• SjälvaJag

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!

( Det är ca 10 plusgrader och solen lyser, bor i södra Sverige. )
    Igår var jag på stan och ser en mamma som hade på sin dotter en overall, mössa med päls, vantar och en stor filt över sig.
    Dottern skriker och verkar missnöjd. Mamman suckar och försöker med mat och barnet bara fortsätter skrika.
    Feg som jag är så säger jag inget men har man ingen hjärna om man inte fattar att det är VARMT att ha så mycket kläder på sig redan nu??

Så snälla föräldrar tänk på det nästa gång ungen skriker, det kanske är för varmt!

• Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!
  • ELM A

Det där fenomenet tycker jag man ser dagligen.. allra helst på sommaren!

• SilverLadyG

samma till dig "

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!"

När du ser ett barn som du inte känner, så antar du massa saker utan att ens veta varför barnet är klädd så. Du tar hastiga beslut eftersom du tror dig veta bättre än barnets mamma/pappa, vad vet du om orsaker till skrikande? Hur vet du att hon inte hade temp mätare i vagnen? Du gör massa antaganden men kan inte säga något säkert. Låt det vara, varför slösa sin kraft på hur andra föräldrar sköter sina barn? Har du inte tillräckligt med att göra på dagarna? Kanske dags för ett extra jobb som sysselsätter dig?

• Red drum

Sen är det ju så att små barn inte rör sig lika mycket som oss som kan reglera värmen genom att röra oss. Lägg dig på en parkbänk ute en stund och känn själv hur kallt det är!

• Magriffe

Tur att du var feg, för det är verkligen skitstörigt när nån okänd "tyckare" kommer fram och talar om hur jag ska ta hand om mitt barn. Faktiskt. Har hänt mig 2 gånger, att nån okänd tantalutta påpekat saker. En gång att min dotter inte bar något på fötterna, det var sommar och supervarmt och eftersom jag höll henne i min famn så kände jag ju att hon var ruskigt varm o svettig. En annan gång att det hängde en liten bit av min sjal ner på barnvagnens suflett, och då kunde bebin tydligen kvävas??!!! Sa nån "modig" som vågade komma fram. Ska tilläggas att vi aldrig använt nåt att hänga över sufletten, utan min sjal låg på dufletten och en bit hadde glidit ner.

• Cailyn
    Red drum skrev 2011-10-13 19:50:42 följande:
    Sen är det ju så att små barn inte rör sig lika mycket som oss som kan reglera värmen genom att röra oss. Lägg dig på en parkbänk ute en stund och känn själv hur kallt det är!

Fast det är inte direkt så att barnen ligger på något som motsvarar en parkbänk när de ligger i en vagn och det var dessutom 10 plusgrader ute...

Jag håller med om att det låter påtok för varmt att barnet hade overall, vantar osv på sig i vagnen... När jag fick barn (mina barn är snart 4 år och 1,5 år) var att det var bättre att de var lite för kalla än att de var för varma... om man tänker ur tex psd-synvikel.  

• annat82

Barn kan vara så olika. Nu framgår inte hur gammalt barnet är riktigt, men när äldsta dottern var ca 1,5 och en bekants barn ca 2 år var vi tillsammans ute en kväll när det var ca 10 grader. Vår dotter är varm och hade jeans, långärmad tshirt och vårjackan på sig och en tunn mössa, medan det andra barnet hade byxor, tshit, tjocktröja, strumpor+raggsockor, overall, tjock mössa och vantar. Två väldigt olika barn då vår dotter nästan alltid är varm och det andra barnet alltid fryser. Så man ska inte alltid ha så mycket åsikter om andra barn.
    Även om det i vissa fall kan vara helt fel så klart, men inte alltid

Har otaliga gånger fått höra att dottern minsann ska ha mer kläder på sig än hon har. Det dessa inte vet är att har hon mer på sig så blir hon genomsvettig istället

• SjälvaJag
    SilverLadyG skrev 2011-10-13 19:42:03 följande:
    samma till dig "

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!"

När du ser ett barn som du inte känner, så antar du massa saker utan att ens veta varför barnet är klädd så. Du tar hastiga beslut eftersom du tror dig veta bättre än barnets mamma/pappa, vad vet du om orsaker till skrikande? Hur vet du att hon inte hade temp mätare i vagnen? Du gör massa antaganden men kan inte säga något säkert. Låt det vara, varför slösa sin kraft på hur andra föräldrar sköter sina barn? Har du inte tillräckligt med att göra på dagarna? Kanske dags för ett extra jobb som sysselsätter dig?

antar att du tog illa vid dig? Jag VET att många föräldrar tar på sina barn alldeles på tok för mycket kläder. Oerfarna.
  • SjälvaJag
    annat82 skrev 2011-10-13 20:05:11 följande:
    Barn kan vara så olika. Nu framgår inte hur gammalt barnet är riktigt, men när äldsta dottern var ca 1,5 och en bekants barn ca 2 år var vi tillsammans ute en kväll när det var ca 10 grader. Vår dotter är varm och hade jeans, långärmad tshirt och vårjackan på sig och en tunn mössa, medan det andra barnet hade byxor, tshit, tjocktröja, strumpor+raggsockor, overall, tjock mössa och vantar. Två väldigt olika barn då vår dotter nästan alltid är varm och det andra barnet alltid fryser. Så man ska inte alltid ha så mycket åsikter om andra barn.
    Även om det i vissa fall kan vara helt fel så klart, men inte alltid

Har otaliga gånger fått höra att dottern minsann ska ha mer kläder på sig än hon har. Det dessa inte vet är att har hon mer på sig så blir hon genomsvettig istället
    Det förstår jag men jag har sett detta fenomen så måånga gånger. Och springer man in och ut i butiker så är det väl klart varmt för ungarna i vagnen med allt detta på sig.
  • SilverLadyG
    SjälvaJag skrev 2011-10-13 20:59:11 följande:
    antar att du tog illa vid dig? Jag VET att många föräldrar tar på sina barn alldeles på tok för mycket kläder. Oerfarna.
    nej men blir trött på all klagandeSkrattande
  • SjälvaJag
    SilverLadyG skrev 2011-10-13 21:22:18 följande:
    nej men blir trött på all klagandeSkrattande
    allt klagande? När gnällde jag sist?
Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!