Sweet life skrev 2012-03-09 14:50:26 följande:
Haha ibland känner man sig som en superkvinna.... Är hemma och vabbar med sambons minsting på 4 år. Hon har en autismdiagnos och får ibland hysteriska utbrott som inte går att bryta. Jag mitt dumma fån tänkte att en tur till vårt lokala ICA funkar nog. Det har alltid funkat förut så jag tog henne i handen och traskade de 200 meterna det är dit. När vi handlat, 2 välfyllda kassar och kommer ut på parkeringen ser hon en grå Auris, exakt en sån som pappa D har och då skulle hon prompt åka! För enligt henne är alla såna bilar hennes pappas bil. Jag förklarade att det inte var vår bil och att vi skulle gå hem. Då kom utbrottet och hon vägrade röra sig ur fläcken... Så jag slängde upp ungen på armen (närmare 20kg) och tog mina två kassar i andra handen och gick hem. Min foglossning tyckte inte om det, men vad hade jag för val? Hem kom vi och nu sover hon på soffan, som vanligt efter ett utbrott...
Jag har en autistisk dotter och såna situationer hamnar vi ofta i. Råden vi fått och som vi märkt är bäst för henne är att ta ett ordentligt tag i varje arm och verkligen kämpa för att få ögonkontakt med henne, och förklara lugnt och sakta vad som gäller, och försöka avleda från det som orsakat utbrottet. I ert fall t.ex ringt och pratat med pappa så han fått förklara att det inte var hans bil. Att lyfta och bära iväg är tyvärr inget bra för ett autistiskt barn....det kan skapa mer rädsla och oro hos barnet. Jag förstår dock att du gjorde det...ibland har man varken ork eller tid att ta "den långa vägen" och reda ut utbrottet. Därför har jag alltid med mig en vagn till dottern fast hon är 6år. Då kan jag sätta henne där när något händer, eftersom hon dessutom är så van vid vagnen så skapar den en slags trygghet och lugnar ner henne lite. Så ett tips är att ha en vagn till henne som hon får vänja sig vid, gärna med stor sufflett så hon inte tar så mycket intryck av omvärlden. Den kan även vara en trygghet för henne inne i hemmet, min tjej kryper upp i den ibland här hemma om det är mycket gäster eller något annat som oroar henne.