• MaammaL

Sluta med ersättning???

hej, min dotter blir 7 månader på fredag, idag äter hon max 3 flaskor ersättning per dag, men hon äter aldrig upp det, ibland så vill hon inte ens ha, funderar på om hon tröttnat på det.. en vanlig dag äter hon

06.00 ersättning (somnar oftast om efteråt)

äter gröt när hon vaknar

11.30 burkmat

15.00 ersättning och lite yoghurt

17.30 burkmat

20.00 välling               

Idag hoppade hon över ersättningen och åt gröt direkt istället.  

• Svar på tråden Sluta med ersättning???
  • annakoh1209

du ska inte ta bort det för gott på en sån liten tjej utan testa henne med att ge henne endast på morgonen sen inget mer under hela dagen

kl20 kan du ge henne gröt istället för det verkar hon gilla enligt dig

• MaammaL
    annakoh1209 skrev 2011-09-05 09:47:39 följande:
    du ska inte ta bort det för gott på en sån liten tjej utan testa henne med att ge henne endast på morgonen sen inget mer under hela dagen

kl20 kan du ge henne gröt istället för det verkar hon gilla enligt dig

på en vänninas BVC säger dem att man ska sluta vid 6 månader :S tycker det låter helt galet.. Gav henne gröt kvällarna ett tag men då var jag tvungen att ge henne ersättning när hon skulle sova för hon somnar inte utan flaskan, därför tog vi bort gröten och gav henne välling istället och det funkar jättebra :)
  • Rockan
    MaammaL skrev 2011-09-05 09:57:27 följande:
    på en vänninas BVC säger dem att man ska sluta vid 6 månader :S tycker det låter helt galet..
    Rekommendationen ska vara att ersättning, i likhet med amning, ska ingå i kosten under minst det första året, men om barnet äter väldigt varierat kan man givetvis sluta tidigare.
  • MaammaL
    Rockan skrev 2011-09-05 10:02:23 följande:
    Rekommendationen ska vara att ersättning, i likhet med amning, ska ingå i kosten under minst det första året, men om barnet äter väldigt varierat kan man givetvis sluta tidigare.

Okej. nu är jag ju inte jag ute efter att sluta med den, vill att hon ska äta det men hon verkar inte vilja längre.. det är som att hon har tröttnat på det eller något sånt..

Hon började ju äta hela portioner väldigt tidigt också så det kanske är så att hon har tröttnat, men jag ska iaf försöka få i henne 2 flaskor om dagen.  
  • Rockan
    MaammaL skrev 2011-09-05 10:04:20 följande:
    Okej. nu är jag ju inte jag ute efter att sluta med den, vill att hon ska äta det men hon verkar inte vilja längre.. det är som att hon har tröttnat på det eller något sånt..

Hon började ju äta hela portioner väldigt tidigt också så det kanske är så att hon har tröttnat, men jag ska iaf försöka få i henne 2 flaskor om dagen.  
    Nej jag syftade på det som din väns BVC sagt om att sluta vid sex månader.

Det går ju inte att tvinga i barn någon slags mat, men om det går att ha kvar ersättning i kosten så är det bara bra.
  • MaammaL
    Rockan skrev 2011-09-05 10:06:44 följande:
    Nej jag syftade på det som din väns BVC sagt om att sluta vid sex månader.

Det går ju inte att tvinga i barn någon slags mat, men om det går att ha kvar ersättning i kosten så är det bara bra.

jahaa okej :) då hänger jag med ;P
  • Zofian

Anledningen att man ska amma eller ge ersättning hela första året är för att barnen ska få i sig all näring det faktiskt innehåller. I matboken jag fick på BVC står det följande rekomendationerna om måltider.
    "0-6 mån bröstmjölk el ersättning
    6-8 mån bröstmjölk el ersättning smakportioner av puréer och grötar
    8-12 mån bröstmjölk el ersättning 1 huvudmål 1-2 gröt el vällingmål
    Från ca 12 mån bröstmjölk el ersättning 2 huvudmål med allt grövre konsistens allt eftersom barnet växer 2-3 gröt el vällingmål samt ev smörgås."
    Från boken mat för spädbarn skriven av Livsmedelsverket. Där det står om bröstmjölk el ersättning står det efter barnets egen rytm. Men jag skulle tro att er flicka blir så mätt på maten att hon inte orkar mer ersättning. Jag skulle fortsätta med ersättningen så länge det bara går.

• MaammaL
    Zofian skrev 2011-09-08 19:20:38 följande:
    Anledningen att man ska amma eller ge ersättning hela första året är för att barnen ska få i sig all näring det faktiskt innehåller. I matboken jag fick på BVC står det följande rekomendationerna om måltider.
    "0-6 mån bröstmjölk el ersättning
    6-8 mån bröstmjölk el ersättning smakportioner av puréer och grötar
    8-12 mån bröstmjölk el ersättning 1 huvudmål 1-2 gröt el vällingmål
    Från ca 12 mån bröstmjölk el ersättning 2 huvudmål med allt grövre konsistens allt eftersom barnet växer 2-3 gröt el vällingmål samt ev smörgås."
    Från boken mat för spädbarn skriven av Livsmedelsverket. Där det står om bröstmjölk el ersättning står det efter barnets egen rytm. Men jag skulle tro att er flicka blir så mätt på maten att hon inte orkar mer ersättning. Jag skulle fortsätta med ersättningen så länge det bara går.

låter sjukt att folk faktiskt ammar när deras barn är 1 år, lite äckligt.. men det står ju ingenting om hur man gör om barnet vägrar äta ersättning.
  • watoto

Varför är det sjukt att amma en ettåring? 

MaammaL skrev 2011-09-08 19:22:18 följande:
    låter sjukt att folk faktiskt ammar när deras barn är 1 år, lite äckligt.. men det står ju ingenting om hur man gör om barnet vägrar äta ersättning.

Svar på tråden Sluta med ersättning???