Inlägg från: Zargenta |Visa alla inlägg
  • Zargenta

God doesn´t make mistakes

Balooo skrev 2011-09-04 10:16:34 följande:
    Förstår inte alls MUPP=Mindre utvecklad person....måste få fråga någon mer utvecklad vad det andra p:et kommer ifrån och vad det betyder!!

Fruktansvärt ord och jag har aldrig hört det förr!
    Mupparna, the Muppet show, näe skämt åsido, det var en benämning som kom till för längesedan och stavningen fick jag aldrig klar för mig heller då det saknas ett p som sagt.

Men att skriva en "mup" och beskriva då en mindre utvecklad person ser inte så fint ut, därav att man lägger till ett p. Tror jag.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta
    Balooo skrev 2011-09-04 10:36:45 följande:
    Jag är ju för screening som sagt,jag har arbetat med med både ds och andra utvecklingsstörningar hos vuxna i många långa år och ser vilka problem det blir.

Men visst är det underbara personer på sitt eget sätt och klart att dom är lyckliga i sin lilla värld,för den är ofta väldigt liten...dock skulle jag inte själv välja att sätta ett barn med den problematiken till världen om jag kan välja.

Men att kalla dom öknamn det är för mig helt främmande.
    Det var som sagt inte med mening att kalla dem öknamn, jag försökte bara "gruppa" ihop med ett samlingsord som för MIG är mer neutralt och harmlöst.
  • Zargenta
    liag skrev 2011-09-04 12:21:21 följande:
    Utvecklingsstörda tycker jag är alldeles utmärkt.

Det finns att läsa på www.svenskadownforeningen.se/

Om Downs syndrom

En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter och med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till. Alla människor behöver stöd och hjälp av omgivningen för att tillgodose sina behov. ”Särskilt stöd” kallas det stöd som inte är en del av våra standardlösningar. Eftersom Downs syndrom i varierande grad medför funktionsnedsättningar och utvecklingsförseningar, behöver de flesta personer med Downs syndrom mer stöd. Det innebär ofta att  standardlösningarna måste kompletteras, för att personen skall kunna få sina vanliga mänskliga behov tillgodosedda.

Tänk på språkets makt De ord vi använder uttrycker inte bara fakta utan också vår syn på världen och våra värderingar. Kunskap och värderingar om Downs syndrom är i stark förändring, och det för med sig att ord och uttryck som var acceptabla igår, ger helt fel associationer idag. Det viktigaste är naturligtvis vad man faktiskt avser att säga, vad man som talare menar. Men för att förenkla kommunikationen och undvika onödiga missförstånd vill vi bidra med några konkreta råd:

En person Downs syndrom – en person Downs syndrom. Säg hellre eller Undvik förkortningar som t.ex.  o s v.Personen först har är inte person/barn/man /kvinna/ tjej/ kille med Downs syndrom,  en person som har Downs syndrom. Downie, DS-barn, DS-personer Frisk Downs syndrom är en diagnos men inte en sjukdom. De flesta personer med Downs syndrom är friska. Däremot kan diagnosen Downs syndrom innebära en ökad risk för vissa sjukdomar men även en minskad risk för vissa andra sjukdomar. Det är viktigt att komma ihåg att de flesta sjukdomar som är vanligare hos personer med Downs syndrom är behandlingsbara. Inlärningssvårigheter Utvecklingsstörning är ett mångtydigt begrepp som används i många styrande dokument – som om man hade definierat vad man menar med begreppet (det har man inte gjort), och som om mänskligheten gick att dela in två kategorier: de som har och de som inte har. Så är det inte. Enligt den medicinska terminologin  finns ett fyrtiotal olika kategorier med benämning utvecklingsstörning, bland annat läspning och dyslexi*. Så instället för utvecklingsstörning kan du säga t.ex. inlärningssvårigheter, eller långsam inlärning - om det är det du menar. Downs syndrom Downs syndrom finns i tre olika former: Trisomi 21, Trisomi 21 Mosaik,  och Trisomi 21 Translokation. Fullständig trisomi 21 är absolut vanligast, och Trisomi 21 används ibland som benämning för alla former av Downs syndrom. Uttrycket mongoloid är inte ett acceptabelt ordbruk idag.
    Men mitt inlägg handlade ju inte bara om gruppen med DS utan all form av utvecklingsstörning, handikapp och funktionsnedsättning, det var lite det som var poängen, även om just mupp vänder sig till "mindre utvecklade personer".
  • Zargenta

"Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
    Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
    Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut."

Det är ju syndromet det är fel på, inte människan, men barnet är inte ett fött barn, barnet är inte ett barn utan ett foster "utan känslor, utan tankar, utan sk rättigheter osv" och tar man bort syndromet så finns det inget syndrom eftersom barnet inte ÄR syndromet utan har syndromet, tar du bort foster med syndromet så finns det inget syndrom att föda!

Så svaret är NEJ, vi kränker inte redan födda individer för att en DEL väljer att avsluta en graviditet och ta bort ett FOSTER med ett syndrom, ett syndrom som är förknippat med problem, hälsomässiga och psykiska och utvecklingsstörning av olika grader som inte är önskvärda. Det innebär alltså INTE att personerna MED dessa, är mindre värda, mindre älskade.

• Zargenta
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 14:24:29 följande:
    Jag tror du har missförstått begreppet "mupp". Det är ingen förkortning utan är just ett nedsättande ord för människor med utvecklingsstörning. "Mindre utvecklad person" låter som en efterkonstruktion av någon som försökt bortförklara ordet någon gång. Inget jag har hört.
    Nej men om jag ska vara allvarlig, det är något jag till stor del har för mig att jag såg ett inslag om på tv någon gång i början på 90talet eller så. Kan ha varit i samband med "Joelbitar" visades på tv och det blev en massa snacka om det.

Men för just mig, så är det fortfarande inte ett ord som är nedvärderande och kränkande eller specifikt för DS.
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-05 02:01:24 följande:
    "muppar"??  Nu blev jag faktiskt arg och det händer inte ofta...!
    Skäms du inte!?!
    Svar nej, jag skäms inte. Om du bemödat dig med att läsa alla inlägg EFTER som jag skrivit utöver det som innehåller ordet muppar så kanske du förstår bättre.
  • Zargenta
    pussar o kramar skrev 2011-09-05 09:51:17 följande:

Fast du vill inte förstå att ordet mupp är ett kränkande ord du fortsätter att tycka att det är ett gulligt ord.
    Tycker du CP och Mongo också är trevliga och gulliga ord att använda?

Fast om du inte vill förstå att det INTE är kränkande i MINA ögon, varför ska jag behöva fortsätta be om ursäkt för att jag använt det? Jag fortsätter inte att använda det i mina argument här i tråden eftersom någon tog illa vid sig, men nej, jag tänker inte skämmas för det och kommer fortsätta säga mupp privat om jag vill. CP är förkortningen för hjärnskadan cerebral pares, mongo är utkommet av mongoloid, dvs de liknas vid folkgrupp från Asien där de har en ögonform med annorlunda utseende. Ska jag klumpa ihop folk med olika handikapp och funktionsnedsättningar och störningar, använder jag nog mig hellre av mupp än mongo och CP då dessa är så pass specifika för de med DS och cerebral pares.

Du väljer själv hur du vill tolka orden och hur du vill använda dem. Hade jag satt "jävla" framför något av orden, så hade det varit för att skymfa och nedvärdera, för mig är det stor skillnad.
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-05 10:13:29 följande:
    Jo, de föräldrarna kanske borde fundera på den moderna formen av "ättestupa" som någon skrev om i tråden..?  Han kostar ju en massa och denna funktionsnedsättning kommer ju inte "senare i livet" som vissa anser är ok men inte när det kommer tidigare..?
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till? 
     (hatar inte dig, det ska du inte tro, så mycket kraft tillåter jag inte att du ska få av mig )
    Det var ett grovt uttryckande av vad ättestupan skulle ha för funktion. Som sagt, människan som samhällsmedborgare har ju en "plikt" att verka för att bidra och utöka produktiviteten för sina medmänniskor i MINA ögon. Att komma vill världen med funktionsnedsättningar och handikapp som gör att man endast är en socioekonomisk belastning är resultatet av egoism enligt mig. Att skaffa barn med syndrom bara för att man vill ha barn, istället för att se till vad som vore det bästa för det faktiska barnet...

Om du under dina första 50år på jorden bidragit till att betala skatt och tillföra något till samhället( kanske bidragit till forskning som leder till att vi kan bota dessa sk problem), så har du också gjort dig "förtjänt" (låter fruktansvärt illa håller jag med om) av att få vara något av en belastning under senare delen av livet...
  • Zargenta
    Milkina cerka skrev 2011-09-05 11:01:15 följande:
    Zargenta skrev 2011-09-05 10:22:10 följande:
    Det var ett grovt uttryckande av vad ättestupan skulle ha för funktion. Som sagt, människan som samhällsmedborgare har ju en "plikt" att verka för att bidra och utöka produktiviteten för sina medmänniskor i MINA ögon. Att komma vill världen med funktionsnedsättningar och handikapp som gör att man endast är en socioekonomisk belastning är resultatet av egoism enligt mig. Att skaffa barn med syndrom bara för att man vill ha barn, istället för att se till vad som vore det bästa för det faktiska barnet...

Om du under dina första 50år på jorden bidragit till att betala skatt och tillföra något till samhället( kanske bidragit till forskning som leder till att vi kan bota dessa sk problem), så har du också gjort dig "förtjänt" (låter fruktansvärt illa håller jag med om) av att få vara något av en belastning under senare delen av livet...
    Vilken inställning till sina medmänniskor.. hoppas verkligen att det är ytterst få som håller med dig.
    Jag låter dig ha din inställning och din åsikt. Jag har aldrig sagt att de inte har ett eget värde och att de ska skjutas av (existerande personer) men att FÖRHINDRA, att fler med funktionshinder, syndrom, utvecklingsstörningar kommer till världen är ett ytterst personligt val och jag tycker det borde vara fler som slutade tänka egoistiskt (skaffa barn med problem bara för att få ha barn istället för att se till barnets bästa som sagt) och det är inget du eller någon annan är TVINGAD att göra. Fritt val, screena fler sjukdomar och problem om det gick= mindre sjukdomar och problem = min dröm.
  • Zargenta
    Maline skrev 2011-09-05 13:35:39 följande:
    Jag är fortfarande inte säker på att jag förstår hur du menar. Vaddå ENDAST en socioekonomisk belastning. Tror du verkligen uppriktigt att det finns någon människa som upplever sig, eller upplevs av andra, som endast en socioekonomisk belastning? Jag känner då ingen, och jag känner rätt många människor både med och utan funktionshinder.

Och dessutom så tjatar du om att OM man under 50 år bidragit med skatt och sociala avgifter så skulle man ha rätt till att vara en belastning under 30-40 år och det låter ju bra. Men om man inte bidrar till samhället under sina första 20, 30, 40, 50 år hur mycket rätt har man i så fall då?  Det handlar ju fortfarande om att alla människor som föds måste få rätt till vård på lika vilkor oavsett om de föds med ett funktionshinder eller utvecklar ett senare. OCH att det blir fel om samhället börjar ställa krav på vilka typer av barn som får födas, det är föräldrarnas val och ingen annans.

Att skaffa barn är dessutom alltid en egoistisk handling.
    Självklart upplevs de inte som en socioekonomisk belastning, men personen i fråga verkade inte förstå "syftet" med min ursprungliga förklaring av ättestupa och om jag ska ställa saker till det yttersta och inte tänka känslomässigt så blir det en fråga om just vilken sorts belastning det handlar om, dock så kan man tillägga den belastningen det blir för familjen och närstående med eventuellt scenario där det finns andra barn som blir åsidosatta tex.

Sen handlar det om förutsättningar så klart, visst de finns de som lever på bidrag och snyltar på samhället bara för att de KAN, detta är inget som är acceptabelt i mina ögon heller och de om några kanske borde skjutas av (obs skämt)! De som föds in i denna värld borde födas med bästa tänkbara förutsättningar för att kunna leva ett självständigt och produktivt liv, detta är min önskan som sagt. Ingen tvingar någon att göra fosterdiagnostik utifrån förutsättningen att man MÅSTE göra abort om det upptäcks skador på foster, utan det är för att informationen ska komma fram till föräldrarna som i sin tur då ska fatta ett beslut.

JAG önskar dock att FLER valde att avsluta graviditeten utifrån de svar de fått om barnet är skadat. Detta är alltså min högst personliga åsikt! Att skaffa barn är ingen rättighet och inget som ska göras bara "för att" och är absolut i högsta grad en egoistisk handling oavsett, men mer så, om man gör det "trots" DS och andra handikapp, sjukdomar, funktionsnedsättningar och utvecklingsstörningar...
Svar på tråden God doesn´t make mistakes