• MaammaL

Sluta med ersättning???

hej, min dotter blir 7 månader på fredag, idag äter hon max 3 flaskor ersättning per dag, men hon äter aldrig upp det, ibland så vill hon inte ens ha, funderar på om hon tröttnat på det.. en vanlig dag äter hon

06.00 ersättning (somnar oftast om efteråt)

äter gröt när hon vaknar

11.30 burkmat

15.00 ersättning och lite yoghurt

17.30 burkmat

20.00 välling               

Idag hoppade hon över ersättningen och åt gröt direkt istället.  

• Svar på tråden Sluta med ersättning???
  • TheLove
    MaammaL skrev 2011-09-08 23:00:40 följande:
    Nej jag skapade tråden i hopp om att få tips på hur jag skulle göra med ersättningen sen skrev Zofian om amning och ersättning och visst reagerade jag på att man ammar 12 månader gamla barn. Jag skulle inte skrivit att det varit äckligt men denna tråd handlar inte om amning utan om ersättning därför vill jag inte veta ngt om amning.
    Ber om ursäkt, men det kan vara vettigt att tänka på att det är din syn på amning som är fel. Det gör att många får dålig självkänsla för att amma. Då att säga att det är äckligt bör du sluta med. Jag tror att du är väl medveten om att det är det absolut bästa för ditt barn (efter det kommer ersättning) 

Men jag tänker inte säga nått mer om det, men snälla gå inte runt och tryck ner de som ammar. Vi gör det bästa tänkbara för våra barn! 
  • MalinEddie
    MaammaL skrev 2011-09-08 23:11:21 följande:
    men jag har inte brytt mig om det och gör fortfarande inte det!!!!!!!!!!! det handlar inte om sex och amning, jag tycker såna barn är för stora att amma PUNKT SLUT!
    Det var du som sa att brösten är sexuella när jag frågade varför du tyckte det var äckligt. Hur ska jag tolka det?
     I vilket fall lämnar jag tråden nu. Va bra att du inte bryr dig. Det gör inte jag heller oavsett om mamman ger flaska från start eller långtidsammar. Det viktiga är att barnet och mamman trivs med situationen.
  • MaammaL
    TheLove skrev 2011-09-08 23:04:46 följande:
    Har du provat att göra uppehåll med mat någon vecka och prova på nytt? Det kan göra att intresset kommer på nytt... Stressa inte med det, så länge hen äter bröstmjölk/ersättning så klarar hen sig... 

Annars kan du prova att ge någonting hen kan stoppa själv i munnen medan ni äter. Inga tvång utan, ni sitter och äter, lägger fram (någonting lättuggat) från er talrik till barnet och fortsätter äta. Bry er inte om vad barnet gör med maten utan låt henom sköta det själv... Hamnar någonting i munnen är det jättebra, om inte så kanske det gör det nästa gång... Men skippa smakisar ett par veckor och vänta ut ditt barn...
    MaammaL skrev 2011-09-08 22:44:41 följande:
    Jag vill inte att folk ska bli upprörda av att jag tycker att amma är äckligt när barnet är 1 år.. alla gör ju som de sjäva vill, jag skulle aldrig dock kunna göra det..
     Såklart är alla olika men din syn på saken är onormal... Jag tycker det är konstigt att så många med dig är emot amning. I min närhet är det nästan bara jag som ammar. Det tycker jag är oroväckande. Att så många har synen på att det är fel på amning. Varför ska brösten sexualiseras? Visst är brösten sexuella, men absolut inte när man ammar. När man ammar är brösten mjölkmaskiner, och det är jättemysigt med närheten men får. Och jag måste säga att om man skulle få sexuella känslor när man ammar, ja, då kanske man inte ska amma... Då förstår jag om man tycker det är äckligt... 

Jag ammade min äldsta son i 20 månader (ja över ett och ett halvt år) Försökte sluta runt året men han ville inte och vägrade flaska. När jag väntade lillebror verkade det som att alla flaskade och jag kände att jag gjorde "fel" val genom att amma. Jag valde ändå att amma och är så glad för det. Men det kändes som att folk i min omgivning ansåg att man inte bör amma...  
    nej den är inte onormal för det är väldigt många som tycker så.. när jag ammade min dotter de 6 veckor som gick så fick jag slita som bara den med mjölkstockning, såriga bröstvårtor, ont i rygg och nacke, sömnbrist, och kunde inte heller gå ut.. jag slutade för att jag var tvungen att ge tillägg med ersättning och dottern min valde flaska istället för att ammas, om allt hade gått felfritt så hade jag ammat tills hon var 6 månader tex.. så det handlar inte om att jag är emot amning eller tycker det är äckligt... jag ser ett barn som är 12 månader som för stor för att bli ammad, det är liksom ingen bebis längre.. jag tycker det ser äckligt ut om en kvinna sitter med ett barn i knät om ammar, men jag tycker inte att det är äckligt om det är en liten bebis..

Ni som kan amma och gör det ska vara glada att ni kan och känner er bekväma med det.. och inte bry eller om vad jag eller någon annan tycker.. för valet är erat men ALLA har rätt att tycka som de vill utan att bli kallade onormala eller bli dömda.  
  • MaammaL
    TheLove skrev 2011-09-08 23:12:00 följande:
    Ber om ursäkt, men det kan vara vettigt att tänka på att det är din syn på amning som är fel. Det gör att många får dålig självkänsla för att amma. Då att säga att det är äckligt bör du sluta med. Jag tror att du är väl medveten om att det är det absolut bästa för ditt barn (efter det kommer ersättning) 

Men jag tänker inte säga nått mer om det, men snälla gå inte runt och tryck ner de som ammar. Vi gör det bästa tänkbara för våra barn! 

varför är min syn fel bara för att du inte tycker som jag? jag kan lika bra tycka att du har fel syn på det hela för att du ammar stora barn men jag gör inte det och jag dömmer dig inte..

jag är mycket medveten om att bröstmjölk är bättre än amma. tror du jag satt och mådde bra varje gång jag fick ge min dotter flaska nej jag hade dåligt samvete om mådde dåligt.. för jag vet att fram till 6 månader är det super viktigt med bröstmjölk men efter 6 månader så gör man som man själv vill. 
  • TheLove
    MaammaL skrev 2011-09-08 23:17:30 följande:
    nej den är inte onormal för det är väldigt många som tycker så.. när jag ammade min dotter de 6 veckor som gick så fick jag slita som bara den med mjölkstockning, såriga bröstvårtor, ont i rygg och nacke, sömnbrist, och kunde inte heller gå ut.. jag slutade för att jag var tvungen att ge tillägg med ersättning och dottern min valde flaska istället för att ammas, om allt hade gått felfritt så hade jag ammat tills hon var 6 månader tex.. så det handlar inte om att jag är emot amning eller tycker det är äckligt... jag ser ett barn som är 12 månader som för stor för att bli ammad, det är liksom ingen bebis längre.. jag tycker det ser äckligt ut om en kvinna sitter med ett barn i knät om ammar, men jag tycker inte att det är äckligt om det är en liten bebis..

Ni som kan amma och gör det ska vara glada att ni kan och känner er bekväma med det.. och inte bry eller om vad jag eller någon annan tycker.. för valet är erat men ALLA har rätt att tycka som de vill utan att bli kallade onormala eller bli dömda.  
    Det jag menar med onormalt är att det normala är att amma (okej kanske inte nu längre då det verkar ha blivit nått sexuellt över det) men förr var det det enda alternativet och som sagt, det är det bästa för barnet.

Det är jättebra att du ammade ditt barn i 6 veckor. Det gav nog ditt barn väldigt mycket antikroppar. Och visst är det många gånger jättejobbigt med amning. Igår drog jag på mig en mjölkstockning så jag fick feber, frossa och det känns som att någon skär av mig bröstvårtan varje gång jag ammar, men jag gör detta val för min sons skull. Det är absolut inget fel att ge ersättning, utan snarare jättebra! Man ska absolut inte amma om man mår dåligt av det, och nu när jag hart mjölkstockning så är det svinjobbigt med ammningen men jag vet att det snart går över...

Jag skulle nog inte sätta mig och amma offentligt med en ettåring, men ser dock inte nått fel i det... Men jag vet att folk har åsikter om det och drar mig nog pga det...

Men jag måste inflika här att jag tycker inte att man ska amma om man mår dåligt av det. däremot tycker jag inte att man ska gå runt och säga att det är äckligt...

Egentligen är det enligt mig äckligare att suga på en latex/silikon napp än ett bröst, men det är ju jag...

Ett tips till er som vill ge era barn samma skydd som ett ammande barn så (minns inte säkert mängden) men jag tror det var 60ml bröstmjölk per dag ger samma skydd som helamning... Så ni som vill och kan pumpa/amma under 1dl per dag och vill ge ert barn det lilla extra emunförsvaret, ge lite bröstmjölk om dagen...  =)
  • TheLove
    MaammaL skrev 2011-09-08 23:19:56 följande:
    varför är min syn fel bara för att du inte tycker som jag? jag kan lika bra tycka att du har fel syn på det hela för att du ammar stora barn men jag gör inte det och jag dömmer dig inte..

jag är mycket medveten om att bröstmjölk är bättre än amma. tror du jag satt och mådde bra varje gång jag fick ge min dotter flaska nej jag hade dåligt samvete om mådde dåligt.. för jag vet att fram till 6 månader är det super viktigt med bröstmjölk men efter 6 månader så gör man som man själv vill. 
    Läs gärna inlägget jag skrev nu... 

Jag anser att ersättning är jättebra att det finns! Jag anser inte att man måste amma. Jag är glad att jag kan amma men jag vet att inte alla kan göra det och ersättning är det näst bästa..

Det jag tycker är fel i din syn är att det är äckligt med amning efter 6 månader...

Jag dömmer inte dig för att du flaskmatar, jag ogillar dock din syn på oss som väljer att amma så länge vi/våra barn vill. Jag hade väldigt gärna slutat amma vid 12 månader men hade en son som enbart hade mina bröst som "trygghet" när han skulle sova. Han hade ingen napp, snutte, nalle... Vi försökte från dag ett men nej, han ville inte ha nått... Jag fortsatte amma för min son behövde den närheten och som sagt, hade jag kunnat hade jag slutat tidigare... 

Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte kunde amma och gav ersättning tidigt. Det var det bästa för ditt barn. Det är inte bra att må dåligt när man ammar, det mår inte heller barnet bra av... Men ska vi må dåligt för att vi väljer att amma? Nej! Du kan tycka att det är äckligt, men tänk dig för innan du yttrar dig om det...

Amining eller inte så gör vi alla det vi anser vara bäst för våra barn, vi ska inte dömma varandra för det... 
  • tackförfisken

Undrar om du fått svar på din fråga? Annars , ja ersättning är som sagt ersättning för bröstmjölken. Du kan sluta ge den om hon inte vill ha. Du bör då ge välling lr gröt som också är berikad. Glöm inte heller bort att ge henne tillräckligt med vatten att dricka under dagen. Vätskan är ju viktig;)

• MaammaL
    tackförfisken skrev 2011-09-09 06:10:42 följande:
    Undrar om du fått svar på din fråga? Annars , ja ersättning är som sagt ersättning för bröstmjölken. Du kan sluta ge den om hon inte vill ha. Du bör då ge välling lr gröt som också är berikad. Glöm inte heller bort att ge henne tillräckligt med vatten att dricka under dagen. Vätskan är ju viktig;)

nej jag blev mest påhoppad känns det som! ;P Men okej :) Alice äter gröt varje morgon och välling innan sovdags, vissa dagar äter hon ersättning vissa inte :) men tack för svaret!
  • Kickan35

Trist när trådar urartar....

Men jag har också funderat kring när det är dags att sluta med ersättning?
     Min tjej är också 7 månader, drygt. Hon äter ersättning till mellis vid 14-tiden samt vid nattning. Till frukost äter hon välling, burkmat vid 11-tiden och gröt ca 17.00. När är det dags att byta ersättnings mellis till exempelvis frukt osv....?

• Finesse

När hon inte längre vill ha ersättning. Så gjorde iaf vi med dottern. Hon var lika mat frisk som ditt barn. Vid 9 månaders ålder var flaskan helt ointressant för henne.

Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Sluta med ersättning???