• alltfördig

Vilken ras?

Jag vill ha en mellan eller liten ras. 
    Jag vill träna agility och freestyle, men även ha lugna dagar.
    så en ras som kan vara i farten men även slappa hemma.
    vänlig och social, barnvänlig, Hunden får vara enmans hund då det kommer vara jag som ska sköta hunden med lydnad då mannen saknar det intresset. 

Jag vill alltså ha en hund som vi kan ta med oss överallt (då en hund är våran familjemedlem och ska givetvis följa med på semester och middagar hos familj och vänner).. Mycket motion kommer hunder få då vi bor nära en skog och fina promenadsträckor på några kilometer.

Jag har funderingar på Shetland sheepdog(sheltie), fler raser som ni tycker verkar passa för mig? eller ni med Sheltie erfarenheter skriv gärna och berätta hur era fina krabater är.

Det är en tik jag är intresserad av, vilken ras det än blir :)          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 18:54
    för att förtydliga mina önskningar

* liten-mellan ras(för att lätt kunna ha med sig överallt)
    * vänlig, social, barnvänlig(viktigt då jag är väldigt social och har barn)
    * lagom aktiv
    * lätt lärd (eftersom agility är en ny sport jag vill börja med så då vill jag ha ett säkert val så det blir kul för både mig och hunden)

Jag är en aktiv och bestämd person, så långa skogspromenader kommer ske varje kväll , minst 1h. Sedan några dagar i veckan så vill jag träna Freestyle eller/och agility. Helgerna kommer det troligtvis bli heldagar i skogen med picnic och bus. funderar på lite sök för skojs skull då barnet älskar kurragömma :D

mitt val lutar fortfarande åt sheltie, men även en liten lutning har blivit mot frallan. Vad tror ni?
  • Svar på tråden Vilken ras?
  • UnderbaraMix

luscious, jag skulle aldrig köpa en fralla som kommer från ett kejsarsnitt. Inte heller skulle jag använda en hane som inte är naturligt född. FBK vill inte att man ska avla på tikar som tidigare genomgått fler än 1 kejsarsnitt och det gör det väl lite säkrare. Nä, nu ska vi sluta prata OT. TS tror sig vara lite för aktiv för en fralla och då kanske vi ska släppa hälsobabblet också ;)

Och det här med allergier och demodex glömde jag nästan bort eftersom jag aldrig har varit drabbat. Men, det finns ju mycket hos staffar, amstaff och bullterrier likväl (även om det inte säger att frallan på något sätt är friskare.)

• alltfördig
    emsapemsa skrev 2011-09-16 01:30:32 följande:

Staffen busar gärna hårt om du inbjuder till det, men mot barn är de oftast jättemjuka och försiktiga :) Kan ta ett exempel, min lilla vovve är 7 månader, mot oss vuxna kan hon busa och försöka bita i händerna men så fort ett litet barn kommer i närheten gör hon inte nåt. Min brors yngsta dotter (1,5 år) kan ta leksaker och bollar utan problem, men oss vuxna busar hon gärna med och vägra släppa ;)

Sedan kan jag väl tillägga en sak om Frallan också. En vän till mig har en jättemysig tik på 2 år, som hon även tränar agility med. Men hon tycker det är lite jobbigt att ständigt behöva oroa sig för andningen. Och hade hon vetat bättre när hon köpte sin hade hon valt en annan ras (tex staffe) eftersom hon vill springa mer än hunden klarar. Hon vågar inte heller kastrera sin tik då en kullsyster dog under narkosen (är tydligen ganska vanligt att plattnosade hundar kan ha svårt med narkos).
    Men hon är en jättemysig hund och som familjehund tror jag rasen är perfekt. 

Ja, Jag ringde en fralle uppfödare som inte rekomenderade fransk bulldog till mig. Staffen tycker jag mycket om men min sambo backar just för deras "kamphunds" rykte. Jag vet många staffar man mött på stan som är så gosiga och härliga med stabilt psyke. Men sambon har sagt nej så någon staffe kan det inte bli.  men tack för att du la ner tiden och skrev din egen erfarenhet : )

• alltfördig
    Kinya skrev 2011-09-16 10:12:42 följande:
    Om du vill att hunden ska kunna vara med överallt är kanske en ras som inte fäller så mycket bättre? Alla era vänner och bekanta vill kanske inte ha en fällande hund hemma hos sig?

Jo men Sheltien fäller väl inte så mycket för mängden päls den har?
  • Kinya
    alltfördig skrev 2011-09-16 11:57:17 följande:
    Jo men Sheltien fäller väl inte så mycket för mängden päls den har?
    Ingen aning. Det jag skrev var mest en relflektion och ett tips så ni kan fundera över om det är viktigt för era vänner att slippa hundhår hemma och om de kommer tycka illa om att er hund kommer hem till dom om den lämnar drivor av päls efter sig.
  • alltfördig
    Kinya skrev 2011-09-16 11:59:50 följande:
    Ingen aning. Det jag skrev var mest en relflektion och ett tips så ni kan fundera över om det är viktigt för era vänner att slippa hundhår hemma och om de kommer tycka illa om att er hund kommer hem till dom om den lämnar drivor av päls efter sig.

Jo det är ju ett faktum att de som inte är hundägare förmodligen inte kommer tycka om så mycket hundhår, men innan har jag haft hundar som Akita och shiba och dem fäller hårmängder som deras egna storlekar :) hihi.

Men det gjorde dem bara få gånger om året och var man aktiv med borstning och duschade dem under den perioden så var det inte så mycket oönskat hår hos dem man besökte :)  
  • emmgus

Har själv en papillon som jag tycker passar in bra på dina krav. Du får kolla upp mer om dom. Helt underbar ras. Hon orkar mycket men har inget emot att ligga på soffan om de öser ner utanför ;)

• alltfördig
    emmgus skrev 2011-09-16 12:09:23 följande:
    Har själv en papillon som jag tycker passar in bra på dina krav. Du får kolla upp mer om dom. Helt underbar ras. Hon orkar mycket men har inget emot att ligga på soffan om de öser ner utanför ;)

Tack, 

Min faster har en Papillon och hennes är ett riktigt nerv vrak i en del situationer. Hon kallar det rastypiskt. Av ointresse så har jag inte kollat upp det, men det kanske är helt hennes hund det är problem med och inte alls rastypiskt?
  • alltfördig
    vixan skrev 2011-09-16 12:21:50 följande:
    Tollare

Ja det är en väldigt fin ras :) Ska läsa på lite om dem, tack för tipset.

Har du egna erfarenheter så skriv gärna  
  • MammaTillDomFinaste
    alltfördig skrev 2011-09-16 12:12:10 följande:
    Tack, 

Min faster har en Papillon och hennes är ett riktigt nerv vrak i en del situationer. Hon kallar det rastypiskt. Av ointresse så har jag inte kollat upp det, men det kanske är helt hennes hund det är problem med och inte alls rastypiskt?
    också träffat många nerviga faktiskt, synd på en sådan annars trevlig, söt å rolig hund!
Svar på tråden Vilken ras?