• Taitas

Outsiders

Outsiders började idag på Kanal 5 kl 20.00 så det är just nu.

Idag handlar det om Furries. Det är.. spännande..
    Tittar ni? Glad

• Svar på tråden Outsiders
  • Emmi27

Oooh jag måste kolla! Missat totalt. Ska kolla på nätet nu =)

• lykantrophona
    sockerslav skrev 2011-10-04 20:44:31 följande:
    Ärligt, kattjejen, vad är det för fel!?! Undrar vad en sån galning kan tänkas jobba med.
    Nutta skrev 2011-10-04 20:44:09 följande:
    Jag må vara trångsynt, men allvarligt?

Katter kan väl inte läsa och skriva???
    Jag är inte Pao, men jag upplever något liknande. Vanligtvis brukar vi inte sorteras in under termen "furries" (de flesta furries är betydligt mer normala). Jag känner mig som en varg, fastän jag är anpassad och lever ett människoliv.

Och Min egen Bubbla: det är som att säga till en transsexuell "vadå, män har väl inte bröst??"
    Ibland matchar inte biologin med vad man känner. Jag kan svara på frågor om ni vill, men kom ihåg att detta traditionellt inte betraktas som furry.

Mer om vad furry är här: en.wikifur.com/wiki/Furry_fandom
  • La Lola
    Taitas skrev 2011-10-04 20:46:21 följande:
    Jag har inga som helst problem med övriga som är med i programmet men just Pao(?) gör mig obekväm, jag kan inte titta när hon pratar och äter och spinner och leker och .. .. Jag känner att jag rent av rodnar!
    Varför?
    Jag såg bara en litet klipp om just henne på Aftonbladet nyss o herregud, vilken skruvad människa!

Vad jobbar en sån människa med?!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lykantrophona
    La Lola skrev 2011-10-04 23:58:48 följande:
    Jag såg bara en litet klipp om just henne på Aftonbladet nyss o herregud, vilken skruvad människa!

Om jag minns rätt så har hon Asperger, så det kan nog ytterligare leda till att hon uppfattas som konstig av folk. Sånt som att hon inte såg in i kameran, du vet?

Vet inte vad hon jobbar med, men de flesta som känner som henne har normala jobb. Kanske är det lite överrepresenterat att jobba inom djurvård, naturvård, biologi etc. Men jag känner exempelvis en snubbe som identifierar sig som sengångare, han jobbar som pilot. Ett kattdjur som jobbar på kontor. En björn som jobbat med bland annat datorer. Men dessa brukar inte ha på sig svans etc, så det är nog lättare för dem att smälta in. De flesta brukar ju inte prata så mycket om det här, så du kanske t o m känner någon som önskar att den vore något annat än människa, utan att veta om det?
  • Neko
    La Lola skrev 2011-10-04 23:58:48 följande:

Jag tycker att Pao verkar ganska "normal" för att vara en furrie om jag ska vara ärlig...
  • LinneaJosie

Jag kan inte låta bli att tänka "verklighetsflykt". Jag känner att jag har oerhört svårt att relatera till detta, och den dominerande tanke jag får är att vissa av de som är med i avsnittet bara är väldigt dåligt rustade för livet som vuxna.

• lykantrophona
    LinneaJosie skrev 2011-10-05 00:27:43 följande:
    Jag kan inte låta bli att tänka "verklighetsflykt". Jag känner att jag har oerhört svårt att relatera till detta, och den dominerande tanke jag får är att vissa av de som är med i avsnittet bara är väldigt dåligt rustade för livet som vuxna.
    När det gäller dräktbärandet etc är det väl verklighetsflykt på samma sätt som att vissa blir helt fascinerade av en viss tv-serie, eller har hobbies så som rollspel, datorspel. Det är roligt. Vuxna borde leka lite mer och slappna av.

När det gäller att identifiera sig som djur (dessa två grupper är inte nödvändigtvis samma), så ... ja, vad beror det på? Jag känner inte att det har med verklighetsflykt att göra, lika lite som en transsexuell flyr från verkligheten eller en person som har andra speciella behov. Det kan vara svårt att förstå sig på folk som är annorlunda från en själv. Jag har svårt att förstå mig på människor som tycker det är viktigt att vara vanlig och smälta in. Och en promiskuös person har nog svårt att förstå sig på en asexuell person. osv.

Huvudsaken är väl att man lever ett gott liv. Tar hand om sig själv, mår bra, har vänner, klarar av sitt jobb etc. Sen om man tycker det är kul att klä ut sig till en maskot på helgen, ja... det är väl upp till dem?
  • Taitas

Jag måste läsa mer om det här sen känner jag, nu är jag trött och kan inte tänka rakt!

Men det där du skrev lykantrophona gav mig roliga (på ett bra sätt) bilder i huvudet, en pilot som är en sengångare.

• LinneaJosie
    lykantrophona skrev 2011-10-05 00:32:59 följande:
    När det gäller dräktbärandet etc är det väl verklighetsflykt på samma sätt som att vissa blir helt fascinerade av en viss tv-serie, eller har hobbies så som rollspel, datorspel. Det är roligt. Vuxna borde leka lite mer och slappna av.

När det gäller att identifiera sig som djur (dessa två grupper är inte nödvändigtvis samma), så ... ja, vad beror det på? Jag känner inte att det har med verklighetsflykt att göra, lika lite som en transsexuell flyr från verkligheten eller en person som har andra speciella behov. Det kan vara svårt att förstå sig på folk som är annorlunda från en själv. Jag har svårt att förstå mig på människor som tycker det är viktigt att vara vanlig och smälta in. Och en promiskuös person har nog svårt att förstå sig på en asexuell person. osv.

Huvudsaken är väl att man lever ett gott liv. Tar hand om sig själv, mår bra, har vänner, klarar av sitt jobb etc. Sen om man tycker det är kul att klä ut sig till en maskot på helgen, ja... det är väl upp till dem?
    Du behöver inte försvara något. Jag har inget emot de som är med i dokumentären. Jag känner två furries och upplever inte dem på det sätt jag upplevde vissa (främst Pao) i "Outsiders". 
Svar på tråden Outsiders