• Ethernity

Tips på bra familjediesel??

Äntligen ska jag börja kolla efter en ny familjebil. 206:an håller inte längre... Jag är ute efter en bränslesnål mellanklass-stor diesel kombi eller en diesel SUV.

Eftersom mina erfarenheter av dieselbilar är begränsade tar jag gärna till mig tips, idéer och fällor på den fronten. Vad är viktigt när det gäller diesel och vad ska man tänka på? Gärna tips på SUV dieslar (typ Jeep Cherokee TD, är den bilen bra egentligen?). Eller finns det något udda märke som man kan fynda på? Har inga fördomar

Vore tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Tips på bra familjediesel??
  • Pappaokt04

Ford Mondeo TDI har flera kolegor som har just den bilen som är jätte nöjda, drar ingenting! STOR kombi! HAr själv en ny Mondeo fast en bensinare! Super NÖJD!

• Ethernity

okej.. det var intressant.. finns det fler motorer? vad hette den motorn som de har?

/tack!

• snubbenheladan

Jag vill inte vara dissig nu men varför vill man ha en dieselbil?
    Om du kör över 2000 mil per år är det kanske en ekonomisk vinst.
    Som bilmodell måste jag säga att att toyota avensis kombi är min drömbil.
    Har idag en mitsubishi galant kombi tiptronic och den är helt ok.
    Skulle jag skaffa en diesel skulle jag nog satsa på tyskt tex en audi a4 kombi med deras tiptronic växellåda.

• livvakten

Kanon diesel detta (tycker jag)

BILD----->

www.spiegel.de/auto/fahrberichte/0,1518,grossbild-389283-317860,00.html

Opel Astra Caravan 1,7 CDTI

Grundpris: 198 400 kr.

Tolv års rostskyddsgaranti.
    Skatt: 5 090 kr.
    Mått och vikt: Längd 455 cm, bredd 176 cm, höjd 150 cm.
    Axelavstånd 270 cm. Tjänstevikt 1 400 kg. Maxlast 550 kg.
    Motor: Fyrcylindrig 1,7 liters turbodiesel.
    Max effekt 100 hk (74 kW) vid 4 400 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 2 300 v/min. Transmission: Femväxlad låda, framhjulsdrift.
    Förbrukning: 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 135 g CO/km.
    Prestanda: 0?100 km/tim på 12,3 sek.
    Toppfart 181 km/tim. Betyg i Euro NCAP: Fem stjärnor.

• Ethernity

aa fast lite dyrt tycker jag... jag e ute efter nåt för max 80-90 tusen..:-/ Anledningen tilll diesel är att jag kommer att köra en hel del med den. Är Opel frontera Diesel bra?

• livvakten

Personligen har jag ingen erfarenhet av Fronteran....Men det är snygg design tycker jag.

• Ethernity

en fråga, är det b a r a pga av skatten som dieseln blir oekonomisk i sverige? eller finns det andra orsaker oxo? om vi inte behövde betala den höga skatten, skulle dieseln vara ett dåligt val för vanliga svensson ändå? ute i europa är ju dieseln jättestor...

• livvakten

Problemet i Sverige är väl mycket kopplat till skattepåslaget.
    Dieseln är ju idag nästintill lika dyr som bensinen och frågan är hur mycket mindre de eg. drar per mil (om det för en vanlig Svensson verkligen lönar sig med en diesel i dagens läge)? Fast det beror ju förstås på vilka bilar man jämför.
    Förmodligen är dieseln en enorm inkomstkälla för regeringen (alla lastbilar och bussar t.ex) så det kommer nog inte bli några lättnader i skatt där inte.

Miljöbilar är nog melodin för framtiden....Inga vägtullar (i Sthlm), gratis parkering och framförallt 4-5 kr billigare litern (etanol i alla fall).

• Ethernity

jag frågan är vad som bli billigast, diesel bil (de dra faktiskt ändå mkt mindre än bensin.. en A6 TDI drar lika mkt och tom mindre än en 206 1.1 bensin) eller en bensinbil som körs på E85... fast då går förbrukningen upp med 20%...

• livvakten

Vad sägs om dessa (modellen alltså inte specifikt den på annonsen)?

www.blocket.se/vi/6955306.htm

www.blocket.se/vi/6936853.htm

www.blocket.se/vi/6918121.htm

www.blocket.se/vi/6917627.htm

www.blocket.se/vi/6687392.htm

www.blocket.se/vi/6812987.htm

www.blocket.se/vi/5503692.htm

www.blocket.se/view/3852606.htm&l=0&c=1&city=0

www.blocket.se/vi/6867867.htm

......funderar själv lite fram o tillbaka vad det skall bli för ny bil till våren.

Lutar åt en Mitsubishi Galant V6 för vår del.

Svar på tråden Tips på bra familjediesel??