• Svar på tråden Rökning och operation
  • Randig Panda
    mammalicious skrev 2011-09-06 08:55:11 följande:
    Den artikeln hade kunnat handla om min fd svärmor.. 

Mitt ex bad henne att inte röka överallt när vi skulle hälsa på med vår nyfödda son. Hon bor på landet och hade jättelätt att bara gå ut under den stunden vi var där.
    Hon förstod inte alls, och han frågade henne till slut om hon hellre ville röka vid sitt köksbord eller få besök av sitt enda barnbarn, och hon envisades med att ingen skulle tala om för henne vad hon fick göra i sitt eget hem..  

Hon är också av uppfattningen att eftersom hon rökt under bägge sina graviditeter och amning och det inte är nåt fel på hennes barn så kan det väl inte vara så farligt. Sedan att mitt ex har både allergi och astma, det måste ju vara en slump, eller?

Förlåt OT, min slutmening blir alltså att tanten dels är dum i huvudet, och dessutom väldigt pinsam som går ut i tidningen för att få sympati..  
    Låter som en trevlig dam. Löste det sig?
  • infragilis
    Mandel skrev 2011-09-06 07:05:22 följande:
    Helt krasst så får hon sluta röka om hon ska ha en operation. Vill hon inte röka får hon väl fortsätta att ha ont och ev. ekonomiska bidrag ska hon heller inte ha eftersom hon inte gör allt som står i hennes makt för att bli frisk för att kunna jobba.

Bara att välja!
    Nja, alltså, med tanke på tobaksskatten betalar hon nog sina bidrag själv, om hon nu inte arbetar. Tobaksrökningen går på plus minus noll i samhällsbudgeten.
  • Lingonflickan
    Starkast skrev 2011-09-05 23:15:01 följande:
    Källa på att Diabettes ökar för barnet om mamman är överviktig eller att födas upp på ersättning tack!
    Skulle vara intressant att veta då man inte VET varför Diabettes uppkommer i forskningsvärlden.

1) Helt OT
    2) Så fjantigt att man alltid ska ge källor på allt för att få säga nåt.
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • JA77
    Lingonflickan skrev 2011-09-06 09:33:35 följande:
    1) Helt OT
  • Stuck In Time

Jag tycker inte det är konstigt alls att de vill att hon ska hålla upp med rökningen. Jag trodde faktiskt att det var så överallt! En kompis som opererade brösten fick göra samma så jag trodde det gällde allt. Inget konstigt med det!

• Flygfotogen
    1) Helt OT
    "Skulle vara intressant att veta" står det ju. Alltså finns det ett intresse för att läsa en källa. I en debatt får man vara beredd att ange lite källor för sina påståenden ibland.
  • infragilis
    Starkast skrev 2011-09-05 23:15:01 följande:
    Källa på att Diabettes ökar för barnet om mamman är överviktig eller att födas upp på ersättning tack!
    Skulle vara intressant att veta då man inte VET varför Diabettes uppkommer i forskningsvärlden.
    Övervikt: diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/tjocka-mammor-foeder-barn-med-metabola-stoerningar/

Ersättning: www.abis-studien.se/index.php&task=view&id=96&Itemid=38
  • infragilis
    1) Helt OT
    1) Ja, förlåt, det är mitt fel. Jag kan inte låta bli att näbba när folk skriver dumma saker, hur OT de än är.

2) Jag tycker att det är rimligt att man kommer med källor då det gäller saker som kanske inte är allmänt känt, eller om man hänvisar till ny forskning. Jag gjorde misstaget att utgå ifrån att folk kände till detta.
  • Jojile
    Starkast skrev 2011-09-05 23:18:12 följande:
    Rökning är ingen sjukdom.

Därimot finns sjukvården till för att hjälpa sjuka människor (varför uppkom den annars?)
    Ätstörningsproblem tillhör sjukvård, vilket inte rökning gör.
    Nej, det är det inte. Precis som att hetsäta inte är en sjukdom, eller det aktiva valet att svälta sig inte är en sjukdom. Men själva missbruket är en sjukdom.
  • infragilis
    Jojile skrev 2011-09-06 09:48:59 följande:
    Nej, det är det inte. Precis som att hetsäta inte är en sjukdom, eller det aktiva valet att svälta sig inte är en sjukdom. Men själva missbruket är en sjukdom.
Svar på tråden Rökning och operation