Vilken ras?
Jag vill ha en mellan eller liten ras.
Jag vill träna agility och freestyle, men även ha lugna dagar.
så en ras som kan vara i farten men även slappa hemma.
vänlig och social, barnvänlig, Hunden får vara enmans hund då det kommer vara jag som ska sköta hunden med lydnad då mannen saknar det intresset.
Jag vill alltså ha en hund som vi kan ta med oss överallt (då en hund är våran familjemedlem och ska givetvis följa med på semester och middagar hos familj och vänner).. Mycket motion kommer hunder få då vi bor nära en skog och fina promenadsträckor på några kilometer.
Jag har funderingar på Shetland sheepdog(sheltie), fler raser som ni tycker verkar passa för mig? eller ni med Sheltie erfarenheter skriv gärna och berätta hur era fina krabater är.
Det är en tik jag är intresserad av, vilken ras det än blir :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 18:54
för att förtydliga mina önskningar
* liten-mellan ras(för att lätt kunna ha med sig överallt)
* vänlig, social, barnvänlig(viktigt då jag är väldigt social och har barn)
* lagom aktiv
* lätt lärd (eftersom agility är en ny sport jag vill börja med så då vill jag ha ett säkert val så det blir kul för både mig och hunden)
Jag är en aktiv och bestämd person, så långa skogspromenader kommer ske varje kväll , minst 1h. Sedan några dagar i veckan så vill jag träna Freestyle eller/och agility. Helgerna kommer det troligtvis bli heldagar i skogen med picnic och bus. funderar på lite sök för skojs skull då barnet älskar kurragömma :D
mitt val lutar fortfarande åt sheltie, men även en liten lutning har blivit mot frallan. Vad tror ni?