• Ayyla

Diska ett våffeljärn?!

Min sambo gick tydligen inte ens att anförtro disken idag. Vi hade gjort våfflor och killen diskar av hela (det elektriska) järnet i diskhon med rinnande vatten. Min fråga är nu: vågar man ens sätta i det i eluttaget om några dagar och se om det funkar eller kan det bli kortslutning eller något annat farligt?

• Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!
  • Suck och suck
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:48:30 följande:
    Låter väldigt omständigt om det är telflon, skillnad om det är gjutjärn.
    Gjutjärn som du sätter på spisen? Jag tänkte att jag kanske skulle velat ha ett sånt. DÄR är det ju bara att diska som en vanlig stekpanna ju.
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:38:07 följande:
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:29:57 följande:
    Tror jag redan svarat på det. Eller så har jag inte det, utan det var jaghopparhögt som gjorde det. Säkringen går. Inte svårare än så, förhoppningsvis, men som jag skrivit flera gånger, det är onödigt, om personen som ställer frågan inte ens vet om hon har jordfelsbrytare eller inte. Det får mig att anta att personen inte har särskilt mycket koll alls och därmed väljer jag att ta det säkra före det osäkra och råda henne till att låta bli att använda det alls.
    För en del är inte ett våffeljärn en liten summa, för en del är det inte roligt att handla. 
    Jag tycker att det är oansvarigt att uppmana till ett extremt onödigt konsumtionsbeteende.

Som att säga åt en person att slänga en hårfön som legat i garderoben.

Det kommer inte hända något mer än att säkringen går i värsta fall. Varför ska ts slänga ett förmodligen väldigt fungerande våffeljärn?
    Men okej, glöm släng-delen, ring och fråga tillverkaren vad de rekommenderar! Och du kommer med en larvig jämförelse. Jag förutsätter, enligt vad jag läst av ts, att hon inte har så stora kunskaper om elektronik, och därför anser jag att hon i så fall ska vända sig till någon som hon faktiskt kan lita på, någon fysisk person med kunskaper om just liknande fall. Om hon nu inte vill slänga det.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:35:34 följande:
    Men snälla så kan man ju inte tänka, då får man ju slänga i princip allt man inte riktigt kan med själv.
    Eller vända sig till en fysisk person, som kan hjälpa henne...
  • Nelia68

Vi kör vårat våffeljärn i diskmaskinen. Vi har ett som man kan ta loss elsladden helt och det fungerar alldeles utmärkt.

• Suck och suck

De brukar rekommendera att man torkar av, rengör själva ytorna. Utanför själva området där våfflorna legat kan man ta och gnugga med diskmedel. Men sen rekommenderar de att man ska höra av sig till tillverkaren och fråga.

• llitenflundra

Varför vill man diska våffeljärnet överhuvudtaget för??????
    Bara ta lite papper och torka av sen klart.

Svårt och sia om ert våffeljärn TS, men är ju bara sätta in sladden och se vad som händer.
    Och är det kasst så lär man märka det rätt omgående.

• Insanejane77

Jag har inte läst tråden men jag diskar också vårt våffeljärn. Det blir masa rinningar av smet och flottigt som sjuttisngen så jag torkar utsidan men håller järnet öppet och diskar en sida i taget och sköljer under kranen. Inget vatten kommer in i ventilationshålen om man är försiktig och det går utmärkt att använda igen nästa gång,.

Jag diskar det på så vis för att jag tycker inte om tanken att det ska finnas gammalt härsket fett i järnet sedan flera år tillbaka. Men det är olika för alla, jag vet att de flesta inte diskar sina järn och jag spyr inte om jag får en våffla som är gjord i ett otvättat järn heller.Flört
    Det är samma sak som en del människors stekpannor. Inte alla diskar sina med medel heller. Speciellt gjutjärnspannor. Men jag är likadan där, diskar med medel för jag tycker att pannan tar smak av det jag stekte gången innan. T ex fisk, smakar urk om pannkakorna då vill jag lova! En smaksak och helt upp till var och en.
    Om din sambo har försänkt hela våffeljärnet i vatten så hade jag också tvekat att använda det... Vad är det värsta som kan hända?(ärlig fråga) En kortslutning eller? Isf går väl en propp och då vet du att man inte kan använda järnet mera och då får du satsa på att önska dig ett nytt isf Glad Är du rädd och tycker det känns obehagligt så satsa på att köpa ett nytt istället och göm undan för sambonFlört
    Lycka till!

• Suck och suck

Sambon sa att man kan få en stöt, även om vattnet torkat, om man diskat under rinnande vatten. Det för att något kan gått sönder i den. (sambon utbildar elektriker), men han skulle ändå använda den . FAst det skulle inte jag!
    Nej jag hade nog slängt ut både sambon och våffeljärnet jag. För jag tycker det låter lite klumpigt att diska det under rinnande vatten.
    INGA elektriska apparater under rinnande vatten. Det är det som gäller. Som du också säger ts.

• Lindreas
    Suck och suck skrev 2011-09-05 15:14:13 följande:
    Sambon sa att man kan få en stöt, även om vattnet torkat, om man diskat under rinnande vatten. Det för att något kan gått sönder i den. (sambon utbildar elektriker), men han skulle ändå använda den . FAst det skulle inte jag!
    Nej jag hade nog slängt ut både sambon och våffeljärnet jag. För jag tycker det låter lite klumpigt att diska det under rinnande vatten.
    INGA elektriska apparater under rinnande vatten. Det är det som gäller. Som du också säger ts.
    Oj, säg inte så, då får du på  moppo av folk här, det är HELT ofarligt att använda ett våffeljärn som man diskat under rinnande vatten... De flesta är väl gjorda i plast som inte leder ström, och säkringen går ju förhoppningsvis, men jo, jag hade nog gjort som du, eller lämnat över våffeljärnet till pappa (elektriker) och låtit honom titta på det.
  • Suck och suck
    Lindreas skrev 2011-09-05 16:02:44 följande:
    Oj, säg inte så, då får du på  moppo av folk här, det är HELT ofarligt att använda ett våffeljärn som man diskat under rinnande vatten... De flesta är väl gjorda i plast som inte leder ström, och säkringen går ju förhoppningsvis, men jo, jag hade nog gjort som du, eller lämnat över våffeljärnet till pappa (elektriker) och låtit honom titta på det.
    Jag hade också överlåtit våffeljärnet åt sambon. Han gör saker där det till och med finns risker att han kan få en stöt. Men han är medveten, och vet vad han håller på med, till skillnad från mig. Jag vågar inte utsätta mig för handlag med saker där det finns en risk att jag får en stöt. Jag tycker det är obehagligt med stötar.
  • Lindreas
    Suck och suck skrev 2011-09-05 16:10:26 följande:
    Jag hade också överlåtit våffeljärnet åt sambon. Han gör saker där det till och med finns risker att han kan få en stöt. Men han är medveten, och vet vad han håller på med, till skillnad från mig. Jag vågar inte utsätta mig för handlag med saker där det finns en risk att jag får en stöt. Jag tycker det är obehagligt med stötar.
    Jag också. Sånt lämnar jag till pappa och lillebror, eller maken, för den delen, som jobbar med elektronik. Däremot, vilket jag sagt flera gånger i tråden redan, tycker jag det är dumt att ge ett sånt råd till någon okänd på nätet, som andra gjort. Visst, frågar jag pappa så får jag säkert samma råd, låt det torka några dagar och prova sen, men han vet ju vad jag kan. Ts har själv sagt att hon har dålig koll på el, då tycker jag man ska ge säkra råd.
  • Selma1966

Vi diskar alltid våffel- och smörgåsjärn under rinnande vatten. Har fungerat de sista 20 åren. Men vi lägger dem inte i diskhon i vatten utan sköljer. Det tar ändå ett halvår till nästa gång vi använder dem och få har det garanterat torkat. Visst, det rekommenderad säkert inte av tillverkaren, men jag skulle inte äta mat gjort i ett järn med härsket smör från förra årets våffeldag.

• Barbabok

Skulle aldrig slänga, diskar också emellanåt! Bara det får torka ur ordentligt däremellan.

/läst en del el samt gift med elektriker  

• Suck och suck
    Barbabok skrev 2011-09-06 11:53:57 följande:
    Skulle aldrig slänga, diskar också emellanåt! Bara det får torka ur ordentligt däremellan.

/läst en del el samt gift med elektriker  
    Är du gift med en elektriker som tycker det är okej att diska elektriska apparater under rinnande vatten?
  • Barbabok
    Suck och suck skrev 2011-09-06 12:45:23 följande:
    Är du gift med en elektriker som tycker det är okej att diska elektriska apparater under rinnande vatten?

Det är inte det "normala" nej, men man kan och låter man grejerna torka så är det faktiskt ok.
  • Barbabok
    Barbabok skrev 2011-09-06 13:11:55 följande:

Det är inte det "normala" nej, men man kan och låter man grejerna torka så är det faktiskt ok.

Förtydligar, inte dränka det i vattenbad, menar alltså att man diskar "gräddytan" och då kan ju visst fukt komma in i apparaten.
  • Selma1966

Om vi säger så här, det är olagligt att gå mot röd gubbe över ett övergångsställe och det kan vara livsfarligt... Men jag tror de flesta chansar... Än så länge har jag inte hört om någon som dött av en stöt från våffeljärnet... Men rätt många som råkar illa ut vid övergångsställen. Man dör inte av varje elstöt heller även om det är obehagligt.

Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!