MaammaL skrev 2011-09-08 23:17:30 följande:
nej den är inte onormal för det är väldigt många som tycker så.. när jag ammade min dotter de 6 veckor som gick så fick jag slita som bara den med mjölkstockning, såriga bröstvårtor, ont i rygg och nacke, sömnbrist, och kunde inte heller gå ut.. jag slutade för att jag var tvungen att ge tillägg med ersättning och dottern min valde flaska istället för att ammas, om allt hade gått felfritt så hade jag ammat tills hon var 6 månader tex.. så det handlar inte om att jag är emot amning eller tycker det är äckligt... jag ser ett barn som är 12 månader som för stor för att bli ammad, det är liksom ingen bebis längre.. jag tycker det ser äckligt ut om en kvinna sitter med ett barn i knät om ammar, men jag tycker inte att det är äckligt om det är en liten bebis..
Ni som kan amma och gör det ska vara glada att ni kan och känner er bekväma med det.. och inte bry eller om vad jag eller någon annan tycker.. för valet är erat men ALLA har rätt att tycka som de vill utan att bli kallade onormala eller bli dömda.
Det jag menar med onormalt är att det normala är att amma (okej kanske inte nu längre då det verkar ha blivit nått sexuellt över det) men förr var det det enda alternativet och som sagt, det är det bästa för barnet.
Det är jättebra att du ammade ditt barn i 6 veckor. Det gav nog ditt barn väldigt mycket antikroppar. Och visst är det många gånger jättejobbigt med amning. Igår drog jag på mig en mjölkstockning så jag fick feber, frossa och det känns som att någon skär av mig bröstvårtan varje gång jag ammar, men jag gör detta val för min sons skull. Det är absolut inget fel att ge ersättning, utan snarare jättebra! Man ska absolut inte amma om man mår dåligt av det, och nu när jag hart mjölkstockning så är det svinjobbigt med ammningen men jag vet att det snart går över...
Jag skulle nog inte sätta mig och amma offentligt med en ettåring, men ser dock inte nått fel i det... Men jag vet att folk har åsikter om det och drar mig nog pga det...
Men jag måste inflika här att jag tycker inte att man ska amma om man mår dåligt av det. däremot tycker jag inte att man ska gå runt och säga att det är äckligt...
Egentligen är det enligt mig äckligare att suga på en latex/silikon napp än ett bröst, men det är ju jag...
Ett tips till er som vill ge era barn samma skydd som ett ammande barn så (minns inte säkert mängden) men jag tror det var 60ml bröstmjölk per dag ger samma skydd som helamning... Så ni som vill och kan pumpa/amma under 1dl per dag och vill ge ert barn det lilla extra emunförsvaret, ge lite bröstmjölk om dagen... =)