• Ethernity

Tips på bra familjediesel??

Äntligen ska jag börja kolla efter en ny familjebil. 206:an håller inte längre... Jag är ute efter en bränslesnål mellanklass-stor diesel kombi eller en diesel SUV.

Eftersom mina erfarenheter av dieselbilar är begränsade tar jag gärna till mig tips, idéer och fällor på den fronten. Vad är viktigt när det gäller diesel och vad ska man tänka på? Gärna tips på SUV dieslar (typ Jeep Cherokee TD, är den bilen bra egentligen?). Eller finns det något udda märke som man kan fynda på? Har inga fördomar

Vore tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Tips på bra familjediesel??
  • Ljung 84

Tjena!!

Jag kör en BMW 330 D -04 och e helt klart supernöjd.
    Jag har haft en mängd olika bilar tex. V40 fas IIII 2,0T -04, VW Golf GTI -05, kia sorento crdi -05, peugeot 307 SW -05, VW passat 1,8T -05, mb c-klass 220 CDI -03.

men har ej varit så nöjd som nu, den drar lite soppa kör skiten ur de mesta mm.

Kan varmt rekommendera denna bil.

// Dennis

• Ethernity

Oj.. det var bra... kanske en BMW

Livvakten, du har fattat precis vad jag e ute efter tack! Gillade Viton och Pajeron e klart intressant Jag funderar dock på att importera. Som man kan se på dina länkar är ju de här sortens bilar svindyra i sverige.. en sökning på mobile.de visar att det är mkt billigare i Tyskland... Undrar hur mkt soppa de dra de här suv dieseln... ingen bra data iom att de e så ovanliga i sverige

• Fred

vet inte om diesel är billigare med tanke på att det är högre skatt osv.. har du räknat på det?..

du ska nog köra VÄLDIGT mycket för att det ska börja löna sig.. välkommen till sosse sverige.

• livvakten

Jag är ju lite skeptisk till import som du sett tidigare...hehe.
    Men är man noga är det säker inga problem.

Har du kollat auktionssajter? Där brukar det kunna dyka upp en del intressanta kärror från konkurser och "kronkalle" m.m.

Kanske står något om bränsle och ägande-ekonomi m.m. på dessa sidor:

www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/kopguide1.asp

www.bilkalkylen.konsumentverket.se/

www.webcar2000.com/countries/sweden/car/test.phtml

En ganska bra auktionssajt är:

www.bilauktioner.com/

• Ethernity

ska kolla up dina länkar... nu har jag fastnat på grand chrokee.. den e ju såååååååå snygg... nån som vet mer om den bilen... de har ju diesel också, drar de mkt?

• Ethernity

Ja jag hittade den länken oxo.. men inget om förbrukningen..

• någonspappa

Importera!! det finns så mycket större utbud i Europa, sen lastbilsreggar du den när du reg besiktar den då har du under 2500:- i skatt. Räkna med att den drar 1,0-1,2 l/mil beroende på körsätt, men en bensinare drar 1,5-2,0 l/ mil,

Svar på tråden Tips på bra familjediesel??