Jesper Juul?
Hej, Jesper Juul verkar ju vara ganska populär bland föräldrar, men jag har lite svårt att förstå hur han tänker ibland. Han känns så annorlunda än allt annat man har läst. Det här med att barn kopierar sina föräldrar och gärna är glada när de är glada och att det uppstår en konflikt som leder till aggressioner om barnet inte delar föräldrarnas glädje och tex. istället är ledsen över ett nytt syskon, vilket då uttrycks som aggressivitet (som artikeln här beskriver) http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/02/01/jesper-juul-coachar/. Är det här bara Juuls teorier eller finns det andra experter som resonerar på samma sätt? När ett barn är aggressivt mot småsyskon så brukar många ju i första hand tro att det handlar om bristande gränssättning och att barnet måste lära sig att inte slåss (precis som föräldrarna i artikeln, inklusive mig själv) Samma sak om det här med att barn alltid samarbetar med föräldrarna på ett eller annat sätt. Finns det fler barnexperter som delar den uppfattningen, eller är Jesper Juul ensam om den idén. Jag tar gärna emot boktips i så fall .