• anja1661

affektanfall??

våran 10 månaders blev så hysteriskt arg när hennes pappa för typ femtioelfte gången plockade bort henne och sa nej då hon grävde i blomkrukan....så hon la sig ner på golvet och började krampa!!! huvudet spänt åt sidan och armar o ben krampade. hennes pappa tog upp henne och höll henne mot sig där hon slappnade av ( jag tror hon svimmade av)och blev lealös. han satte ner henne på soffan och satte sig nedanför för att titta på henne. då satt hon bara där och tittade rakt igenom honom så han fick klappa på kinden och ropa på henne. då vaknade hoin upp och var precis som vanligt igen.... han ringde akuten och de sa att han skulle avvakta o se om något mer hände...de thar det inte gjort.
    han googlade själv och hittade då affektanfall. de tlåter precis som det hon fick. jag var som tur var inte hemma just då det hände, hade nog dött av oro då......det ska tydligen vara helt ofarligt och 5 av 100 får det....vissa får bara ett anfall och andra kan få upp till flera om dagen! ofarligt och vanligt men man blir ju rädd!!!

är det någon med egna erfarenheter av just affektanfall??

• Svar på tråden affektanfall??
  • Mariaaa

Min svägerska hade det som liten. Hon vart så förbannad att hon låg och skakade. Hon fick äta medicin mot det.

• anja1661

jasså?? då måste hon ha fått många anfall då för det jag har läst om är att man inte medicinerar om de tinte behövs.....vet du hur hon kände sig efter ett anfall? kommer man ihåg de?

man kan tydligen få anfall om man blir skrämd och om av ren sakm oxå.....men anfallen kommer bara vid extrema känslor...hmm...

• Mariella81

Min pojk hade det och svimmade av vid starka känsloreaktioner. De svimmar av syrebrist men så fort de svimmar av så börjar de andas igen men det är ju väldigt otäckt. Det enda man kan försöka göra är att hålla dem, prata lugnt och vara så lugn man bara kan. Till slut lär man sig se signalerna och vi kunde häva ett anfall genom att blåsa sonen i ansiktet eftersom han då tog ett andetag. Numera är det extremt sällan det händer och i år har han bara haft ett anfall på dagis och ett på gång hemma men då gick det faktiskt att säga till honom att andas. Han är tre år och hans anfall började när han var runt 6 månader och i ett år därefter hade han anfall en eller ett par gånger per månad och sen glesades det ut rejält.

Medicin har aldrig varit aktuellt för vår son och vad jag vet brukar man inte medicinera men jag har för mig att det finns två varianter så det kanske finns medicin mot den andra.

• gammeltacka

Det låter som affektkramp men jag tycker att det du beskriver med ryckningar i huvud, armar och ben låter inte helt typiskt. De brukar mer bara bli slappa och "tuppa av" Tycker ni skall få henne kollad i alla fall och det bör man väl alltid efter första gången det händer för att utesluta annan typ av kramper.

• Mariella81

Nu är jag inte sjukvårdsutbildad men visst kan väl affektkramper ge just kramper. Det har vår son haft i alla fall, inte varje gång men det har hänt vid några tillfällen. Men, med det sagt håller jag med om att det kan vara idé att kolla med en barnläkare så att det inte rör sig om något annat.

• anja1661

vi var till barnläkaren med dottern idag då hon fått ett till anfall. det andra var mycket lindrigare men ändock. vi ville kolla upp det och gjorde så. läkaren sa att det var affektanfall och att vi har handlat helt rätt...detta medicineras inte och är helt ofarligt.  känns skönt att ha kollat upp henne och nu kan man ju
    vara mer lugn vid nästa tillfälle......men vi behöver nog förklara detta för dagis sen när det är dax för det....

• 3 Barnsmamma 06 09 11

När vår son fick det så trodde dom på en gång att det var affektkramp men det skulle alltid utredas så det inte var ngn annan krampsjukdom.

Vårt fagis är noga att alla vikarier vet om att han kan få det och att de håller extra koll på honom de stunder han blir arg,

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Ett tips är att när man ser de börjar hålla andan så blåser man över näsa och mun,då börjar de andas igen! så avböjer vi anfallen iaf

• goatess82

Min störta har affektkramper, men aldrig fått kramper då bara tuppat av, dock har han slutat andas även när han tuppat av och det var otäckt, han har inte fått några anfall på 1 år dock nu, skönt!

• Kaosmamma

Min dotter fick det flera gånger per vecka i ett helt år. Slutar andas.. Är det över på några sekunder är det inte lika otäckt men ofta var hon borta upp mot 20 sek och då blir hon helt stel i kroppen och krampar och är blå. Efter 30 sek ringer man ambulans. Hon har en andningsproblematik och med bättre mediciner ett år senare sker det mer sällan men senast för en vecka hände det. Men hennes affektkramper kopplas till hennes svåra sjukdom... Och fick liga 3 dagar på sjukhus nu i veckan i svårt astmaanfall. Jag krampade när jag var liten också ett flertal ggr när jag inte fick som jag ville. Ofarligt men otäckt.

Svar på tråden affektanfall??