• MaammaL

Sluta med ersättning???

hej, min dotter blir 7 månader på fredag, idag äter hon max 3 flaskor ersättning per dag, men hon äter aldrig upp det, ibland så vill hon inte ens ha, funderar på om hon tröttnat på det.. en vanlig dag äter hon

06.00 ersättning (somnar oftast om efteråt)

äter gröt när hon vaknar

11.30 burkmat

15.00 ersättning och lite yoghurt

17.30 burkmat

20.00 välling               

Idag hoppade hon över ersättningen och åt gröt direkt istället.  

• Svar på tråden Sluta med ersättning???
  • Zofian

Finesse Hahaha. Den var bra. Vägrar mat. Ja dom får ju äta mer för att täcka behovet bara. Men det är ju helt okej att han bara äter ersättning till nu. Det svåra för dig kan ju vara om han fortsätter vägra mat. :)

• TheLove

Försök att ge henne ersättning MINST en gång per dag fram till hon är 12 månader. Det är den absolut mest näringsrika mat hon han få efter bröstmjölk. 

Angående amning, så är amning det absolut bästa för ett litet barn och rekommenderas fram till MINST 2 års ålder. Det är ingenting äckligt i amning, där emot finns det vissa personer som anser det vara perverst, men då sitter "felet" i den personen. Brösten är till för att amma med, inte för sexuell njutning vilket vissa verkar tro...

Amning är förövrigt någonting väldigt bra. Närheten till mamma (visst det kan hen få på olika sätt) men enligt (jag tror det är Freud men är inte säker men läst det i flera psykologiböcker) så är det större risk att en person som inte blivit ammad börjar röka då den inte blivit "tillfredställd" med amning som barn. Dessutom minskar risken för bröstcanser ju mer man ammar... Det finns mycket fakta om det positiva med amning, det går att läsa på ammningshjälpens hemsida m.m. Men att säga att det är äckligt eller att man inte bör amma efter 6 månader är bullshit. Man ska amma så länge man kan och vill... ju längre destå bättre (men det finns såklart en gräns men inte många överstiger den). 

• MalinEddie
    MaammaL skrev 2011-09-08 22:05:01 följande:
    alltså för mig är bröst ngt privat. det är skillnad att amma en liten bebis för de äter inget annat men så stora barn som 12 månader är för mycket.
    Förklara gärna varför. Vad är skillnaden mellan ett barn som äter ersättning/välling i famnen vid 1 år och ett barn som ammas då?
  • Finesse
    Zofian skrev 2011-09-08 22:20:28 följande:
    Finesse Hahaha. Den var bra. Vägrar mat. Ja dom får ju äta mer för att täcka behovet bara. Men det är ju helt okej att han bara äter ersättning till nu. Det svåra för dig kan ju vara om han fortsätter vägra mat. :)
    Har försökt få i honom mat sen 4 månaders ålder, han är 6,5 månad nu men vägrar. Bvc hjälper inte med nåt.. har en tid när han är 8 månader :-S
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Zofian

Finesse. Va? Sorry om jag skrattade. Lät inte så allvarligt. Vad är det för fel på ditt BVC då? Går han upp som han ska? Annars borde dom reagera tycker jag.

Vad har du provat med? Nu kanske han är så medveten att det är ännu svårare. Hoppas ni inte hamnat i en ond cirkel utan att han bara inte känner sig redo. Vore ju ta om du fick i honom något. Har du testat att låta honom peta själv och sånt.

• MaammaL
    Finesse skrev 2011-09-08 22:10:10 följande:
    Å min son väger över 9 kg och är 72,5 cm lång.. han klarar sig bra på ersättning eftersom han vägrar mat.. äter 8-9 flaskor ersättning per dag så han lär nog äta en massa ersättning när han blir 1 år (han är 6 månader!) 

ja men då lär ju han ha mindre magsäck än min dotter jag kan ju liksom inte "banta" henne.
  • MaammaL
    MalinEddie skrev 2011-09-08 22:26:03 följande:
    Förklara gärna varför. Vad är skillnaden mellan ett barn som äter ersättning/välling i famnen vid 1 år och ett barn som ammas då?

därför att brösten är någon som många ser som sexuellt.. därför tycker jag att det är äckligt att amma ett barn som är 1 år eller äldre. jag anser att amning är till för små bebisar som inte äter ngt annat.
  • MaammaL
    Finesse skrev 2011-09-08 22:26:22 följande:
    Har försökt få i honom mat sen 4 månaders ålder, han är 6,5 månad nu men vägrar. Bvc hjälper inte med nåt.. har en tid när han är 8 månader :-S

jag har en kompis hennes son vägrar också typ mat.. de gör ingenting på bvc här heller :(
  • MaammaL

Jag vill inte att folk ska bli upprörda av att jag tycker att amma är äckligt när barnet är 1 år.. alla gör ju som de sjäva vill, jag skulle aldrig dock kunna göra det..

• Finesse

Zofian: ska ringa bvc imorron och höra med dom. Han har gått upp ca. 8-900 gram per månad, men denna månad gick han upp 120 gram vilket är väldigt lite för honom.

Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Sluta med ersättning???