• Taitas

Outsiders

Outsiders började idag på Kanal 5 kl 20.00 så det är just nu.

Idag handlar det om Furries. Det är.. spännande..
    Tittar ni? Glad

• Svar på tråden Outsiders
  • Mimmlas

Tycker mest att de är udda att ha en drift att vilja visa upp det.
    "Titta på mig jag är född i fel sorts djur" nästan på det sättet.
    Uppmärksamhetssökande och osäkra på samma gång, väldigt udda. 

• lykantrophona
    LinneaJosie skrev 2011-10-05 00:36:30 följande:
    Du behöver inte försvara något. Jag har inget emot de som är med i dokumentären. Jag känner två furries och upplever inte dem på det sätt jag upplevde vissa (främst Pao) i "Outsiders". 
    Precis, Pao är inte en typisk furry.

Ja, förlåt. Men jag blir lite till mig när sånt här diskuteras. De flesta kommentarer på internet tenderar att vara nedsättande saker så som "fan vad sjukt", "patetiskt" osv. Då blir man automatiskt lite defensiv. Bara tidigare idag läste jag en kompis kompis på facebook som trodde Pao "blivit knullad av en hankatt som liten" och kallade henne alla möjliga saker. Eftersom jag förstår hur hon känner, så vill jag försvara henne.
  • Neko

Jag får mer en catgirlkänsla än furrie av Pao...

• lykantrophona
    Neko skrev 2011-10-05 00:42:28 följande:
    Jag får mer en catgirlkänsla än furrie av Pao...
    Ja, klädstilen kan väl klassas som catgirl. Fast vissa räknar det ju som en subkategori till furries? Knepigt det där.

Men personlighetsmässigt skulle jag kalla henne therian/otherkin. Jag har iofs träffat henne också. Men hon upplever det ju som att hon verkligen borde vara ett kattdjur, det är ingen karaktär hon spelar (till skillnad från han den lila vargen).

Överlag kan man väl säga att sådana här subkulturer/identiter är lite knepiga och ibland överlappar de varandra. Egentligen hade jag nog tycker om programmet mer om hela avsnittet handlade om Pao. Jag tycker hon verkar cool, även om andra säger att hon är läskig. :P Jag menar... foton på fursuits ser man betydligt oftare och finns över hela nätet känns det som.
  • LinneaJosie
    lykantrophona skrev 2011-10-05 00:40:40 följande:
    Precis, Pao är inte en typisk furry.

Ja, förlåt. Men jag blir lite till mig när sånt här diskuteras. De flesta kommentarer på internet tenderar att vara nedsättande saker så som "fan vad sjukt", "patetiskt" osv. Då blir man automatiskt lite defensiv. Bara tidigare idag läste jag en kompis kompis på facebook som trodde Pao "blivit knullad av en hankatt som liten" och kallade henne alla möjliga saker. Eftersom jag förstår hur hon känner, så vill jag försvara henne.
    Jag förstår :)

Jag blir bara lite illa till mods, just för att hon ärligt talat inte verkar frisk. Inte på grund av kattgrejen, utan på grund av att hon pratar och beter sig som ett barn (i mitt tycke). Känns inte helt okej att göra en dokumentär om henne, blir rädd att hon kommer att fara väldigt illa.

Att inte förstå är ju en sak, men att fördöma och förlöjliga är något annat. Jag har förstått att man möter mycket motstånd som furry. Vilket är väldigt tråkigt, eftersom man, som du säger, lever som man önskar och inte skadar någon :) 
  • Neko
    Mimmlas skrev 2011-10-05 00:38:09 följande:
    Tycker mest att de är udda att ha en drift att vilja visa upp det.
    "Titta på mig jag är född i fel sorts djur" nästan på det sättet.
    Uppmärksamhetssökande och osäkra på samma gång, väldigt udda. 
    Jag har pratat med många transsexuella som har förklarat att det är jätteviktigt att bli accepterad av samhället som den man är, dvs det kön som de känner sig som. Därför vill de visa upp det, för att få acceptans och jag antar att kanske vissa furries känner likadant? Sedan var det ju ett tvprogram så kanske inte Pao mfl är så extroverta med sina känslor annars.

En M->F transsexuell beskrev det som att en av de bästa känslorna som fanns var att gå på en offentlig tjejtoa där det är bås och så ett gemensamt rum där man tvättar händerna där det fanns flera kvinnor och ingen reagerade på att hon skulle vara annorlunda än dem.

Sedan kan det ju också vara så att man är genuint fascinerad av fenomenet. Jag personligen tex är synestet och tycker att det är jättespännande och pratar gärna om det om jag får någon chans ;)

När det gäller Pao och den lila katten så tycker jag att det verkar finnas flera olika varianter av furries och det känns dumt att bunta ihop dem under samma begrepp eftersom de är så olika. Tex så verkar det finnas de som gillar fursuits utan att vara otherkins och gärna fursuits som ser väldigt... disneyfierade ut. Alltså inte som riktiga djur utan som disneyfigurer. Det känns lite udda för mej men det är nog för att jag inte gillar disney =P Då förstår jag otherkins betydligt bättre.

Är det någon som vet hur gammal Pao är förresten?
  • Neko

Oj förlåt, jag har skrivit den lila katten men menade vargen >_<

• lykantrophona
    Neko skrev 2011-10-05 00:57:08 följande:
    Är det någon som vet hur gammal Pao är förresten?
    Pao är 25 eller 26. Tror att hon var 25 när intervjun spelades in och har nu fyllt 26? Men hon verkar betydligt yngre, jag blev förvånad när jag hörde hennes ålder. Trodde hon var typ 19.
  • La Lola
    lykantrophona skrev 2011-10-05 00:11:33 följande:
    Om jag minns rätt så har hon Asperger, så det kan nog ytterligare leda till att hon uppfattas som konstig av folk. Sånt som att hon inte såg in i kameran, du vet?

Vet inte vad hon jobbar med, men de flesta som känner som henne har normala jobb. Kanske är det lite överrepresenterat att jobba inom djurvård, naturvård, biologi etc. Men jag känner exempelvis en snubbe som identifierar sig som sengångare, han jobbar som pilot. Ett kattdjur som jobbar på kontor. En björn som jobbat med bland annat datorer. Men dessa brukar inte ha på sig svans etc, så det är nog lättare för dem att smälta in. De flesta brukar ju inte prata så mycket om det här, så du kanske t o m känner någon som önskar att den vore något annat än människa, utan att veta om det?
    Jag känner folk med asperger, de är inte ett dugg konstiga.
    Men denna tjej....jösses.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • UntilTheDark

Såg det på jobbet igår och jag tappade hakan av hon Pao. Alltså i min värld står det inte riktigt rätt till där uppe. Syftar inte på aspergers där. Om jag inte hörde fel pratade hon om att hon inte förstod varför det inte fanns artkorrigering...hallå ja. Ja, varför finns det inte?....dah.  

Svar på tråden Outsiders