• alltfördig

Vilken ras?

Jag vill ha en mellan eller liten ras. 
    Jag vill träna agility och freestyle, men även ha lugna dagar.
    så en ras som kan vara i farten men även slappa hemma.
    vänlig och social, barnvänlig, Hunden får vara enmans hund då det kommer vara jag som ska sköta hunden med lydnad då mannen saknar det intresset. 

Jag vill alltså ha en hund som vi kan ta med oss överallt (då en hund är våran familjemedlem och ska givetvis följa med på semester och middagar hos familj och vänner).. Mycket motion kommer hunder få då vi bor nära en skog och fina promenadsträckor på några kilometer.

Jag har funderingar på Shetland sheepdog(sheltie), fler raser som ni tycker verkar passa för mig? eller ni med Sheltie erfarenheter skriv gärna och berätta hur era fina krabater är.

Det är en tik jag är intresserad av, vilken ras det än blir :)          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 18:54
    för att förtydliga mina önskningar

* liten-mellan ras(för att lätt kunna ha med sig överallt)
    * vänlig, social, barnvänlig(viktigt då jag är väldigt social och har barn)
    * lagom aktiv
    * lätt lärd (eftersom agility är en ny sport jag vill börja med så då vill jag ha ett säkert val så det blir kul för både mig och hunden)

Jag är en aktiv och bestämd person, så långa skogspromenader kommer ske varje kväll , minst 1h. Sedan några dagar i veckan så vill jag träna Freestyle eller/och agility. Helgerna kommer det troligtvis bli heldagar i skogen med picnic och bus. funderar på lite sök för skojs skull då barnet älskar kurragömma :D

mitt val lutar fortfarande åt sheltie, men även en liten lutning har blivit mot frallan. Vad tror ni?
  • Svar på tråden Vilken ras?
  • Thegran
    alltfördig skrev 2011-09-15 18:44:30 följande:
    Tack för din tid , sambon och jag tycker om frallan men har tvekat just för man hört så mycket.

"nosen, problem med andning, ska inte ansträngas"  som du säger alla raser ar hälsoproblem :)

Vad sött att dem snarkar, då kan vovven och sambon snarka ikapp *skrattar*     
    fast att de snarkar är inte sött - det beror på luftvägarna och är alltså något icke önskbart...
  • enlitenbitkaka
    UnderbaraMix skrev 2011-09-15 19:05:38 följande:
    TS, många "frallor" man träffar på är inte renrasiga och har såklart fler hälsoproblem än de rasrena från bra linjer med friska föräldrar. Leta efter renrasiga frallor för sällskap i första rum och inte endast efter championföräldrar. Min tik är av en lite "sportigare" modell och har inga problem med andningen alls.
    Fast man ska väl inte sticka under stolen med att frallan faktiskt är en rätt så drabbad ras vad gäller hälsoproblem. Mycket på grund av hur den sönderavlades en tid. Vi har själva frallan i topp (tillsammans med staffe) för nästa hund och det är inte lätt att hitta en kennel som arbetar aktivt med att jobba bort de fel som finns.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • alltfördig
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-15 19:25:44 följande:
    Fast man ska väl inte sticka under stolen med att frallan faktiskt är en rätt så drabbad ras vad gäller hälsoproblem. Mycket på grund av hur den sönderavlades en tid. Vi har själva frallan i topp (tillsammans med staffe) för nästa hund och det är inte lätt att hitta en kennel som arbetar aktivt med att jobba bort de fel som finns.

Ringde nyss en kennel som inte rekomenderade frallan som aktiv agility/freestyle hund.
    Då hon sa att hundarna gärna är ute och promenerar men varma dagar måste dem ta det lugnt och ska helst inte tränas under dem hetaste dagarna i juni,juli och augusti.

så jag väljer nog bort den bedårande rasen just för uppfödaren trodde jag var lite för aktiv för just den rasen.     
  • alltfördig
    krillelkpg skrev 2011-09-15 19:22:44 följande:
    Vi upplever inte vår som skällig. Är någon enstaka gång när det ringer på dörren

Vad bra, det ligger nog mycket i hunden som individ och sedan går det ju att träna hunden om man upplever den som extra skällig :)
  • PH56

Sheltie är nog ett bra val för er del. Men jag vill ändå föreslå Dansk-Svensk Gårdshund som också passar in på de önskemål som du har satt upp. Jag har själv en dsg som jag bor själv med. Men han umgås gärna med de barn som finns i vårt bostadsområde. Han kan ligga på sängen och slöa när jag vill ta det lugnt. Men när vi går ut är det full fart på honom. Jag är rullstolsburen och sitter i en elrullstol när jag är ute med hunden och då springer han glatt bredvid rullstolen. Nu är han sju år gammal, då han var yngre var det lite stök och bök att få honom att gå fot bredvid rullstolen, men nu funkar det perfekt.

Och jag måste få skryta lite för er som inte har läst detta i mina andra inlägg om min hund. Den 5 augusti drabbades jag av ett akut epelepisanfall och blev medvetslös när jag var ute på promenad med hunden. Jag har efteråt räknat ut att jag måste ha varit medvetslös i nästan en halvtimme. Trots detta stod hunden bredvid min rullstol när jag hittades. Kopplet hade jag givetvis tappat men ändå stod alltså min fyrbente kamrat kvar.

• alltfördig
    PH56 skrev 2011-09-15 19:32:17 följande:
    Sheltie är nog ett bra val för er del. Men jag vill ändå föreslå Dansk-Svensk Gårdshund som också passar in på de önskemål som du har satt upp. Jag har själv en dsg som jag bor själv med. Men han umgås gärna med de barn som finns i vårt bostadsområde. Han kan ligga på sängen och slöa när jag vill ta det lugnt. Men när vi går ut är det full fart på honom. Jag är rullstolsburen och sitter i en elrullstol när jag är ute med hunden och då springer han glatt bredvid rullstolen. Nu är han sju år gammal, då han var yngre var det lite stök och bök att få honom att gå fot bredvid rullstolen, men nu funkar det perfekt.

Och jag måste få skryta lite för er som inte har läst detta i mina andra inlägg om min hund. Den 5 augusti drabbades jag av ett akut epelepisanfall och blev medvetslös när jag var ute på promenad med hunden. Jag har efteråt räknat ut att jag måste ha varit medvetslös i nästan en halvtimme. Trots detta stod hunden bredvid min rullstol när jag hittades. Kopplet hade jag givetvis tappat men ändå stod alltså min fyrbente kamrat kvar.
    åh vilken tapper och lojal vän du har vid din sida :)   
  • enlitenbitkaka
    alltfördig skrev 2011-09-15 19:29:58 följande:
    Ringde nyss en kennel som inte rekomenderade frallan som aktiv agility/freestyle hund.
    Då hon sa att hundarna gärna är ute och promenerar men varma dagar måste dem ta det lugnt och ska helst inte tränas under dem hetaste dagarna i juni,juli och augusti.

så jag väljer nog bort den bedårande rasen just för uppfödaren trodde jag var lite för aktiv för just den rasen.     
    Fast det ska ingen hund...min labbe (en rätt tålig grabb med mycket motor) ligger som en urvriden trasa när det är varmt och skulle inte må bra av att träna. Kvällstid får man hålla sig till då.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • alltfördig
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-15 19:34:18 följande:
    Fast det ska ingen hund...min labbe (en rätt tålig grabb med mycket motor) ligger som en urvriden trasa när det är varmt och skulle inte må bra av att träna. Kvällstid får man hålla sig till då.

Ja det förstår jag , var inte så jag menade. Men uppfödaren ansåg att jag var för aktiv för att en fralla skulle klara av det. då dem har en del andningsproblem. Jag vet att alla ska ta det lugnt dem varmaste dagarna om året. :)
  • UnderbaraMix

Vad tråkigt att uppfödaren ite tyckte att frallan var något för dig men sheltie verkar ju stämma in på dina kriterier väl :)

Och en stor eloge till dig TS som gör din research och inte bara köper en gullig hund på blocket!

• la Demoiselle Snorque

Vi har en staffordshire bullterrier. Jag tycker han är lagom "stor", många tror dessa hundar är stora när faktum är att dom är rätt så små :)

Har två småbarn, som han älskar och är väldigt snäll och tålmodig med (minst sagt)

Vi gör inget speciellt med honom, har ställt ut honom några gånger men dessa hundar kan användas i agility. En väldigt sällskaplig hund, han tycker om att vara med. Han kommer med sin lilla bak och sätter den i famnen på mig när jag ser på tv ;)

Jag var först väldigt skeptisk till denna ras, jag var inte intresserad av hundar överhuvudtaget. Men jag är såld på honom. Hela rasen. De staffar jag träffat har varit underbara. Dom är så maskulina men ändå så mjuka till sättet :)

Har hört honom skälla ...typ aldrig!

staffinfo.se/

Svar på tråden Vilken ras?