Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barn

Men fy så hemskt, jag skulle inte heller känna mig trygg med en sån person i min närhet och absolut inte en aggressiv hund. Här har vi magsjukan deluxe idag...har hittils fått tvätta både säng, soffa och vagn och mår själv som pesten...men bara o bita ihop o ta hand om ungarna.

• Zvartaliljan
    stjärnfrukt skrev 2012-03-05 10:02:39 följande:
    Någon som vet om det är någon skillnad andra gången man ska föda? Ska man vänta tills det är 3min mellan värkarna igen, eller är det 4min mellan?  Ni som fött 2ggr innan, gjorde det ondare andra gången jämförelsevis med första? Fick ni ont på samma sätt som första gången? (under värkarna fick jag aldrig ont i ryggen, däremot så kändes det som någon hade brytit av min ljumskar och stampade på dem, kan tänka mig att det måste kännas värre att ha liknande smärta i ryggen?!)     

Andra gången gick på 8 timmar från regelbundna värkar och 4cm öppen, första tog 2 dygn från regelbundna värkar. Så stor tidsskillnad och smärtmässigt var det en mardröm första förlossningen o jag fick epidural tidigt men hjälpte inte. Slutade med sugklocka efter tre timmars krystande. Andra klarade jag mig utan epidural i 7,5 timme, hann alltså bara ha den i en halvtimme och det hjälpte mycket så jag kunde slappna av lite, han kom efter 9 minuters krystvärkar på tre krystningar. Så en enorm skillnad var det för mig...men det är ju så olika för alla.
  • Zvartaliljan

Imorgon ska jag till sjukhuset för att få en ring insatt för att stötta upp mitt livmodersframfall...är lite nervös men hoppas det ska gå bra. Lutar åt att det blir kejsarsnitt och de kommer operera bort min livmoder sen sjukskriven fram till förlossningen. V.25+3 idag. Ska till ortopedtekniska på onsdag med o prova ut ortroser för fötter och knän, har redan för handlederna. O nästa vecka blir det långresa ner till Lund för utredning...allt känns rätt jobbigt just nu

• Zvartaliljan
    Sweet life skrev 2012-03-09 14:50:26 följande:
    Haha ibland känner man sig som en superkvinna.... Är hemma och vabbar med sambons minsting på 4 år. Hon har en autismdiagnos och får ibland hysteriska utbrott som inte går att bryta. Jag mitt dumma fån tänkte att en tur till vårt lokala ICA funkar nog. Det har alltid funkat förut så jag tog henne i handen och traskade de 200 meterna det är dit. När vi handlat, 2 välfyllda kassar och kommer ut på parkeringen ser hon en grå Auris, exakt en sån som pappa D har och då skulle hon prompt åka! För enligt henne är alla såna bilar hennes pappas bil. Jag förklarade att det inte var vår bil och att vi skulle gå hem. Då kom utbrottet och hon vägrade röra sig ur fläcken... Så jag slängde upp ungen på armen (närmare 20kg) och tog mina två kassar i andra handen och gick hem. Min foglossning tyckte inte om det, men vad hade jag för val? Hem kom vi och nu sover hon på soffan, som vanligt efter ett utbrott...

Jag har en autistisk dotter och såna situationer hamnar vi ofta i. Råden vi fått och som vi märkt är bäst för henne är att ta ett ordentligt tag i varje arm och verkligen kämpa för att få ögonkontakt med henne, och förklara lugnt och sakta vad som gäller, och försöka avleda från det som orsakat utbrottet. I ert fall t.ex ringt och pratat med pappa så han fått förklara att det inte var hans bil. Att lyfta och bära iväg är tyvärr inget bra för ett autistiskt barn....det kan skapa mer rädsla och oro hos barnet. Jag förstår dock att du gjorde det...ibland har man varken ork eller tid att ta "den långa vägen" och reda ut utbrottet. Därför har jag alltid med mig en vagn till dottern fast hon är 6år. Då kan jag sätta henne där när något händer, eftersom hon dessutom är så van vid vagnen så skapar den en slags trygghet och lugnar ner henne lite. Så ett tips är att ha en vagn till henne som hon får vänja sig vid, gärna med stor sufflett så hon inte tar så mycket intryck av omvärlden. Den kan även vara en trygghet för henne inne i hemmet, min tjej kryper upp i den ibland här hemma om det är mycket gäster eller något annat som oroar henne.
  • Zvartaliljan

Här tillbringas i stort sett hela dagarna i sängen. Foglossning vore en dröm just nu...det jag har är inte humant och läkarna bara skakar på huvudet o vet inte vad de ska göra...varenda led i kroppen är så extremt överrrlig just nu så jag får ha skenor överallt. Kan inte vända mig i sängen utan att bäckenet knakar o poppar till o gör helvetes ont. O alla läkare frågar samma sak "detta blir ditt sista barn va?" ja just nu känns det verkligen som det....imorgon bär det av till Lund för utredning och jag är rätt så säker på vad den kommer visa. Sen blir det o bestämma sig snart för kejsarsnitt eller vaginal förlossning...känns som ett val mellan pest eller kolera för mig. Vaginal så förvärras mitt framfall och det är redan så pass illa så de måste operera....kejsarsnitt så är det stor risk för mig då jag inte läker särskilt bra och ärrvävnader gärna växer samman så risken är att det blir stora komplikationer efteråt. Ja jag vet inte hur jag ska göra just nu...allt känns bara hopplöst jobbigt. Har även en uvi just nu och Upptäckte även en öm stor knöl i armhålan igår så nu har jag ont där med, 1177 sa att det förmodligen var en infektion i lymfkörtlarna i samband med att brösten växer. Jo tack, precis vad jag behövde.... Ursäkta ett extremt negativt inlägg...kände att jag behövde skriva av mig lite...allt detta har satt sig på psyket så jag känner mig i botten just nu...orkar inte med mina barn heller längre.

• Zvartaliljan

Slapp valet om vaginalt vs. Kejsarsnitt...idag fick jag diagnosen Eds och en lapp till MVC-läkaren där det står att jag ska kejsarsnittas...jobbigt men samtidigt skönt o slippa ta det beslutet själv som de sagt innan...

• Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-03-15 21:13:45 följande:
    Då har du inte riktigt lika länge kvar heller:) De sätterväl i gång ett tag innan? När är BF?

Nja...jag har ju fött prematurt innan o denna gången lär inte bli något undantag så det blir väl runt v.35 om inte tidigare. Annars brukar de planera in snitt v.38 men så långt finns inte en chans att jag går.
  • Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-03-16 14:43:56 följande:
    okej, ja det är ju inte roligt det heller. JAg är bara så rädd för att behöva gå för länge. Mina senaste två har jag blivit i gångsatt med, hoppas på det denna gången också.

Jag skulle inte överleva o gå för länge :-/ hoppas du blir igångsatt tidigare då.
  • Zvartaliljan

Jag får kejsarsnitt för att jag har livmodersframfall och eds, så jag får smärtsamma värkar utan att de hjälper, mina två tidigare förlossningar har stannat upp i utdrivningsskedet pga för svaga muskler. Med dottern krystade jag i 3 timmar efter 5 dagars värkarbete. Blev till slu sugklocka och mina höfter hoppade ur led.

Svar på tråden Juni-barn