Marsch skrev 2011-09-06 11:00:59 följande:
Ja det är just det som är de skillnader jag ser. Utsattheten framför allt och de direkta farorna som missbruket medför. Risken med en hög eller berusad person bakom ratten vs en rökare, t ex. Riskerna med att injicera skit och överdosera eller dra på sig smittsamma sjukdomar. Riskerna att få en blackout och skada sig själv och andra. Och abstinensen då. Det är sällan jag mött en nerpissad och hotfull rökare som inte bolmat på ett dygn i kulvertar på sjukhus men jag har mött x antal narkomaner på det sättet. Det värsta jag sett av abstinens hos rökare är irritation och tårar samt hosta. Jag ser mer än, vad ska man säga, den grundläggande beroendeproblematiken i sig och jag gör skillnad på farliga tunga droger och laglig men farlig tobak.
Alkoholisten som bor ovanför mig blir gravt personlighetsförändrad som packad motför hur han är som nykter. Han blir hotfull och arg och han förstör saker i sitt hem. Han har supit sönder sitt nervsystem och kan bara cykla när han druckit en kvarting. Han går som om han skulle gå i trappor. En vän söp bort sin familj, en annan skadade sig svårt flera gånger i fyllan. En tredje körde ihjäl sig och en fjärde spräckte nästan pankreas. Jag har aldrig sett en rökare med annat än lungcancer och KOL vilket såklart är gravallvarliga sjukdomar till följd av rökningen. Men jag har inte sett att det skadat närstående på samma sätt som alkohol och tyngre droger. Visst har jag mått dåligt av mina föräldrars rökning många gånger men jag hade garanterat mått sämre om de söp eller knarkade. Sen får jag väl acceptera att vissa upplever ciggsuget på samma sätt som en alkis vill ha sprit eller en heroinist behöver en fix.
Att få av mig offerkoftan var det skönaste som hänt mig. Min var dock inte så fasligt tung som tur var.
Ok, då förstår jag mer hur du menar. Då är det inte själva beroendet du ser, utan vilket sorts preparat man missbrukar?
Men då undrar jag, ser du en narkoman som mer beroende än en matmissbrukare?
Jag kan säga, från egen erfarenhet, att när abstinensen slår in som allra värst har jag sönder saker. En gång åkte datorn i golvet. Jag blir extremt aggressiv när jag inte får röka. Eller fick röka kanske man ska säga. Jag har hållt upp nu i snart nio månader så själva aggressiviteten är väl borta, men jag är fortfarande extremt beroende och tänker på rökning och cigg flertal gånger varje dag.
Därför har jag lite svårt att köpa när folk säger att rökning inte är ett starkt beroende. Jag sitter nu, efter nästan ett år som rökfri och drömmer om när jag får ta min nästa cigg.
Fysiskt sett har jag upplevt alla fördelar med att ha slutat röka, men det spelar mig ingen roll. Allt jag vill är att sitta på balkongen och få ta en ciggarett.