• SjälvaJag

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!

( Det är ca 10 plusgrader och solen lyser, bor i södra Sverige. )
    Igår var jag på stan och ser en mamma som hade på sin dotter en overall, mössa med päls, vantar och en stor filt över sig.
    Dottern skriker och verkar missnöjd. Mamman suckar och försöker med mat och barnet bara fortsätter skrika.
    Feg som jag är så säger jag inget men har man ingen hjärna om man inte fattar att det är VARMT att ha så mycket kläder på sig redan nu??

Så snälla föräldrar tänk på det nästa gång ungen skriker, det kanske är för varmt!

• Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!
  • SjälvaJag
    Petronella01 skrev 2011-10-14 10:09:02 följande:
    Jag tycker man ofta ser det du nämner ts. Såg nyligen en liten krake som också skrek halsen av sig, och man såg hur ungen riktigt kokade. Tycker man, när barnet får tokspel, lätt kan stoppa in handen innanför kläderna och känna om det känns för varmt.

Tycker det faktiskt är samma på skolan, på förhösten täbker jag ofta att jag inte ska ta med en massa extrakläder, för ibland trugar de på ungarna att ta på sig allt som finns, vad det verkar. Man ska komma ihåg att barn, större barn alltså, rör sig på ett annat sätt än vad vi gör, och att de även har en annan blodcirkulation.

Får känslan ibland av att dagis- och fritidspersonal tvingar på ungarna kläder för att de själva fryser. 
    Exakt!! MIn son bli vansinnig av att ha på sig för mycket. Han blir gnällig och sen när man kommer in så är han svettig. Vi vuxna fryser lättare än barn som rör på sig konstant !
  • SjälvaJag
    RS89 skrev 2011-10-14 23:28:51 följande:
    satan jag förs ihjäl idag när jag var ute vid sjutiden...jag hade på mig pälsmössa och vantar..bor i södra Sverige. finns säkert folk som packar på sina barn en hel del kläder...men det är faktiskt kallt nu.
    Plumeria skrev 2011-10-14 23:30:25 följande:
    Samma här, har frusit tvärmkt! Bor i Gbg :)
    Ja NI fryser, betyder ju inte att ungarna gör det?
  • SjälvaJag

Hur skulle ni reagera om ni såg ett barn med t-shirt mitt i vintern? Exakt som jag när ni har på era barn en stor jäkla overall i 10(!) plusgrader, sol och vindstilla!

• Lindis1974

Tänker inte längre än näsan räcker heter set väl ändå. Sorry OT men det så lite roligt ut i TS ...

• viseversa

Japp samma fenomen ser man långt in på våren. Barn som är påbylsade som om det vore mitt i kallaste vintern. Såg också ett sånt påbylsat barn igår. Och mamman knäppte inte ens upp när dom struttade runt i affärer. Där satt ungen med overall tjocka vantar mössa skor och fult och såg ut som en mumie!

• SjälvaJag
    Lindis1974 skrev 2011-10-15 10:44:55 följande:
    Tänker inte längre än näsan räcker heter set väl ändå. Sorry OT men det så lite roligt ut i TS ...
    står det inte så? Och det stavas DET om vi nu ska rätta varandra!
  • Lindis1974

Nej det står inte så. Det står : tänker för sjutton längre än näsan räcker och det blir helt fel.
    Och ja klart det heter det och inte set. IPhone använder fel ord ibland men det är inte riktigt samma sak som att en helt betydelse blir fel. Jag tyckte bara att det var lite lustigt för TS blir lite tokigt när man tar bort ordet INTE i meningen :)

• SjälvaJag
    Lindis1974 skrev 2011-10-15 13:06:09 följande:
    Nej det står inte så. Det står : tänker för sjutton längre än näsan räcker och det blir helt fel.
    Och ja klart det heter det och inte set. IPhone använder fel ord ibland men det är inte riktigt samma sak som att en helt betydelse blir fel. Jag tyckte bara att det var lite lustigt för TS blir lite tokigt när man tar bort ordet INTE i meningen :)
    Så står det inte heller Det står ju "TÄNK FÖR SJUTTON LÄNGRE ÄN NÄSAN RÄCKER"
  • Lindis1974

Jaaa nu är jag med. Läste helt fel. Sorry .. :)

• Lindis1974

För övrigt håller jag med. Jag undrar hur folk ska klä sina barn när det blir minus 10 ..?

• SjälvaJag
    Lindis1974 skrev 2011-10-15 16:53:47 följande:
    För övrigt håller jag med. Jag undrar hur folk ska klä sina barn när det blir minus 10 ..?
    exakt..
  • Tygtiiger
    SjälvaJag skrev 2011-10-15 10:41:52 följande:
    Exakt!! MIn son bli vansinnig av att ha på sig för mycket. Han blir gnällig och sen när man kommer in så är han svettig. Vi vuxna fryser lättare än barn som rör på sig konstant !
    Tänk då på att det finns motsatsen också. Min ville ha varma kläder på sig när han var liten, så varmt som möjligt, på fsk fick de kämpa med att få av vantar och iallafall ett ytterlager när han var svettig. Han tycker inte om att frysa. Det var säkert många som tyckte att han var alldeles för varmt klädd men det skiter jag i när han var nöjd och belåten.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Plumeria

Migsjälv - vad ska man göra om ens barn SÄGER att hon fryser? Skita i det? Säga nej du får inte ha overall, för då kommer andra mammor tycka att jag är dum som tar på dig "för mycket"?

• SannaB83

Har stört mig på en mamma en längre tid som har sitt barn på min sons dagis. I sommar värmen kör hon runt med stor filt över hela vagnen. Ingen luft kommer in och det måste varit så varmt för barnet. Flera ggr körde hon även in vagnen på dagis utan att ta bort filten, ungen måste kokat i vagnen. För några veckor sen kom hon med barnet i pälsmössa, vinteroverall nerstoppad i åkpåse med filt och fårpäls i vagnen. Solen värmde denna dag och det var säkert 10-15 plus grader ute. Idiot. Skrattade för mig själv samtidigt som jag tycker synd om barnet. Undrar oxå vad hon ska sätta på barnet när det är riktig vinter, blir intressant och se. Och nej, har inte sagt nåt men varit på väg några gånger, för barnets skull.

• SjälvaJag
    Plumeria skrev 2011-10-15 19:30:29 följande:
    Migsjälv - vad ska man göra om ens barn SÄGER att hon fryser? Skita i det? Säga nej du får inte ha overall, för då kommer andra mammor tycka att jag är dum som tar på dig "för mycket"?
    detta barnet jag såg var inte mer än 1 år. Och vid den åldern pratar dom inte speciellt bra så vitt jag vet..Och gråter ens barn förtvivlat KANSKE man kan fundera på om det är lite väl varmt..
  • Shasti

Idag är det soligt och fint väder i Stockholm. ca 5 plusgrader var det imorse. När vi kliver ut genom dörren blåser det och känns verkligen riktigt kallt. Jag tog inte med någon mössa till mig själv och frös den lilla biten till t-banan. Dottern skulle på skansen hela dagen med mormor. När vi var på väg till stan såg jag säkert 10 barn som inte hade jacka, bara en liten tunn fleecetröja på sig eller en tunn stickad kofta, och någon bredstickad mössa med bara hål i, eller ingen mössa alls. Flera hade bara strumpbyxor med kjol eller klänning och inga byxor. Någon hade öppna sommarskor. De såg ut att vara på väg ut på utflykt också. Det var ju fint väder.

Dottern hade tunt ullunderställ och tunna ullstrumpor, windstopper fleece, och sen en höst thermojacka på det, samt skalbyxor, fodrade höstkängor, en ordentlig dubbel fleecemössa som går ner över öronen och tjockare ullvantar. Och så kallt som det var tyckte jag det var på gränsen om man ska vara ute flera timmar.

• lina  andersson

Kan bara gå till mig själv här, Vår dotter var gravt hjärnskadad och av skadan kunde ej reglera kroppstemperaturen själv utan vi fick göra det åt henne med hjälp av kläder mm.. Hon var ofta ganska kall.. jag tyckte det var jättejobbigt med alla kommentarer som... Oj vad mycket kläder hon har på sig. eller Blir det inte varmt åt henne.. men HON behövde kläderna och filten för att inte få en temp på tex 34 grader... så kanske inte fallet var med mamman och dottern du såg, men det kan finnas andra skäl till varför vissa föräldrar hanterar sina barn annorlunda.... Så jag tycker att man kan tänka efter en extra gång innan man dömer andra föräldrar!!

• Limbo

hehe jag minns när jag nyss fått mitt första barn. Jag var ung och oerfaren och klädde på sonen. Det enda jag tänkte på var att skydda han från kyla, inte för att skydda han från värmen. Hehe, det var tur att min mamma påpekade det. Stackarn var ju överhettad. Ett minne som dök upp bara.

What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!