• Ayyla

Diska ett våffeljärn?!

Min sambo gick tydligen inte ens att anförtro disken idag. Vi hade gjort våfflor och killen diskar av hela (det elektriska) järnet i diskhon med rinnande vatten. Min fråga är nu: vågar man ens sätta i det i eluttaget om några dagar och se om det funkar eller kan det bli kortslutning eller något annat farligt?

• Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!
  • knattar
    Lindreas skrev 2011-09-04 22:56:56 följande:
    Jag hoppas du har en utbildning som täcker dina påståenden?
    Jösses
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:04:59 följande:
    Utbildning i våffeljärn?
    Man behöver inte göra saker svårare än det är. Det räcker gott och väl med lite logik och väldigt grundläggande kunskap om teknik.
    Vatten lämnar ingen beläggning efter sig som leder ström. Så när vattnet är borta så finns det ingen risk för kortslutning. Det finns inget som kan gå sönder av vattentrycket heller, det är ingen elektronik i i ett våffeljärn utan endast en strömkabel som sedan värmer upp järnet. Det fungerar precis som en vattenkokare.
    Det finns inget känsligt i den.
    Vårt våffeljärn har dock termostat, vilken är hyfsat känslig. Och nej, vanligt vatten är självklart ingen fara för ett järn, men det är diskat med diskmedel och diskborste som jag antar inte var spritt ny. Man vet inte vad som kommit in innanför höljet, och en vanlig lekman är förmodligen inte kapabel till att avgöra när ett våffeljärn har torkat tillräckligt för att använda igen.

Jag tycker det är dumt att ge såna råd till någon som inte ens vet om det finns jordfelsbrytare eller inte i lägenheten.
  • knattar
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:09:31 följande:
    Vårt våffeljärn har dock termostat, vilken är hyfsat känslig. Och nej, vanligt vatten är självklart ingen fara för ett järn, men det är diskat med diskmedel och diskborste som jag antar inte var spritt ny. Man vet inte vad som kommit in innanför höljet, och en vanlig lekman är förmodligen inte kapabel till att avgöra när ett våffeljärn har torkat tillräckligt för att använda igen.

Jag tycker det är dumt att ge såna råd till någon som inte ens vet om det finns jordfelsbrytare eller inte i lägenheten.
    Så vad menar du är det värsta som kan hända om ts skulle äta våfflor nästa vecka och använda samma våffeljärn?
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:11:50 följande:
    Så vad menar du är det värsta som kan hända om ts skulle äta våfflor nästa vecka och använda samma våffeljärn?
    Förmodligen inte mer än att jordfelsbrytaren löser ut om järnet inte torkat ordentligt. Men eftersom hon inte vet om hon har det eller inte så tycker jag det är jävligt dumt att komma med råd som att låta det stå ett dygn och sen köra på som vanligt.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:09:31 följande:

En termostat känslig? Vet du hur en sådan fungerar då? Vilka komponenter som finns?
    Om den vanliga lekmannen inte är helt tappad bakom en vagn så kan han rätt snabbt dra slutsatsen att det inte är någon fara. Det är ett våffeljärn, det är inte rocket science direkt.
  • knattar
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:13:26 följande:
    Förmodligen inte mer än att jordfelsbrytaren löser ut om järnet inte torkat ordentligt. Men eftersom hon inte vet om hon har det eller inte så tycker jag det är jävligt dumt att komma med råd som att låta det stå ett dygn och sen köra på som vanligt.
    Igen då; Så vad menar du är det värsta som kan hända om ts skulle äta våfflor nästa vecka och använda samma våffeljärn?

Och hon INTE har någon jordfelsbrytare 
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:14:45 följande:
    En termostat känslig? Vet du hur en sådan fungerar då? Vilka komponenter som finns?
    Om den vanliga lekmannen inte är helt tappad bakom en vagn så kan han rätt snabbt dra slutsatsen att det inte är någon fara. Det är ett våffeljärn, det är inte rocket science direkt.
    Men skärp dig. Jotack, jag vet hur en sådan fungerar, men eftersom ts uppenbarligen inte har någon större koll så anser jag att det är dumt att ge råd som går emot tillverkarens bruksanvisning, även om de är onödigt töntiga ibland.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:13:26 följande:
    Då går antagligen säkringen om nu järnet inte har torkat på en vecka. Svårt att tänka mig att det finns något vatten kvar efter en vecka dock.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:16:22 följande:
    Men skärp dig. Jotack, jag vet hur en sådan fungerar, men eftersom ts uppenbarligen inte har någon större koll så anser jag att det är dumt att ge råd som går emot tillverkarens bruksanvisning, även om de är onödigt töntiga ibland.
    Vad är det som gör termostaten till en dödsfälla av lite vatten då?
  • Lollo36
    Ayyla skrev 2011-09-04 22:51:59 följande:
    nä, det kanske är dumt att chansa, det är ett billigt järn så inte hela världen. Men hur kan man ha missat under sitt 26-åriga liv att man inte ska hälla vatten över elektriska apparater är ju för mig oförståeligt?? Jag frågade om han kunde tänka sig att diska tv:n, datorn eller micron. Då blev det tyst. :) 

Själv hade jag nog väntat mer än ett par dagar, några veckor kanske. För säkerhets skull. Fast den gången jag råkade spilla hett vatten över en strömplatta till en vattenkokare slängde jag den.
    The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!