• Ethernity

Tips på bra familjediesel??

Äntligen ska jag börja kolla efter en ny familjebil. 206:an håller inte längre... Jag är ute efter en bränslesnål mellanklass-stor diesel kombi eller en diesel SUV.

Eftersom mina erfarenheter av dieselbilar är begränsade tar jag gärna till mig tips, idéer och fällor på den fronten. Vad är viktigt när det gäller diesel och vad ska man tänka på? Gärna tips på SUV dieslar (typ Jeep Cherokee TD, är den bilen bra egentligen?). Eller finns det något udda märke som man kan fynda på? Har inga fördomar

Vore tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Tips på bra familjediesel??
  • Ethernity

då drar inte de gamla dieslarna så mkt mer ändå....

• K J N

Tricket är att hålla fordonet lastbilsregistrerat (Caddy) samt få tillgång till billig diesel.

Då kan man komma ner till runt 4 kr per mil i driftskostnad.

Till detta kommer de årliga fasta kostnaderna:

* Skatt: 1100 kr (1700 kr från detta år på grund av skatteväxlingen)
    * Försäkring 900 kr (enbart trafikförsäkring på en bil som kostade 9.000 kr)
    * Besiktning 500 kr (dyr besiktning när den är registrerad som lastbil)

Resevdelar är samma som Golf Mk I och vettigt prissatta, på 1800 mil har jag gjort följande:

* Batteri 650 kr
    * Drivknutar 2 x 500 kr
    * Bromsöversyn 800 kr
    * Generatorkol 200 kr

I övrigt har den bara rullat snällt och störningsfritt...

• Ethernity

Men ärdet inte så att reglerna för lastbilsregistrering ska ändras?

• K J N

Det har cirkulerat både vilda förslag och renga gissningar men som utformningen blir från och med i år är en ökning på 50% för lastbilsregistrerade fordon som maximalt väger 3500 kg och som ligger i årsmodellerna 1976-2005.

Förslag som har legat är att lastbilsregistering bara ska vara möjlig på fordon över 3500 kg (C-kort) eller endast fordon med öppet lastutrymme.

Syftet var naturligtvis att komma åt fusket med gamla 244 som lastbilsregistreras med galler bakom framsätet för att få en lägre skatt.

Problemet är att det ju faktiskt finns ett legitimt behov av Pickups för småföretagare och att det blir ologiskt att inte godkänna lastbilsregistrering på Vans.

• Ethernity

Jasså... det visste jag inte... men har ngt klubbats igenom eller är på väg??

• K J N

Det som är beslutat är följande:

www.vv.se/templates/page3____14491.aspx

Detta är mycket tänkvärt för den som står på G att köpa en SUV med dieselmotor och lastbilsregistrera denna eftersom SUVs i alllmänhet är ganska så tunga.

• Ethernity

typiskt Sverige... men jag väljer att bortse från detta... min situation är lite annorlunda

• K J N

Precis..

Om man medvetet väljer att spendera så mycket pengar på sitt bilägande som en SUV innebär så brukar några tusenlappar hit eller dit i skatt inte spela någon roll i totalekonomin oavsett..

• Ethernity

Eller så hittar man sina egna vägar... Seriöst talat har jag knappast råd med en diesel (det lär ju inte bli en miljöklass 2005 direkt) i dagens skatte Sverige den saken är klar, än mindre en SUV.. men jag ville ta reda på OM det inte vore för skatten, skulle det löna sig att köra en diesel-bil eller inte..??

• K J N

Jag kör en dieselbil som kostade 9000 kr vid inköpet.

Nu har jag kört 1800 mil för 3000 kr i resevedelar och jag sparar 15.000 kr på ett år i bränsle jämfört med en bensinbil som drar en liter per mil.

Min nya skatt blir 1700 kr och den nuvarande var 1100 kr.

Svar på tråden Tips på bra familjediesel??