• Svar på tråden Rökning och operation
  • Jennie med ie
    Jojile skrev 2011-09-06 11:28:54 följande:
    Men det är nog där våra åsikter går isär. Jag anser inte att läkaren utgår ifrån att du inte klarar dig själv.
    Jag anser att om du söker vård, och läkaren säger "Jag kan hjälpa dig med det här, om du går ner i vikt/slutar röka" så tycker jag att läkaren kan erbjuda sig att hjälpa personen att komma till det målet.
    Jag anser att det är en viktig del i både vården och servicen.
    Det tycker jag också, _om jag uttrycker ett behov av det_. Gör jag inte det ser jag inte det alls som självklart att de ska erbjuda det automatiskt...
  • Jennie med ie
    Marsch skrev 2011-09-06 11:21:41 följande:
    Jag håller med dig. Man måste ju ha lite tillit till sina medmänniskors kompetens också innan man sett annat.
    Ja och det är lite synd att det blivit så omodernt att ta lite ansvar för sin egen situation... och t ex efterfråga rökslutarhjälp istället för att nån hela tiden ska sträcka fram den utan förfrågan.
  • Flygfotogen
    infragilis skrev 2011-09-06 11:32:54 följande:
    Nej, det är jag som är slarvig. Inte bara du som inte hänger med och ber mig förtydliga ju. Iofs kan ju Marsch vara gravid också, och då kan vi dra slutsatsen att gravida och jag inte ska kommunicera över nätet.
    Um, nej. Det är jag inte...
  • infragilis
    Marsch skrev 2011-09-06 11:35:48 följande:
    Um, nej. Det är jag inte...
    Då beror det alltså enbart på mitt slarv. Jag anade det...
  • 1978

Det är synd att hon ser det som att läkarna försöker bestämma över henne snarare än sanningen - att de vill hjälpa henne att blir frisk (och inte slösa bort skattepengar i onödan). Men så blir det kanske när man är beroende av något - man blir aggressiv om något hotar att ta, i det här fallet, cigaretten i från en. Tråkigt att hon inte fick mer hjälp att sluta.

• Flygfotogen
    Jennie med ie skrev 2011-09-06 11:35:06 följande:
    Ja och det är lite synd att det blivit så omodernt att ta lite ansvar för sin egen situation... och t ex efterfråga rökslutarhjälp istället för att nån hela tiden ska sträcka fram den utan förfrågan.
    Ja precis.
    För att få svar på det man vill veta så måste man fråga. I synnerhet när man är hos doktorn. När jag var 15 år så fick jag diagnos på en stor tumör i skallbasen. En farlig grej med farlig operation som följd och så vidare. En operation ingen kunde tvinga mig till utan jag behövde vilja ha den själv. Eftersom jag var rädd så ville jag först inte. Jag var ju naturligtvis tvungen att fråga det jag ville veta om min sjukdom för hur ska det annars gå till? Jag fick ta ställning till vilken typ av operation vi skulle göra utifrån de två alternativ som fanns och ingen visste ju vad jag ville veta annat än jag själv. Det jag uppskattade mest av allt var att mina läkare behandlade mig som en kompetent person med rätt till egenbestämmande. De försökte inte pracka på mig någonting jag inte ville ha och förklarade sakligt istället så att jag insåg vad jag faktiskt behövde för mitt eget bästa. Och kan en femtonåring förstå det så måste en tant också kunna begripa det kan då jag tycka. Nu dör väl iofs inte hon av onda knän men hon kan ju mycket väl göra det för att hon röker.
  • Phlippan87

klart hon inte ska opereras om hon inte kan avstå från sina cigg. det rör sig inte om livshotande tillstånd och hon anser att ciggen är viktigare. eftersom hon själv sagt att hon inte tänker sluta röka så ser jag ingen anledning till att hon skulle erbjudits hjälp att sluta heller, den hjälpen ska erbjudas de som är beredda att försöka, inte de som tvärvägrar

♥ Therese 091228 ♥ Ellinor 110608 | phlippans.blogg.se
  • Fins Mamma
    Tokern skrev 2011-09-06 11:31:10 följande:
    Det är i mina ögon oetiskt att operera en patient  som har stora riskfaktorer för att fara illa av operationen. Rökning är en riskfaktor vid alla operationer. Självklart ska man insistera på rökstopp före och efter operationen om den inte är akut, för att patienten ska ha bästa möjliga chans att gynnas av operationen.
    WORD!
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Eva 937
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:50:40 följande:
    Vad skulle ni tänka om ni läste att ett landsting beslutat att alkoholister inte längre skulle få vård? Att de skulle få valet att gå hem och sluta dricka eller att få vara utan vård?
    Så är det ju redan idag. Har man en skrumplever till följd av alkoholmissbruk, får man ingen ny lever. De går till de som inte super sönder sina nya!
    Dessutom ställer en sjuk lever till det vid andra ingrepp också, tex så levrar sig inte blodet som det skall vid skador/operationer. Alkoholister kan inte få samma vård som en icke missbrukare eftersom risken att vården skulle ha ihjäl dem är för stor!

Jag tycker det är så synd om damen i AB. Nu har hon ju intagit en ganska tjurskallig attityd och  sagt att hon inte vill sluta röka, men man borde ändå erbjuda henne hjälp till tobaksavvänjning.

Att operera rökare är trixigt. Deras läkning är sämre, större svårighet att syresätta pga oåterkalliga skador på lungorna, mer åderförkalkning i pulsådrorna vilket ökar risken för stroke och hjärtinfarkt. Komplikationerna måste tas omhand av sjukvården och är alltså sjukvårdens ansvar. Är riskerna för stora att det skall bli komplikationer till följd av ingreppet, väljer man att inte operera. Värken anses då som lindrigare jämfört med de potentiella skador hon skulle kunnat få av en misslyckad operation - alltså helt relevant att avstå från att operera.
  • Mrs N
    Tokern skrev 2011-09-06 11:31:10 följande:
    Det är i mina ögon oetiskt att operera en patient  som har stora riskfaktorer för att fara illa av operationen. Rökning är en riskfaktor vid alla operationer. Självklart ska man insistera på rökstopp före och efter operationen om den inte är akut, för att patienten ska ha bästa möjliga chans att gynnas av operationen.
    Håller med. Det är faktiskt bara att sluta röka. Så jädra svårt är det inte, alla som skyller på att det är för svårt har problem med annat egentligen.
    Har själv rökt, 10 år men slutade rakt av. Svårt ? Ja lite men inte så värst... Det är mer psykiskt än fysiskt faktiskt.

Bara läsa Allen Carrs bok. Den är en riktig AHA upplevelse :)
Svar på tråden Rökning och operation