• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Josefine83

Hej tjejer!

Hoppas det är okej att jag hoppar in här!
    Är gravid i v 17+1 efter vårt första ivf-försök!

Jag och mannen försökte i flera år innan vi äntligen sökte hjälp. Läkaren hittade då en stor cysta på min ena äggstock. Den opererades bort och efter prover visade det sig att jag har endometrios. Vi provade själva några månader till men när inget hände vände vi oss till läkaren igen. Vi fick då en remiss ner till RMC i Malmö och sen var ivf-resan igång!

Vi gjorde det långa protokollet. De plockade ut 7 ägg, 2 blev befruktade så det blev ett till mig och ett ligger i frysen!

Efter 3 veckors ruvande fick vi beskedet att vi lyckats och jag var gravid :)

Vi har varit på 3 vul, senast i v 12 och allt har sett bra ut! Nästa vecka är det dags för rul och vi hoppas allt ser bra ut även då! Är ju inne i spökveckorna just nu, mår bra, känner inga sparkar utan det enda tecknet att där är något därinne är att magen växer :)

Kul att läsa om alla er andra som lyckats efter allt kämpande!

Kramar

• Mammaspärlaa

Tack för grattis! Najje va skönt att höra att allt är bra med dina två små pärlor och att du redan är i v 12!! Förstår din oro! Man kan ju själv knappt tro att det är sant att man är gravid!! När man kämpat så länge får man ju nypa sig i armen så man vet att d stämmer!
    7feb hur går d för dig? Och vart gjorde du ditt ivf? Var det i Gbg?
    För er andra som inte vet så fick vi ett barn efter 3 ivf och sen körde vi en 4:e gång för att försöka få ett syskon och jag blev gravid!!! Är nu i v 10!! Har tidigare haft ett sent mf ( v 13) och ett tidigt. Är extremt orolig som ni andra att nåt ska gå fel..Har fel på båda mina äggledare. Kram på er och grattis!

• Turitella

Hej på er!

Tillbaka från första besöket hos barnmorskan. Det gick bra och hon var supersöt och underbar. Känns bra att hon ska följa och hjälpa oss längs vår resa!
    Alla prover var helt perfekta. Skönt!

Men vi fick inte göra något ultraljud. Hon sa att vi är i en mellanperiod nu och att man inte kan se något på UL. Fostret är nog för litet och det går inte heller att höra några hjärtljud med hennes instrument. Känns lite trist och oron blir ju inte direkt bättre. Men hon tyckte absolut vi skulle försöka slappna av och glädjas. Mina symptom som illamående och trötthet är jättebra bevis på att kroppen arbetar. Och magen blir bara större och större.

Tror vi funderar på att åka och göra ett Kub-test. Börjar med att ta det första, då man får veta hur stor sannolikhet det är med kromosomavvikelser. Sen får vi vid ett dåligt besked fundera på om vi vill gå vidare och göra fostervattenprov. Hur går era tankar runt kub-test?

• 7feb

Hej tjejer Välkomna hit nya! Jag var på inskrivningssamtal igår och gick göra UL och såg min lilla för första gången från magperspektiv:) dvs inte vaginalt. Är v. 9 (10 på to) och jag kunde se den lilla blobben, den hade fått små ben som den sprattlade med när jag hostade. :) Turitella vad konstigt att hon sa så? Men illamående och trötthet är ju dock ett gott tecken. Vi kommer göra kub testmest för att utesluta att få se v.18 ett så gravt missbildat barn att det inte är livsdugligt. Det är löjligt, för oddsen är låga men jag känner två par som råkat ut för det och tvingats avbryta graviditeten då och det orkar jag inte, jag måste veta det så fort som. Sen om kromosom avikikelse spelar ingen roll. Så vi kommer göra kub v. 12 för sen SKA jag njuta. Jag tog progesteronet framtill v.7 men nästan varje dag har jag bruna flytningar på första kissbesöket på toan och sen inte mer. Får TVINGA mig att det med ro..... Men hittills är det bara på morgonen, någon med liknande eller teorier om varför? Jag gjorde IVF i malmö. Kram

• Najje79

Vi resonerar som 7feb, vi gör KUB-test (om vi får någon tid, får inte tag på BM) mest för att inte få en otrevlig överraskning senare, samt att vi har ju två st, om det är "fel" på en vill vi veta det tidigt. Sen om det är en kromosomavvikelse så bryr vi oss inte om det, barnen kommer vara så älskade!

• Turitella

Åh, 7 feb vad avundsjuk jag blir. Vi hade önskat så att vi fick se den lilla idag. Jättekontigt att vi inte fick se den. Har du gjort VUL och sett hjärtat också?
    Jaja, vi får väl försöka ha tålamod.
    Vet inte varför du har de flytningarna tyvärr.

Nån som har några cravings? Just nu har jag pippi på Santa Marias inlagda green jalapenos. Såna man har till tacos. Helt galet! De är sjukt starka, så det brinner i hela munnen, men ändå kan jag inte låta bli att äta dem som godis! Hihi!

• Najje79

Turitella: Polkagrisar (som jag aldrig äter annars) och päron och äpplen. Sen är jag sugen hela tiden, skulle kunna äta hela tiden men försöker verkligen tänka på vikten. Är redan överviktig och ska helst inta gå upp så mycket med tanke på att det är två, de kommer nog se till att jag blir tung ändå utan extra gravkilon!

• Mamaobabba
    Turitella skrev 2011-10-11 20:40:46 följande:
    Åh, 7 feb vad avundsjuk jag blir. Vi hade önskat så att vi fick se den lilla idag. Jättekontigt att vi inte fick se den. Har du gjort VUL och sett hjärtat också?
    Jaja, vi får väl försöka ha tålamod.
    Vet inte varför du har de flytningarna tyvärr.

Nån som har några cravings? Just nu har jag pippi på Santa Marias inlagda green jalapenos. Såna man har till tacos. Helt galet! De är sjukt starka, så det brinner i hela munnen, men ändå kan jag inte låta bli att äta dem som godis! Hihi!
    Åh, ja.. det är ju jättekonstigt att hon säger så! Vilken vecka är du i? Vid min förra graviditet fick vi göra tidigt VUL (v.7) och det var inga problem att se de små krabaterna då.
    Ring och kolla med dem!!

Galen craving du har fått! Du e'nte riktigt klok..
    Själv hade jag mer sug för någon vecka sen, men nu är jag mest osugen, på det mesta. Det enda skumma är att jag ibland blir sugen på Calzone(pizza) jag som inte gillar smält ost. :-O
    Och sura saker, men det verkar mest har varit kroppens sätt att dämpa illamåendet.

Välkommen Jossan1983! Grattis!

Ang. KUB-test är jag jätteosäker. Jobbar med barn med funktionsnedsättning och vill egentligen inte göra testet eftersom alla barn är välkomna till världen.
    Men som ni säger, så skulle det vara för jobbigt att få reda på sent i graviditeten att barnet inte kommer att överleva. Jag känner mig jättekluven just nu..

7feb. Vad härligt att se lill()n "vinka"! Skönt att allt verkar gå så fint!
  • Turitella

Är i vecka 12 (11+1) och har gjort ett VUL i vecka 7 då vi fick se ett hjärta slå. Undrar om det kan vara därför barnmorskan inte gjorde något idag. Men på henne lät det som det var helt uteslutet liksom. Som om de aldrig gör det vid inskrivning den här veckan. Men gör vi ett KUB snart får man väl se knytet va? Annars får vi stå ut till RUL.

Polkagrisar...bläää!

• 7feb

Jag har gjort vul lite mer eftersom jag blev överstimulerad. V. 6,7 och 8 och nu UL. Shit vad jobbigt att ha en ån craving som är starkt, när jag väntade sonen var jag som en sann missbrukare på vinäger, vid ett tillfälle drack jag det med sked, snacka om att bli sjuk av det......rekommenderas inte:) denna gången är jag oxå hungrig hela tiden! Jag äter säkert varannan timme. Man vill ju Järna hålla vikten lite, fattar inte hur de ska gå till när jag äter som en elitgymnast och ligger i soffan. Vid privat kub får man med sig foton på cd hem. Nu ska jag kravla mig i säng ( jobbigt att desperate houswifes krockade med serien om svårt att bli gravid) Kram

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF