Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
Hade vården sagt på samma sätt med en grovt ätstörd patient: "Om du inte väljer att börja äta nu så hjälper vi dig inte."
Att vara ätstörd är också ett val. Och en sjukdom. Men du måste välja att ta upp kampen mot den. Jag hade aldrig vågat utan att få hjälpen.
Hade vården sagt på samma sätt med en grovt ätstörd patient: "Om du inte väljer att börja äta nu så hjälper vi dig inte."
Att vara ätstörd är också ett val. Och en sjukdom. Men du måste välja att ta upp kampen mot den. Jag hade aldrig vågat utan att få hjälpen.
Försöker hitta en bra jämförelse, lyckas nog inte riktigt, men nåt åt detta håll: en person som tvångsvårdas för självskadebeteende, som blir upprörd över att inte själv få klippa naglarna. "Jag vägrar sluta skada mig själv, det är mitt val som vuxen, men varför ska det få påverka om jag får klippa mina egna naglar eller inte? hit med saxen"
Jag hade inte gett den personen saxen, och inte opererat en person som inte gjort uppehåll i rökningen.
Helt krasst så får hon sluta röka om hon ska ha en operation. Vill hon inte röka får hon väl fortsätta att ha ont och ev. ekonomiska bidrag ska hon heller inte ha eftersom hon inte gör allt som står i hennes makt för att bli frisk för att kunna jobba.
Bara att välja!
Såklart. Går de in och såret inte läkare kan hon i slutändan bli tvungen att amputera benet. Och det ör annu mer svårläkt. Ska läkarna ge god vård kan de inte tillåta patienterna göra precis som de vill om det ökar riskerna för komplikationer.
I mina ögon är det riktigt pinsamt av henne att gå ut med det här i tidningarna och göra sig själv till åtlöje framför så många genom att säga "Jag är 53 och ingen ska komma och säga att jag ska sluta röka". Att hon är 53 har ingenting med saken att göra, att hon ska SLUTA röka har ingen krävt av henne utan bara göra ett uppehåll några veckor innan och efter.
Läkarna värnar om henne och hon vänder det till något negativt?
Hon får skylla sig själv, i mina ögon.
Dessutom skyller hon på att hon inte har erbjudits avvänjning av läkarna. Må så va, men det är inte det hon verkar trycka på egentligen utan hon vill helt enkelt inte sluta röka över huvud taget och vill inte (som 53:åring) bli tillsagd vad hon ska göra och inte göra.
Den artikeln hade kunnat handla om min fd svärmor..
Mitt ex bad henne att inte röka överallt när vi skulle hälsa på med vår nyfödda son. Hon bor på landet och hade jättelätt att bara gå ut under den stunden vi var där.
Hon förstod inte alls, och han frågade henne till slut om hon hellre ville röka vid sitt köksbord eller få besök av sitt enda barnbarn, och hon envisades med att ingen skulle tala om för henne vad hon fick göra i sitt eget hem..
Hon är också av uppfattningen att eftersom hon rökt under bägge sina graviditeter och amning och det inte är nåt fel på hennes barn så kan det väl inte vara så farligt. Sedan att mitt ex har både allergi och astma, det måste ju vara en slump, eller?
Förlåt OT, min slutmening blir alltså att tanten dels är dum i huvudet, och dessutom väldigt pinsam som går ut i tidningen för att få sympati..