• Ayyla

Diska ett våffeljärn?!

Min sambo gick tydligen inte ens att anförtro disken idag. Vi hade gjort våfflor och killen diskar av hela (det elektriska) järnet i diskhon med rinnande vatten. Min fråga är nu: vågar man ens sätta i det i eluttaget om några dagar och se om det funkar eller kan det bli kortslutning eller något annat farligt?

• Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!
  • jaghopparhögt

Strunt i jordfelsbrytare och såna saker, låt järnet stå länge så är det helt säker. Du kan låta den stå i flera veckor så finns det garanterat inget vatten kvar sen.

• Ayyla
    Lindreas skrev 2011-09-04 22:46:27 följande:
    Det syns i centralen, alltså i proppskåpet som brukar sitta i hallen eller liknande. Förmodligen har du det, men om du inte är säker skulle jag inte stoppa i ett vattenskadat våffeljärn.
    nä, det kanske är dumt att chansa, det är ett billigt järn så inte hela världen. Men hur kan man ha missat under sitt 26-åriga liv att man inte ska hälla vatten över elektriska apparater är ju för mig oförståeligt?? Jag frågade om han kunde tänka sig att diska tv:n, datorn eller micron. Då blev det tyst. :) 
  • zygoma girl

OT men hur diskar ni era våffeljärn? Jag har alltid kört in dem under kranen och visserligen försökt undvika att blöta ner mer än själva våffelytorna men lite vatten kommer alltid in. Jag har helt enkelt utgått ifrån att de tål lite vatten.

Vi har haft samma våffeljärn i åtminstone 10 år och hittills har ingen ens fått en stöt, trots diskande under rinnande vatten åtskilliga gånger.

• jaghopparhögt
    zygoma girl skrev 2011-09-04 22:52:45 följande:

OT men hur diskar ni era våffeljärn? Jag har alltid kört in dem under kranen och visserligen försökt undvika att blöta ner mer än själva våffelytorna men lite vatten kommer alltid in. Jag har helt enkelt utgått ifrån att de tål lite vatten.

Vi har haft samma våffeljärn i åtminstone 10 år och hittills har ingen ens fått en stöt, trots diskande under rinnande vatten åtskilliga gånger.

Jo precis så farligt är det inte, man får nog antagligen anstränga sig rejält om man vill ha in vatten i den.
  • Ayyla
    zygoma girl skrev 2011-09-04 22:52:45 följande:

Åh det lät ju positivt för mig! Jag brukar torka på själva ytan med fuktig trasa bara. Då det blir så himla varmt så behöver det ju inte bli kliniskt rent tänker jag.
  • jaghopparhögt
    Ayyla skrev 2011-09-04 22:51:59 följande:
    nä, det kanske är dumt att chansa, det är ett billigt järn så inte hela världen. Men hur kan man ha missat under sitt 26-åriga liv att man inte ska hälla vatten över elektriska apparater är ju för mig oförståeligt?? Jag frågade om han kunde tänka sig att diska tv:n, datorn eller micron. Då blev det tyst. :) 
    Men snälla det är ingen fara. Låt den stå i några dagar så är du 100% säker, jag lovar dig.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 22:55:38 följande:
    Men snälla det är ingen fara. Låt den stå i några dagar så är du 100% säker, jag lovar dig.
    Jag hoppas du har en utbildning som täcker dina påståenden?
  • Ayyla
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 22:55:38 följande:
    Låter bra, då kör jag på det. Skrattande
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 22:56:56 följande:
    Jag hoppas du har en utbildning som täcker dina påståenden?
    Utbildning i våffeljärn?
    Man behöver inte göra saker svårare än det är. Det räcker gott och väl med lite logik och väldigt grundläggande kunskap om teknik.
    Vatten lämnar ingen beläggning efter sig som leder ström. Så när vattnet är borta så finns det ingen risk för kortslutning. Det finns inget som kan gå sönder av vattentrycket heller, det är ingen elektronik i i ett våffeljärn utan endast en strömkabel som sedan värmer upp järnet. Det fungerar precis som en vattenkokare.
    Det finns inget känsligt i den.
  • knattar

Herregud vad nippriga folk kan vara.

Om han diskade järnet när kontakten inte satt i och det står något dygn för att torka så är det inga problem alls överhuvudtaget att använda det sen.

Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!