• alltfördig

Vilken ras?

Jag vill ha en mellan eller liten ras. 
    Jag vill träna agility och freestyle, men även ha lugna dagar.
    så en ras som kan vara i farten men även slappa hemma.
    vänlig och social, barnvänlig, Hunden får vara enmans hund då det kommer vara jag som ska sköta hunden med lydnad då mannen saknar det intresset. 

Jag vill alltså ha en hund som vi kan ta med oss överallt (då en hund är våran familjemedlem och ska givetvis följa med på semester och middagar hos familj och vänner).. Mycket motion kommer hunder få då vi bor nära en skog och fina promenadsträckor på några kilometer.

Jag har funderingar på Shetland sheepdog(sheltie), fler raser som ni tycker verkar passa för mig? eller ni med Sheltie erfarenheter skriv gärna och berätta hur era fina krabater är.

Det är en tik jag är intresserad av, vilken ras det än blir :)          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 18:54
    för att förtydliga mina önskningar

* liten-mellan ras(för att lätt kunna ha med sig överallt)
    * vänlig, social, barnvänlig(viktigt då jag är väldigt social och har barn)
    * lagom aktiv
    * lätt lärd (eftersom agility är en ny sport jag vill börja med så då vill jag ha ett säkert val så det blir kul för både mig och hunden)

Jag är en aktiv och bestämd person, så långa skogspromenader kommer ske varje kväll , minst 1h. Sedan några dagar i veckan så vill jag träna Freestyle eller/och agility. Helgerna kommer det troligtvis bli heldagar i skogen med picnic och bus. funderar på lite sök för skojs skull då barnet älskar kurragömma :D

mitt val lutar fortfarande åt sheltie, men även en liten lutning har blivit mot frallan. Vad tror ni?
  • Svar på tråden Vilken ras?
  • vilja89
    alltfördig skrev 2011-09-16 14:02:54 följande:
    Ni som har Tollare, är de lättlärda och lätta att ha lösgående?

Otroligt lättlärda och villiga att jobba! :) Det beror lite på vad du menar med "lösgående".
  • Eva 937

PUDEL.... världens mest lätt tränade hundar - en pudel kan bli vad som helst allt från polishundar till jakthundar och vårdhundar och cirkushundar, familjehund, finns i olika storlekar, fäller inte, lätta att hålla rena (torkar snabbt efter bad) , att de inte fäller och att de är rena och fräscha är ett plus när man skall ta med sig jycken bort  - uppskattas av de man hälsar på  - de slipper päls överallt och hunden luktar gott. Dessutom är de bättre för allergiker och många som är allergisk mot andra hundar klarar pudel mycket bra! Glada och roliga. Extremt mjuka att gosa med, pälsen är som sammet! Dessutom är de otroligt söta om man inte klipper dem med en massa tofsar och bollar, utan låter dem vara lite käckt kortklippta. Då ser de ut som nallar.....bara sååååå söta! De är dessutom så lojala....

• ModestyB

Jag skulle absolut inte skaffa en Fralla om du vill ha en hund att jobba lite med i lydnad+agility. Har sällan träffat på hundar med mindre vilja att vara till lags och förighet. Charmen kan möjligen kompensera.

Jag är väldigt förtjust i Staffar...Kan det vara något. En Boxer skulle trivas oerhört bra med den livsstil du beskriver och tikarna brukar vara ganska små, ofta runt 26 kg...

• alltfördig
    vilja89 skrev 2011-09-16 17:40:12 följande:

Otroligt lättlärda och villiga att jobba! :) Det beror lite på vad du menar med "lösgående".

Alltså gå utan koppel och kanske kan träna hunden till att stanna på tomten(även utan staket)

Inget måste givetvis men vore härligt då man kan ha hunden lös när man hälsar på vänner som bor i hus utan staket runt om :)  
  • alltfördig
    Eva 937 skrev 2011-09-16 17:58:49 följande:
    PUDEL.... världens mest lätt tränade hundar - en pudel kan bli vad som helst allt från polishundar till jakthundar och vårdhundar och cirkushundar, familjehund, finns i olika storlekar, fäller inte, lätta att hålla rena (torkar snabbt efter bad) , att de inte fäller och att de är rena och fräscha är ett plus när man skall ta med sig jycken bort  - uppskattas av de man hälsar på  - de slipper päls överallt och hunden luktar gott. Dessutom är de bättre för allergiker och många som är allergisk mot andra hundar klarar pudel mycket bra! Glada och roliga. Extremt mjuka att gosa med, pälsen är som sammet! Dessutom är de otroligt söta om man inte klipper dem med en massa tofsar och bollar, utan låter dem vara lite käckt kortklippta. Då ser de ut som nallar.....bara sååååå söta! De är dessutom så lojala....

Pudel är ingen hund jag dras till, tack ändå :)
  • alltfördig
    ModestyB skrev 2011-09-16 22:36:45 följande:
    Jag skulle absolut inte skaffa en Fralla om du vill ha en hund att jobba lite med i lydnad+agility. Har sällan träffat på hundar med mindre vilja att vara till lags och förighet. Charmen kan möjligen kompensera.

Jag är väldigt förtjust i Staffar...Kan det vara något. En Boxer skulle trivas oerhört bra med den livsstil du beskriver och tikarna brukar vara ganska små, ofta runt 26 kg...

Fralla är uteslutet :) boxer lika så (p.g.a deras hårda lek och att vi är en barnfamilj) , staffen är min sambo emot tyvärr :)
  • ModestyB
    alltfördig skrev 2011-09-17 23:23:12 följande:
    Fralla är uteslutet :) boxer lika så (p.g.a deras hårda lek och att vi är en barnfamilj) , staffen är min sambo emot tyvärr :)
    Synd om du utesluter Boxer pga det! Är nämligen inget bra skäl alls. Boxertikar brukar vara super med småbarn, leker inte alls för hårt, utan är väldigt signalkänsliga. Unga hanar är en helt annan sak. Vi har haft tv (har nu en) och vi har två små barn.
  • Lady without tattoo

PUDEL!

Yrke: Leg pratkvarn
  • Hancho

cocker spaniel skulle ja kommendera ;)
    bara för att ja har en själv, men såklart beroende på vilken individ man får.
    men ja tror den rasen skulle passa utmärkt. enligt min erfarenhet iaf!

Svar på tråden Vilken ras?