• alltfördig

Vilken ras?

Jag vill ha en mellan eller liten ras. 
    Jag vill träna agility och freestyle, men även ha lugna dagar.
    så en ras som kan vara i farten men även slappa hemma.
    vänlig och social, barnvänlig, Hunden får vara enmans hund då det kommer vara jag som ska sköta hunden med lydnad då mannen saknar det intresset. 

Jag vill alltså ha en hund som vi kan ta med oss överallt (då en hund är våran familjemedlem och ska givetvis följa med på semester och middagar hos familj och vänner).. Mycket motion kommer hunder få då vi bor nära en skog och fina promenadsträckor på några kilometer.

Jag har funderingar på Shetland sheepdog(sheltie), fler raser som ni tycker verkar passa för mig? eller ni med Sheltie erfarenheter skriv gärna och berätta hur era fina krabater är.

Det är en tik jag är intresserad av, vilken ras det än blir :)          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 18:54
    för att förtydliga mina önskningar

* liten-mellan ras(för att lätt kunna ha med sig överallt)
    * vänlig, social, barnvänlig(viktigt då jag är väldigt social och har barn)
    * lagom aktiv
    * lätt lärd (eftersom agility är en ny sport jag vill börja med så då vill jag ha ett säkert val så det blir kul för både mig och hunden)

Jag är en aktiv och bestämd person, så långa skogspromenader kommer ske varje kväll , minst 1h. Sedan några dagar i veckan så vill jag träna Freestyle eller/och agility. Helgerna kommer det troligtvis bli heldagar i skogen med picnic och bus. funderar på lite sök för skojs skull då barnet älskar kurragömma :D

mitt val lutar fortfarande åt sheltie, men även en liten lutning har blivit mot frallan. Vad tror ni?
  • Svar på tråden Vilken ras?
  • Äggfis
    alltfördig skrev 2011-09-18 14:44:41 följande:
    Jag vill ha en hund som kan ha matskålen framme på heltid, så man slipper hålla mattider åt hunden. Jag har även hört att labben har otroligt svårt för det och går lätta upp i vikt och äter det mesta som går ner. självklart går det att träna bort men jag vill inte riskera att jag sedan har en hund i 10-15år som jag måste passa mattider till :) 

tack ändå.   
    Ursäkta, men hur lat får man bli? Obestämd
  • alltfördig
    Äggfis skrev 2011-09-18 15:47:06 följande:
    Ursäkta, men hur lat får man bli? Obestämd

Vad har det med lathet att göra? mer att jag vill att min hund ska få äta när den känner för det.
  • martinam
    alltfördig skrev 2011-09-18 19:04:16 följande:

Vad har det med lathet att göra? mer att jag vill att min hund ska få äta när den känner för det.
    Vi hade alltid matskålen framme till våran pudel, men hon åt ändå bara när vi åt. 
    Tror dock vi hade väldig tur med henne , med dom andra hundarna vi haft så har det varit regelbundna mattider där dom får mat i skålen när det är dax. Boxern tex hinner man ju knappt se maten innan den e borta.. Golden retrivern åt oxå när vi åt, men när han blev äldre så måsta han ha massa extra jox i, typ vatten å kalk å sånt så då fick han vid specifika tider. 
  • alltfördig
    martinam skrev 2011-09-18 19:13:14 följande:
    Vi hade alltid matskålen framme till våran pudel, men hon åt ändå bara när vi åt. 
    Tror dock vi hade väldig tur med henne , med dom andra hundarna vi haft så har det varit regelbundna mattider där dom får mat i skålen när det är dax. Boxern tex hinner man ju knappt se maten innan den e borta.. Golden retrivern åt oxå när vi åt, men när han blev äldre så måsta han ha massa extra jox i, typ vatten å kalk å sånt så då fick han vid specifika tider. 

Förra hunden åt helst nattetid eller när man kom hem :)

Har man maten framme på heltid så slipper man Hetts ät och att hunden vaktar skålen lika mycket.  
  • dezibel
    alltfördig skrev 2011-09-18 19:17:59 följande:
    Förra hunden åt helst nattetid eller när man kom hem :)

Har man maten framme på heltid så slipper man Hetts ät och att hunden vaktar skålen lika mycket.  
    Vad gör du om du får en hund som överäter då? Eller åker på kurs en hel dag och hunden inte fått i sig frukost, ska den tränas hårt på tom mage en hel dag då? Tror inte alla hundar fixar fri tillgång på mat utan dom flesta mår bäst med  behöver matrutiner. Du kan väl inte välja ras efter matgladhet, det är inte rasbundet utan inviduellt.
  • Äggfis
    alltfördig skrev 2011-09-18 19:04:16 följande:
    Tja, förutom att det inte är särskilt jobbigt att dela ut foder 2-3 ggr per dag så är det dessutom rätt ofräscht om inte hunden äter upp allt direkt, framför allt sommartid. Det lär vara oerhört svårt om man ska skaffa valp att hitta en hund som "klarar av" att reglera matintaget med fri tillgång då det mest normala beteendet kring matskålen är att man äter det som finns tills det är tomt. Då är det nog mer framgångsrikt att söka efter en äldre hund där man vet att den är "svårfödd".
    Öhm, va?
  • alltfördig
    dezibel skrev 2011-09-18 19:39:01 följande:
    Vad gör du om du får en hund som överäter då? Eller åker på kurs en hel dag och hunden inte fått i sig frukost, ska den tränas hårt på tom mage en hel dag då? Tror inte alla hundar fixar fri tillgång på mat utan dom flesta mår bäst med  behöver matrutiner. Du kan väl inte välja ras efter matgladhet, det är inte rasbundet utan inviduellt.

Jo jag vet, det är ett önskemål jag har och som jag kollar noga upp med uppfödare och så. Men vissa raser SKA inte ha fri tillgång och dem raserna intresserad då inte mig. Då jag helst önskar att min hund kan ha fri tillgång till mat :)
  • alltfördig
    Äggfis skrev 2011-09-18 19:44:18 följande:
    Tja, förutom att det inte är särskilt jobbigt att dela ut foder 2-3 ggr per dag så är det dessutom rätt ofräscht om inte hunden äter upp allt direkt, framför allt sommartid. Det lär vara oerhört svårt om man ska skaffa valp att hitta en hund som "klarar av" att reglera matintaget med fri tillgång då det mest normala beteendet kring matskålen är att man äter det som finns tills det är tomt. Då är det nog mer framgångsrikt att söka efter en äldre hund där man vet att den är "svårfödd".
    Öhm, va?

Men hallå... Valpen måste självklart ha mat tider första tiden.

Ja dem flesta hundar som har fri mat tillgång är lugnare vid maten, självklart inte alla. Men oftast.  
  • enlitenbitkaka

Ja jag är kanske konstig men jag ser i te något problem i att ge min hund mat två gånger om dagen. Då vet jag att han får i sig allt han behöver och maten blir lätt ofräsch när den står framme. Vi hat en labbe och visst blir han glad när det är matdags men han är lugn och väntar på ett varsågod innan han äter. Vilket även gäller annat. Kan lägga ett grisöra på golvet som ligger kvar orört när jag kommer hem - trots att han älskar grisöron. Det verkar florera en del fördomar om olika raser här inne...

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Äggfis
    alltfördig skrev 2011-09-18 19:51:58 följande:
    Men hallå... Valpen måste självklart ha mat tider första tiden.
    Varför ändra på fasta rutiner som funkar för en hund, undrar jag då. Det är inte precis så att hunden är dänghungrig mellan målen och näst intill svälter, då ger man fel storlek på givorna. Dessutom kan man komplettera mellan målen om man har en hund som är väldigt aktivt i träning.
    alltfördig skrev 2011-09-18 19:51:58 följande:
    Ja dem flesta hundar som har fri mat tillgång är lugnare vid maten, självklart inte alla. Men oftast.  
    Enligt vem?
Svar på tråden Vilken ras?