• Dancia

Juni-barn

Hur har ni alla det nu på påskhelgen? Själv sitter jag hemma idag och min man åkte till sin syster med våra barn för att äta god mat och umgås. Känns så tråkigt att sitta hemma men jag vågade inte sätta mig i bilen idag då jag har väldigt mycket förvärkar sen igår efter att vi hade campat en natt. Så nu rår jag bara om mig själv och tar det lugnt i soffan. Snart ska jag ta ett bad och sen ska jag slänga in två piroger i ugnen :P. Inga onödiga ansträgningar här inte ;). Sen blir det väl film och lite godis ikväll och lite surfande på tradera och bebissidor :). Synd bara att jag redan har lyckats köpa allt vi behöver till bebisen så om jag vill klicka hem nåt idag så blir det ju bara för att jag inte har nåt annat att göra...lite onödigt kan man tycka ;). Funderar på om jag ska börja skriva förlossningsbrevetfr att fördriva lite tid också? :)

• Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-08 13:48:30 följande:
    Efter mycket grubblande, ältande, sömnlösa nätter och diskuterande har jag kommit fram till vilken förlossning som känns bäst innerst inne. Tog beslutet imorse och det känns fortfarande bra så det är nog det rätt beslutet för mig. Så trots allt blir det en vaginal förlossning för mig, men ska skriva en lång eller i alla fall innehållsrik förlossningsplan.

Vad skönt att du nu tagit ett beslut som du kan luta dig mot och fokusera på :).
  • Dancia

Här är det väldigt varierat med sexlivet. Det beror mycket på vad vi hinner och orkar med. Ibland kan det gå 1-1,5 vecka emellan och ibland hinner. I med 3-5 gånger på en vecka. Sexet är ju lite krångligare nu men det blir också en hel del skratt och roliga ställningar :). Det bästa är att min man tycker jag är lika sexig nu när jag är gravid så jag behöver inte skämmas över min otympliga kropp :).

Idag har jag gjort iordning ordentligt på bebisens rum och kunde då inte låta bli att bädda både säng och vagn :). Jag får väl byta sängkläder när bebisen kommit om det har blivit dammigt :). Nu känns det så mysigt när man tittar in där :). Barnen tycker också det är roligt och det börjar nog bli lite mer verkligt även för dem att det kommer en bebis snart :).

• Dancia

Ensortsmamma: Det är verkligen en fruktansvärd sak ni var med om för snart ett år sedan och det är helt normalt att du har de känslorna du har. Det är inte alls längesedan och som du säger är du gravid i nästan exakt samma tidpunkt och då kan det bli ännu tyngre och svårare att hantera. Ta hand om varandra och jag hoppas att det snart kommer kännas lite bättre när ni passerat de värsta datumen. Sen kommer den här bebisen få ett helt annat datum om ett litet tag som istället kommer bringa massor med glädje :). <3

• Dancia

När jag fick första barnet hamnade vi på BB och där fanns varken blöjor eller kläder. Bara handdukar och tvättlappar till blöjbyten. Så vi använde egna medtagna blöjor och blöjor som vi fick i liberos välkomstpaket. Vi använde också bara egna kläder till bebisen. Efter andra barnet hamnade vi på egenvårdenooch där fanns både blöjor och kläder så då använde vi bara eget som första plagg och sedan till hemfärd :).

Ååh jag kan knappt vänta när man tänker och planerar :). Längtar som en tok!

• Dancia

Någon som varit med om att man samlat på sig vatten trots att man inte gjort det tidigare graviditeter? Jag samlade inte på mig något vatten med varken sonen eller dottern. Men nu upplever jag att jag ökar lite snabbare i vikt och jag har märken överallt på kroppen efter kläder m.m. Drar jag fingret över magen blir det en tydlig vit rand som det tar tid innan den försvinner o.s.v.

• Dancia
    UnderbaraPojke skrev 2012-04-09 20:57:04 följande:
    Ni som har fött barn tidigare - har ni tagit lavemang vid ankomst till förlossning?

Sitter med mitt förlossningsbrev och har lite funderingar kring just lavemang.

Tar det långt tid innan man fått lavemanget innan tarmen töms ??

Ursäkta frågan =)      

Jag tog microlax hemma med första barnet, men då visste jag inte att jag hade värkar. trodde jag hade ont för att jag var förstoppad så därför tog jag microlax :P. Med andra barnet fick jag lavemang inne på förlossningen så fort de gjort första undersökningen. Man ska hålla inne lavemanget så länge det går, men det brukar inte gå mer än ca en minut så det går fort :).
  • Dancia

Jag har också nästan allt färdigt. Enda som är kvar att köpa är amningspump och det sista som blöjor m.m. jag tycker inte det är tidigt, för mig är det helt normalt att gå o h förbereda, ibhandla och fixa under graviditetens gång :). Jag hade nog inte orkat med graviditeten om jag inte hade fått tvätta bebiskläder, ställa iordning spjälsäng o.sdet är ju tanken på vad som komma skall i hoch att göra plats till det lilla livet som gör att man orkar med alla krämpor :). Dessutom har jag märkt att det är en bra förberedelse även för barnen att få se alla saker och föreställa sig att det snart kommer en bebis :).

Nu längtar jag efter att packa BB- väskan och skriva förlossningsbrev m.m. men det väntar jag lite med eftersom jag ändå bara kommer packa om sen om jag skulle göra det nu :).

• Dancia

Gammelmamma: Jag är också väldigt begränsad i hur mycket jag kan röra mig så jag har beställt det mesta från internet och fått en del av vänner och släktingar, så det mesta är ändå fixat från soffan ;). Är så himla skönt att man kan handla så mycket hemifrån nu, annars hade det varit mycket jobbigare.

Ensortsmamma: I ditt förlossningsbrev kan du skriva lite vad du har för förväntningar, rädslor m.m. Om du vill ha mycket guidning eller vill sköta det mesta själv. Om du önskar dig en viss ställning vid utdrivningsskedet. Vad du önskar dig för smärtlindring och vad du helst vill undvika. Det kan också vara bra att tillägga om man vill ha sen avnavling, så det står svart på vitt. Och hur man vill ha det efter förlossningen med amningen, hjälp eller ingen hjälp? Vill man avstå någonting som ges på rutin, t.ex. livmodersammandragande efter förlossningen? Etc.

• Dancia

Jag har köpt vagn, babyskydd, spjälsäng och tillbehör till sängen och vagnen. Skötväska, filtar, skötbädd, kläder ), babygunga (guldvärd enligt mig), babysitter, badhjälp, sängmobil och sen lite smått och gott så som kräklappar, nappar, flaskor, nässug o.s.v. Jag har köpt det jag vet att jag använde mycket med första barnen, och även sånt jag saknade :).

Svar på tråden Juni-barn