill inte prata om kvinnans personliga val. ( fast det har blivit så ibland av att folk frågar)
    2. Min frågeställning här i tråden är. Kränker testerna dom redan födda DS personerna?
    3. Jag lägger inga värderinga huruvida du kränker. Du gör ditt bästa utifrån det som finns just nu.
    4. Kom ihåg detta nu.
    Jag svarade ju på Sarah F om att jag kanske upprepat en frågeställning, jag har följt tråden och läst VARJE inlägg och försökt se ett rimligt svar från dig kring varje fråga som ställts. Oftast uteblir det och blir luddigt värre!

Jag förklarade sen vidare att JAG inte anser att jag kränker någon med DS om jag väljer att avsluta en graviditet efter fosterdiagnostik som visar på trisomi 13 18 21 eller någon annan grav avvikelse. Som sagt, jag gjorde en abort förra året då fostret bar på genen gör HS, barnet jag bär på nu som ska födas om 15dagar bär OCKSÅ på genen för HS, likaså JAG. Kränker jag då mig själv och mitt ofödda barn och de andra i världen som är födda och lever med HS för det? NEJ. Jag valde ju som sagt att ta bort ett foster, inte ett levande framfött barn med ett MEDVETANDE om vem det är...

Så utan fosterdiagnostiken så hade jag inte kunnat få veta om fostret jag tog bort, var friskt eller sjukt! Klart jag inte vill ta bort ett friskt foster om jag lyckas "skapa" ett sådant av naturen, det kanske aldrig mer händer, (har alltså inte hänt mig än...) men det innebär inte heller att jag anser att NÅGON annan ska säga att det är FEL och KRÄNKANDE att jag använt mig av tester för att ta bort något oönskat, något som är avvikande och i slutändan, inte bra för individ/en/er det drabbar.

Har inte sagt att du ifrågasätter kvinnans val att göra en abort eller att du klandrar de som väljer att göra abort, men jag blir så in i vassen ledsen när du säger att med dessa argument, ge världen fler med DS eller andra utvecklingsstörningar, det är så fint, det är så bra, det är så mysigt, guld och gröna skogar typ. Visst det är jobbigt ibland, men det är värt det för "mångfalden". Jag personligen vill faktiskt inte ha den mångfalden, jag tycker inte att det är häftigt och coolt eller bra att vi har människor som väljer att sätta "muppar" till världen som ska "berika" oss, snarare ser jag dem som egoistiska! Jag vill ha barnet, oavsett om det är sjukt eller inte, bara för att JAG vill ha barn.
  • Zargenta
    liag skrev 2011-09-04 09:34:56 följande:

Alla får göra som de vill och jag är för fosterdiagnostik och fri abort och jag hoppas att det alltid kommer vara så att det är föräldrarna till fostret/barnet som beslutar vad som ska göras med ett negativt svar.

Men jag måste säga att jag blir lite lessen när du använder ordet "muppar".

Det gjorde att jag nu inte alls tycker om ditt inlägg som jag faktiskt gjorde ända tills jag kom till denna benämning på en utvecklingsstört person.

Kan meddela att fast jag är förälder till ett barn med DS så håller jag inte med TS i de hon skriver men jag använder aldrig ordet mupp för att beskriva mitt barn utan jag använder hennes namn och kan jag inte namnen på dem jag skriver om pratar om och som har DS eller någon annan utvecklingsstörning så försöker jag använda mer trevliga ord.

Men är det så allmänheten ser på mitt bar med DS? Ser ni andra i tråden mitt barn som en "mupp"?

Vad är en "mupp" för er andra här i tråden?

Bara nyfiken för det verkar som jag har en sådan i min familj i alla fall enligt de inlägg jag nu har citerat och tyvärr känner jag mig lite lessen och till och med arg så mitt inlägg här blev lite väl långt och troligen inte så lätt läst.
    Men hoppas att någon förstår vad jag skrivit.

Beklagar om du tog illa vid dig av ordet mupp = mindre utvecklad person, vilket sammanfattar flertalet syndrom och andra sjukdomar som leder till utvecklingsstörning, men jag ville ta ett ord som var någorlunda neutralt men beskrivande och målande nog, istället för att säga Downisar vilket jag ansåg var lite kränkande och fult och väldigt specificerande...

Jag har försökt att inte ta något på individnivå gällande ANDRAS barn/val, generalisera och förklara mitt sätt att se på saker och även många andras.
  • Zargenta
    liag skrev 2011-09-04 10:03:50 följande:

I min värd är ordet mupp ett nervärderande och ett fult ord.
    Men har man inte ett barn med utvecklingsstörning eller är nära anhörig eller jobbar med personer som har utvecklingsstörning (och verkligen gillar sitt jobb) så kan de vara svårt att förstå varför jag reagerade.
    Men fortsätt du använd detta ord så håller jag tummarna att ditt barn i magen kommer ut utan skavanker och i framtiden slipper bli kallad detta ord av dig och andra.

Som jag sa, det var inte meningen att på något sätt nedvärdera eller kränka någon med användningen av just det ordet, tråkigt att du valde att haka upp dig på att jag skrev just mupp istället för något annat som säkert skulle misstolkats eller blivit ifrågasatt när jag försökte finna ett samlingsord som var någorlunda "neutralt" istället för att vara specifik och behöva skriva ut och benämna alla grupper med utvecklingsstörning, handikapp och funktionshinder för trehundraelfte gången i samma tråd.

Barnet i min mage kommer komma ut utan de sjukdomar som normalt screenas i fosterdiagnostik och kommer ha sina egna skavanker som gör honom till den han är, men om du vill så kan jag kalla honom för mupp ändå, bara för att det låter gulligt i mina öron... Min lilla muppunge, du är älskad av dina muppiga föräldrar!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes