• Ayyla

Diska ett våffeljärn?!

Min sambo gick tydligen inte ens att anförtro disken idag. Vi hade gjort våfflor och killen diskar av hela (det elektriska) järnet i diskhon med rinnande vatten. Min fråga är nu: vågar man ens sätta i det i eluttaget om några dagar och se om det funkar eller kan det bli kortslutning eller något annat farligt?

• Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:25:47 följande:
    Öööh, har du inte koll på vad du själv säger??
    Det är du som hävdar att det kan bli en "dödsfara", hur ska du ha det??
    Lägg ner. Jag sa att det INTE är förenat med dödsfara, testa att läsa igen är du snäll.
  • knattar
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:24:38 följande:
    Oj jösses... Nu tror jag att jag slutar diskutera med dig. Såg du ens vad du markerade?
    Fortfarande, vad är det som gör så att hon inte kan prova göra våfflor om en vecka med samma våffeljärn?
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:25:51 följande:
    Men det är inte farligt, det finns inget direkt ledande som inte dunstar bort i diskmedel. Och det är så försvinnande små mängder.
    Nej, jag vet det. Jag hade öppnat upp järnet och kollat att det är torrt, alternativt helt enkelt kasserat det, och köpt nytt (eftersom det handlar om små summor och det är roligt att köpa nya grejer), men jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att ge råd om el till folk som inte vet något om det.
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:27:37 följande:
    Fortfarande, vad är det som gör så att hon inte kan prova göra våfflor om en vecka med samma våffeljärn?
    Tror jag redan svarat på det. Eller så har jag inte det, utan det var jaghopparhögt som gjorde det. Säkringen går. Inte svårare än så, förhoppningsvis, men som jag skrivit flera gånger, det är onödigt, om personen som ställer frågan inte ens vet om hon har jordfelsbrytare eller inte. Det får mig att anta att personen inte har särskilt mycket koll alls och därmed väljer jag att ta det säkra före det osäkra och råda henne till att låta bli att använda det alls.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:28:15 följande:
    Nej, jag vet det. Jag hade öppnat upp järnet och kollat att det är torrt, alternativt helt enkelt kasserat det, och köpt nytt (eftersom det handlar om små summor och det är roligt att köpa nya grejer), men jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att ge råd om el till folk som inte vet något om det.
    Varför det? Jag vet ju? Då är det väl bra att jag talar om för henne? Bättre det än att slänga och köpa ett nytt, sånt slit och slängbeetende är dåligt för miljön.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:30:54 följande:
    Varför det? Jag vet ju? Då är det väl bra att jag talar om för henne? Bättre det än att slänga och köpa ett nytt, sånt slit och slängbeetende är dåligt för miljön.
    Men hon kan inte veta att du verkligen kan, eller om du gissar. Det är det som kan ge problem.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:31:46 följande:
    Men hon kan inte veta att du verkligen kan, eller om du gissar. Det är det som kan ge problem.
    Men snälla så kan man ju inte tänka, då får man ju slänga i princip allt man inte riktigt kan med själv.
  • knattar
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:29:57 följande:
    Tror jag redan svarat på det. Eller så har jag inte det, utan det var jaghopparhögt som gjorde det. Säkringen går. Inte svårare än så, förhoppningsvis, men som jag skrivit flera gånger, det är onödigt, om personen som ställer frågan inte ens vet om hon har jordfelsbrytare eller inte. Det får mig att anta att personen inte har särskilt mycket koll alls och därmed väljer jag att ta det säkra före det osäkra och råda henne till att låta bli att använda det alls.
    För en del är inte ett våffeljärn en liten summa, för en del är det inte roligt att handla. 
    Jag tycker att det är oansvarigt att uppmana till ett extremt onödigt konsumtionsbeteende.

Som att säga åt en person att slänga en hårfön som legat i garderoben.

Det kommer inte hända något mer än att säkringen går i värsta fall. Varför ska ts slänga ett förmodligen väldigt fungerande våffeljärn?
  • Suck och suck

Hur rengör ni det annars? Man värmer upp det lite och så torkar man av, har jag hört. Var länge sen jag hade ett våffeljärn, har fått ett nytt, men har inte prövat det än.
    Jag skulle nog värma upp det lite, med lite olivolja och sen torka om det är teflon. (Kan man ta lite diskmedel också? Eller då kanske våfflorna smakar diskmedel sen? Fast om man är duktig på att vattentorka av diskmedlet då?

• jaghopparhögt
    Suck och suck skrev 2011-09-04 23:44:58 följande:
    Hur rengör ni det annars? Man värmer upp det lite och så torkar man av, har jag hört. Var länge sen jag hade ett våffeljärn, har fått ett nytt, men har inte prövat det än.
    Jag skulle nog värma upp det lite, med lite olivolja och sen torka om det är teflon. (Kan man ta lite diskmedel också? Eller då kanske våfflorna smakar diskmedel sen? Fast om man är duktig på att vattentorka av diskmedlet då?
    Låter väldigt omständigt om det är telflon, skillnad om det är gjutjärn.
Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!