• Ethernity

Tips på bra familjediesel??

Äntligen ska jag börja kolla efter en ny familjebil. 206:an håller inte längre... Jag är ute efter en bränslesnål mellanklass-stor diesel kombi eller en diesel SUV.

Eftersom mina erfarenheter av dieselbilar är begränsade tar jag gärna till mig tips, idéer och fällor på den fronten. Vad är viktigt när det gäller diesel och vad ska man tänka på? Gärna tips på SUV dieslar (typ Jeep Cherokee TD, är den bilen bra egentligen?). Eller finns det något udda märke som man kan fynda på? Har inga fördomar

Vore tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Tips på bra familjediesel??
  • Ethernity

Men vad du gör är alltså att du har en galler bakom framsäterna och vid besiktning så tar du ut de bakersta stolarna är det så?

• K J N

Jag har två stolar i bilen och de sitter där de sitter, det får inte ens fysiskt sett plats med fler stolar då jag har en regular cab och inte extended cab eller crew cab.

Bakom hytten har jag ett 6 fots flak och det är utrustat med ett galler som är butlat i flakets botten.

När jag besiktigar så kör jag bara in bilen men besiktningen kostar 500 kr istället för 300 eftersom den är lastbilsregistrerad.

• K J N

Det är svårt o vara ohederlig när det inte finns fysiskt utrymme för det..

Vad ska jag göra, bulta fast tältstolar på flaket..?

• Ethernity

men vad var det för bil du hade nu igen? jag trodde det var en personbil...

• K J N

Det är en Volkswagen Caddy 1987.

Alltså en liten pickup med två säten och ett flak.

• Ethernity

just det ja... ja tältstol vore ju nåt

• Pappa Mattias

om man har en lb reggad bil så kan man ha folk där bak ändå,för om man försäkrar den som en personbil och inte som en lb så gäller försäkringen vid ev.krock men man är ändå olaglig om polisen stoppar en pga sitt platserna.kolla me ditt försäk. bolag de va 2 år sen ja kollade det så de kan ha ändrats men man vet aldri.

• K J N

Många Pickups är ju reggade för mer än två personer, exempelvis Fullsize med soffa fram eller Japanmodeller med Jumpseats bakom förar/passagerarstolen.

Dumt att riskera böter i onödan när man kan välja ett fordon som både är lastbilsregistrerat och som samtidigt kan transporera en önskad mängd passagerare.

• Albins Farsa

Jag kör själv en gammal Passat -95 tdi, helt suverän bil att ta med familjen i. Bältena bak är väl tilltagna för barnstol, och en vuxen sitter bak med gott om plats för benen. Dessutom går den riktigt billigt, jag kör den mellan 0,5- 0,6 liter milen och årsskatten är 5900kr. Då kan jag också tillägga att den ofta drar biltransportkärra rätt ofta och det är då inte i några 80 km/h. Bilen har gått snart 51000mil och det märks inte, tar ingen olja mellan bytena vilka jag gör med 1000mils intervaller. Men antar du är ute efter en nyare bil, men personligen kan jag aldrig få en mer ekonomisk bil. Lastbils reggat är inte att tänka på, gick nyss upp 60% och ska gå upp till samma skatt som vanlig personbil.

• Ethernity

Okej jag känner att jag måste ge en liten förklarning till mitt tycke för dieselbilar. Jag har en möjlighet att låna en bil under "bekvämlighetsflagg". Dock får jag bestämma själv vilket drivmedel den ska gå på. Därför undrade jag, om maninte behövde ta hänsyntill skatt och sånt, skulle det bli billigare att ha en dieselbil jämnfört med en bensinare...?

• K J N

Personligen så väljer jag diesel för dess egenvärde.

Jag gillar dess tekniska konstruktion och karaktäristik - den goda ekonomin är närmast en bonus...

• Ethernity

numera lockar det mig mer och mer... jag har iof kört dieseldrivna fordon men inga personbilar... (bara bussar)

Svar på tråden Tips på bra familjediesel??