• Ethernity

Tips på bra familjediesel??

Äntligen ska jag börja kolla efter en ny familjebil. 206:an håller inte längre... Jag är ute efter en bränslesnål mellanklass-stor diesel kombi eller en diesel SUV.

Eftersom mina erfarenheter av dieselbilar är begränsade tar jag gärna till mig tips, idéer och fällor på den fronten. Vad är viktigt när det gäller diesel och vad ska man tänka på? Gärna tips på SUV dieslar (typ Jeep Cherokee TD, är den bilen bra egentligen?). Eller finns det något udda märke som man kan fynda på? Har inga fördomar

Vore tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Tips på bra familjediesel??
  • någonspappa

Väljer du en japanare så får du lite mer kvalitet en i en Jeep, Chrysler är ju inte direkt kända för sin super kvalitet.

• Ethernity

oki tack för tipsen.. har du ngn koll på japanare? Är Mitsubishi Pajero bra? eller hellre Nissan Terrano?

• någonspappa

Vilka årsmodeller är intressanta?? Nissan har ju en väldigt slö diesel i vissa årsmodeller.
    Men det är ju klart att hittar du en fullservad Jeep så är ju den mer macho.

• Ethernity

egentligen e jag ute efter en snål.. är ngn av de som är kända för sin "snåla" motor? Nu menar jag inte snål som i en tre cylindrig diesel, utan en som förbrukar mer normalt för sin storlek... jag hade tänkt mig en ganska gammal typ 96-97-98 max

• någonspappa

Opel Frontera kan du ju få en ganska ny för rimliga pengar, kompisen hade en 2,5dti den drog ca 1-1,1 l/mil sen bytte han till en 2,2dti med trim box, den drog ca 0,9. Vad man ska tänka på är att en så gammal diesel som -96 är ganska slöa, dom går inte att jämföra med nyare.

www.mobile.de/SIDFN4Pjnapyi4sv797PAw-4Q-t-vaN%E3DexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublic%82R-t-vCaCiCoMkMoPESeTUZiaDiVkWkmrD~BCDA1A7HN%FCrnbergADE19000kFrontera%FF%A02.2%FF%A0DTI%FF%A0Sport%FF%AFWEBASTO%FF%AF4X4%FF%AF1.HAND%21%21D6400CCarG2006-05E90425A

www.mobile.de/SIDDE-tRhAKp2wXO6L7fKqYMw-t-vaN%E3DexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublic%82D-t-vAUCaCiCoMkMoPESeTUZiaDkWkmrD~BCDA1G2006-11A7ILippstadtADE19000VFrontera%FF%A02%2C2%FF%A0DTI%FF%A0KlimaD6800CCarG2006-11E59557A1B85F185000G1999-11J1136517807A1LsearchPublicD1100CCarZ-t-vctpLtt~BmPA1B21B20C301%81_-t-vCaMiMkQuSeSnUnVb_X_Y_x_yetrdsO~BSRA6D1100B12E19000AGCPKWA1A1HinPublicA2A0A0A0FDieselD1997A0/cgi-bin/da.pl&top=25&bereich=pkw&id=11111111192130555&

Dom här går säkert att få loss för under 6000 betyder en 65000-70000 klart på gatan i Sverige med trim box och allt

www.autotechnik-saretz.de/

Lycka till..

• någonspappa

Nissan Terrano II, 2,7Td med box borde gå att köra på litern tycker ja...

• Ethernity

OJ vad snällt av dig... TACK! Ja man kanske ska satsa på en Frontera... var han nöjd med kvalitén? Opel brukar annars vara rätt så sunkiga på den fronten...

• Mr CarCare

Hej Ethernity!

Jag skulle lyfta ett varningens finger på en Nissan, reservdelar och service är mycket dyra på Nissan. Däremot så tycker jag att du kan titta närmare på Mitsubishi Pajero, denna bil har alltid varit bra i alla tester, mycket robust och pålitlig bil.

Jag tycker att du ska titta på Vridet (Nm) på dieselbilar, om du har ett högt vrid så behöver du inte gasa så mycket och då blir bränsleförbrukningen lägre, om du är ute efter en SUV-diesel så skulle jag tänka mig att du behöver ett vrid på runt 350Nm då blir det en trevlig bil att köra.

• Ethernity

Jaha det var intressant... ska kolla på Pajero då... jag har en del erfarenhet i bilar men noll när det gäller SUV:ar och diesel...

Nu ikväll räknade jag på milkostnad för en bensinare som körs med 50% E85 (miljövänligare + billigare) och en diesel, samma bil fast med olika motorer.

Dieseln kom att kosta halva priset/mil (exklusive skatt förstås...)

• K J N

Jag kör en VW Diesel ifrån 1987.

Det är en virvelkammardiesel på 1600cc med 54 hkr och den har under mina 1800 mil dragit 0.54 liter per mil i genomsnitt.

Exakt hur långt den har gått vet jag inte men den har aldrig krånglat.

Svar på tråden Tips på bra familjediesel??