• alltfördig

Vilken ras?

Jag vill ha en mellan eller liten ras. 
    Jag vill träna agility och freestyle, men även ha lugna dagar.
    så en ras som kan vara i farten men även slappa hemma.
    vänlig och social, barnvänlig, Hunden får vara enmans hund då det kommer vara jag som ska sköta hunden med lydnad då mannen saknar det intresset. 

Jag vill alltså ha en hund som vi kan ta med oss överallt (då en hund är våran familjemedlem och ska givetvis följa med på semester och middagar hos familj och vänner).. Mycket motion kommer hunder få då vi bor nära en skog och fina promenadsträckor på några kilometer.

Jag har funderingar på Shetland sheepdog(sheltie), fler raser som ni tycker verkar passa för mig? eller ni med Sheltie erfarenheter skriv gärna och berätta hur era fina krabater är.

Det är en tik jag är intresserad av, vilken ras det än blir :)          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 18:54
    för att förtydliga mina önskningar

* liten-mellan ras(för att lätt kunna ha med sig överallt)
    * vänlig, social, barnvänlig(viktigt då jag är väldigt social och har barn)
    * lagom aktiv
    * lätt lärd (eftersom agility är en ny sport jag vill börja med så då vill jag ha ett säkert val så det blir kul för både mig och hunden)

Jag är en aktiv och bestämd person, så långa skogspromenader kommer ske varje kväll , minst 1h. Sedan några dagar i veckan så vill jag träna Freestyle eller/och agility. Helgerna kommer det troligtvis bli heldagar i skogen med picnic och bus. funderar på lite sök för skojs skull då barnet älskar kurragömma :D

mitt val lutar fortfarande åt sheltie, men även en liten lutning har blivit mot frallan. Vad tror ni?
  • Svar på tråden Vilken ras?
  • Zargenta

Prazsky krysarik

En stor hund i litet format, lätta att träna, supermysiga och går att "bära" om man måste!  

Jag har ingen själv men min väninna har världens gulligaste <3 

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Thegran

tycker sheltie låter som ett bra val, trevliga hundar i bra format som passar utmärkt till både agility och freestyle.

andra raser att tänka på kan väl tex vara papillon, pudel, cavalier

• Thegran
    Apopan skrev 2011-09-15 16:17:11 följande:
    Låter helt klart som en sheltie :)

Andra raser som kanske skulle passa (med agilityn då främst i åtanke, är inte så insatt i freestyle) är ju Schapendoes, whippet, bearded collie och mellanpudel. Jag vet att många säger absolut nej till pudel pga hur de ser ut och att de har rykte om sig att vara en pensionärshund. Men jag tycker man skall se bortom det och faktiskt se till vilken härlig hund det faktiskt är. Man behöver för det första inte klippa den i någon pudelfrisyr, och den är faktiskt långt ifrån någon tråkig pensionärshund. Den är snarare en väldigt mångsidig och intelligent ras som passar till det mesta :)
    fast whippet är inte speciellt följsamma hundar, det krävs oftast betydligt mer jobb att få en whippet följsam än en sheltie eller pudel tex...
  • Apopan
    Thegran skrev 2011-09-15 17:26:50 följande:
    fast whippet är inte speciellt följsamma hundar, det krävs oftast betydligt mer jobb att få en whippet följsam än en sheltie eller pudel tex...
    Om en hund tycker det är roligt med t.ex. agility så skall det nog inte vara några problem. Folk har lyckats väldigt bra med sin whippetar inom agility och det är överlag lätta hundar att ha att göra med som kräver lagom mycket motion. Så jag tror inte att det faktum att det är en vinthund och är då kanske lite mindre "följsam" skall avskräcka en. :)
  • Meanducklove

Västgötaspets eller en malinois... om du tänker låta den jobbamycket...

• Thegran
    Apopan skrev 2011-09-15 17:40:33 följande:
    Om en hund tycker det är roligt med t.ex. agility så skall det nog inte vara några problem. Folk har lyckats väldigt bra med sin whippetar inom agility och det är överlag lätta hundar att ha att göra med som kräver lagom mycket motion. Så jag tror inte att det faktum att det är en vinthund och är då kanske lite mindre "följsam" skall avskräcka en. :)
    fast vill man satsa, är det nog bättre med ett "säkrare kort" :)
  • Apopan
    Thegran skrev 2011-09-15 17:42:20 följande:
    fast vill man satsa, är det nog bättre med ett "säkrare kort" :)
    Ja, då är det säkraste kortet nog border collie :P
    Med tanke på andra kriterier så passar varken den eller många andra raser som man kan se på agilitybanan. Även fast man självklart aldrig kan veta med all säkerhet vad det är för hund man får oavsett ras såklart ^^
  • MammaTillDomFinaste
    Thegran skrev 2011-09-15 17:26:50 följande:
    ibland, men jag ha bekanta som tävlar lydnar å rallylydnad, agility å kantarellsök med sina whippets.
    men ingen ras man direkt ska satsa på om man är ute efter en träningshund, men sällskap absdolut!!!
    (min förra whippet var sådan att han kom alltid på inkallning men kört att lära trix, men denna är mycket mer följsam!)

pudel tycker jag också, glada, trevliga, pigga, lättlärda, toppenhundar! bara att välja storlek å färg  
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • alltfördig
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-15 16:52:15 följande:
    Vill du ha en mjuk hundras som är bra med barn och inte är buffliga är ju staffordshire bullterrier definitivt något för dig. De är inte alls så som du beskriver. Boxern kan däremot vara lite "klumpig". Vart har du fått det ifrån att staffen skulle vara så? I England kallas staffen för "nanny dog" just för att det är en perfekt hund när man har barn!

Oj det visste jag inte :D 

erfarenheten är dem söta staffarna man mött när man varit ute och gått ^^    
  • alltfördig
    UnderbaraMix skrev 2011-09-15 17:17:37 följande:
    Glömde såklart, hälsoproblem finns i alla raser men om du är noggran vid i val av valp så ska det inte vara några problem. Alla hundar som används i avel är kollade i både höften och hjärtat och många som avlar är extra noga med fria luftvägar. Dock snarkar de när de sover men om man kan stå ut med det så ;)

Tack för din tid , sambon och jag tycker om frallan men har tvekat just för man hört så mycket.

"nosen, problem med andning, ska inte ansträngas"  som du säger alla raser ar hälsoproblem :)

Vad sött att dem snarkar, då kan vovven och sambon snarka ikapp *skrattar*     
Svar på tråden Vilken ras?