Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barn

Dancia skrev 2012-04-22 13:46:49 följande:
    Fy vad jobbigt :(. Har du fått någon mjukare säng eller får du ligga på samma hårda säng? Jobbigt med maten också, håller med om att sjukhusmat verkligen inte är någon höjdare alls. Hoppas din man kommer med något godare att äta sen.

Nej samma säng fortfarande, de skulle försöka hitta en madrass men det verkar inte bli nåt med det...
  • Zvartaliljan
    MissFörstånd skrev 2012-04-22 13:47:08 följande:
    Nej det låter lite konstigt men de vet säkert vad de gör. Vilken vecka är du i?

32+3 idag
  • Zvartaliljan
    zenoble skrev 2012-04-23 15:29:22 följande:
    Ja om man har en airbag som inte går att koppla ur ja..

Även om den är urkopplad kan den smälla. Man kan inte lita på en urkoppling, den bör plockas bort helt för att vara säker. Så går den inte att plocka bort helt är det säkrare mitten bak...det enda som gör platsen fram säkrare är att man har uppsikt över bebisen och därmed inte distraheras av att försöka vända sig om eller så. Ur krocksynpunkt är det fortfarande säkrare i mitten bak då man är längst från alla krockpunkter. Men allt detta är relativt beroende på bilsort och ens eget körmönster och vart man bor. På vissa ställen är viltolyckor mer vanligt, då ska man ju absolut inte ha en bilstol fram. På andra ställen är det vanligare att bli påkörd bakifrån i köer o.s.v o då är det ju säkrare fram. Så bäst är ju o se över hur man själv är som förare, vilka svaga punkter man har (t.ex om man blir stressad av en bebis i baksätet som tappat nappen och skriker) och olycksstatistiken där man bor.
  • Zvartaliljan
    zenoble skrev 2012-04-23 15:46:54 följande:
    Det står ju det i länken, att instrumentbrädan fram ger ett bättre skydd vid ev. krock än vad ryggstödet gör. Sen att man kan lättare se vad barnet gör om den sitter brevid än om man ska kolla i spegeln bak

Sitter man bakom ett ryggstöd får man ju den vuxnes fulla vikt mot sig vid en krock...o det är ju verkligen inte lite vikt i höga hastigheter :-/ det är ju bara o kolla på dessa krockfilmer som vägverket gjort så ser man ju vilken skillnad det är på placering i bilen vid krock, hur bilen blir ihoptryckt o så. Det syns tydligt att framsätet och mitten bak är bäst.
  • Zvartaliljan

Jag kommer också ha bebis fram av samma anledning som dig Dancia. Jag får inte lyfta tungt och med min rygg får jag absolut inte sträcka mig in på det sättet. Jag skulle såklart helst ha den minsta mitten bak men som du säger, ibland går det ju inte. Är pappan med kan bebis få sitt där, annars blir det fram. Även för att storasyster ju sitter bak o hon är autistisk o jag litar inte riktigt på vad hon gör med bebisen när jag kör så jag skulle bli hypernervös av bara det o kolla i backspegeln precis hela tiden...så här hamnar storasyster vänster bak, lillebror mitten bak och bebis fram...vi har dok en bil med helt borttagen airbag så jag behöver inte oroa mig för den iaf.

• Zvartaliljan
    zenoble skrev 2012-04-23 16:56:15 följande:
    menade den spegeln som man fäster i nackstödet bak, i backspegeln ser iaf inte jag bilstolarna :) jag går efter vad de säger på babyproffsen men det är som sagt individuellt och om man kan ta bort sin airbag såklart.. och man vet ju faktiskt inte heller vad för typ av krock som man råkar ut för som ni säger, kan ju lika gärna vara bäst höger bak om det blir en sidokrock. Så man kan ju aldrig veta vad som är säkrast.. =)

Den man sätter i nackstödet bak sätter man ju så man ser den genom backspegeln. Man böjer sig ju absolut inte bakåt för att titta i den. Jag har en sån och den är toppen, man ser bebis tydligt och lika lätt som man skulle kolla i backspegeln på en bil bakom.
  • Zvartaliljan
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-04-23 17:10:38 följande:
    ZL: Hur går det för dig???? Inga infektioner än??? Bra att du får antibiotika. 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618

Nej ingen infektion men har börjat få som en rejäl mensvärk och tryck neråt så jag känner ju att något är på gång...får väl se hur länge det tar innan det kommer riktiga värkar.
  • Zvartaliljan
    zenoble skrev 2012-04-23 17:32:53 följande:
    får du dropp för att stoppa det? stackare måste vara jobbigt att inte veta när det blir..

Nej de tänker inte stoppa mig...kör det igång så snittar de direkt.
  • Zvartaliljan

Nu tog jag tag i o ringa storasyster o be om den stora tjänsten att hon är med vid mitt kejsarsnitt. Jag vet att hon är lite rädd för blod o allt men jag behöver hennes stöd när mannen måste iväg med bebisen till neo. Hon sa iaf ja, men från jobbet blir det tre timmars resväg hit för henne så vi får hoppas att hon hinner om det blir akut...ni andra som ska snittas, ska ni ha någon mer med er än er man?

• Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-04-23 21:33:27 följande:
    Ska ju inte snittas men min mamma kommer ju vara med i alla fall till en början vid förlossningen tills mannen kommer (han kommer ju vara i göteborg när jag ska föda om han inte är hemma på besök just då det händer vill säga ) sen kommer hon nog vara kvar om hon får även när mannen kommit. Inte kollat upp om man får ha med sig två under förlossningen.

Det tror jag, jag hade min mamma med också när min dotter föddes. Frågade visserligen inte ens om det var ok utan det bara antog jag...vissa sker måste man ju få bestämma själv. Jag har inte frågat nu heller om det är ok att min syster är med under snittet men skulle de protestera så är det bara o läsa min journal....jag var med om en gruppvåldtäkt för ett antal år sen så i situationer som denna, där jag inte har kontroll över min kropp och fullt med främlingar som håller på med en, så får jag panikattacker och kräver både lugnande medicin och stöd av någon jag känner....så skulle de inte låta min syster vara med o mannen försvinner iväg med bebisen så kommer jag få en panikattack o då får de inte det roligt....sist jag gorde en koloskopi så gav jag sköterskan en käftsmäll, sen hyperventilerade jag tills jag tuppade av...jag kan verkligen inte kontrollera det, det bara blir så. Jag har bearbetat händelsen o mår inte dåligt av den i vanliga fall men i just såna här situationer kryper det liksom fram...jag får panik, kan inte andas o tror jag ska dö o börjar slåss o skrika tills jag tuppar av...
Svar på tråden Juni-barn