• Svar på tråden Rökning och operation
  • skrumlan

När jag skulle genomgå en gastric bypass (överviktsoperation) för 2 år sen, hade jag "vikt-tvång". Jag skulle banta ner mej 10 kilo, och det var för att levern skulle minska, och däremed minska risken med ingreppet. Jag kände mej inte kränkt utan mer peppad. Det borde den sorgliga tantan med göra, och äntligen få rätsida på sitt liv.

• Spartacus

4 veckor innan och 8 veckor efter! dom kräver inte att hon aldrig ska röka mer...

jävla latmask, varför tror alla att man bara kan sitta på arslet och få operationer?
    dom kostar pengar som kan läggas på andra människor med mer motivation!

ungefär lika knäppt som den där plastikresegrejen som gick på tv...
    dom trodde väl vården i thailand var oseriös eller nåt för dom lyssnade inte på instruktioner om
    viktminskning och rökning sen så satt dom där och var förbannade, grät och skulle stämma allihopa?

ta lite eget ansvar vuxna människor!

• Eleator

Det går säkert att betala operationen själv, privat, och få fortsätta röka. 

Men nu handlar det om landstingsfinansierad vård. Det är väl inte konstigt att de vill maximera chansen för ett lyckat resultat för att hon inte i onödan ska behöva kosta en massa extra pengar i dyr vård när hon inte läker som hon ska? Helt rätt enligt mig.

• Kattdamen

Ja, hon kan ju ta och betala själv. Då får hon ju fortsätta sitt rökande. Alla vinner på det.

• Jojile
    Kattdamen skrev 2011-09-06 18:07:16 följande:
    Ja, hon kan ju ta och betala själv. Då får hon ju fortsätta sitt rökande. Alla vinner på det.
    Fast iom tobaksskatten så kan man ju säga att hon har betalat op själv redan.
  • Tokern
    Jojile skrev 2011-09-06 18:18:38 följande:
    Fast man har fortfarande problemet med att en bra läkare inte genomför åtgärder som är för riskabla. Man kan se det som läkarens etiska ansvar att neka. Det innebär att hon fortfarande måste hitta en oseriös ortoped.
  • Jojile
    Tokern skrev 2011-09-06 18:30:36 följande:
    Fast man har fortfarande problemet med att en bra läkare inte genomför åtgärder som är för riskabla. Man kan se det som läkarens etiska ansvar att neka. Det innebär att hon fortfarande måste hitta en oseriös ortoped.
    Absolut jag håller med. Jag har inte heller sagt att själva kravet på rökstopp är absurt i sig. Däremot vänder jag mig mot hur många resonerar i denna tråd, och framförallt att hon ska betala själv.
    Det gör hon genom att betala skatt, precis som du och jag. Hon betalar också runt 20 kr/paket i tobaksskatt. Just kvinna i AB rökte ett paket om dagen, dvs 7300kr extra i skatt varje år.
  • Tokern
    Jojile skrev 2011-09-06 18:32:57 följande:
    Absolut jag håller med. Jag har inte heller sagt att själva kravet på rökstopp är absurt i sig. Däremot vänder jag mig mot hur många resonerar i denna tråd, och framförallt att hon ska betala själv.
    Det gör hon genom att betala skatt, precis som du och jag. Hon betalar också runt 20 kr/paket i tobaksskatt. Just kvinna i AB rökte ett paket om dagen, dvs 7300kr extra i skatt varje år.
    Oj, då måste hon röka i många år för att finansiera en operation! Men jag håller med om att det inte bara är att få en privat op-oavsett vem som betalar vill man ju ha en seriös ortoped Flört
  • Lingonflickan
    Jojile skrev 2011-09-06 18:18:38 följande:

nog går detta mer till tobaksorsakad sjukvård, hennes knä har inget med den att göra.
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Starkast
    Lingonflickan skrev 2011-09-06 09:33:35 följande:
    1) Helt OT
    2) Så fjantigt att man alltid ska ge källor på allt för att få säga nåt.
    3) Man kan inte utrycka saker man själv har hittat på som en sanning.
Svar på tråden Rökning och operation