• SjälvaJag

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!

( Det är ca 10 plusgrader och solen lyser, bor i södra Sverige. )
    Igår var jag på stan och ser en mamma som hade på sin dotter en overall, mössa med päls, vantar och en stor filt över sig.
    Dottern skriker och verkar missnöjd. Mamman suckar och försöker med mat och barnet bara fortsätter skrika.
    Feg som jag är så säger jag inget men har man ingen hjärna om man inte fattar att det är VARMT att ha så mycket kläder på sig redan nu??

Så snälla föräldrar tänk på det nästa gång ungen skriker, det kanske är för varmt!

• Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!
  • Isola02

Om det är för tidigt med overall eller inte beror ju lite på.
    I går var vi ute på en 1½ timmas promenad och det var 3 grader ute.   Sonen satt stilla i vagnen hela tiden, och då var det absolut på sin plats med overall.

• Dohgon

men beror nog lite på ålder på barnet också.. när våra var nyfödda var det overall som gällde för de höll inte värmen själv så bra. overaller använde vi till maj tror jag =)

• Essa2001

JAg håller med ts.. vad tänker folk med? Hade en pojke på min sons dagis som hade bävernylon overall i Maj.. personalen sa till föräldrarna men det hjälpte inte.. MAn ska frysa in vintern och svettas in sommaren... är det så svårt att fatta tycker man?

• k girl
    SjälvaJag skrev 2011-10-14 06:43:44 följande:
    Ja mössa ja, men pälsmössa?? Vad händer sen när kylan kommer och det blir -20 ute?
    Alltså, jag tar på mig samma jacka nu när det är nollgradigt och några minusgrader som jag har när det är -37. Fast då tar jag i och för sig på mig kalsonger också. Vad är problemet? Det är ju inte så att man "vänjer sig".
  • k girl

Har för övrigt samma erfarenhet som någon annan i tråden. I somras vid ett tillfälle sprang sonen omkring i t-shirt och blöja, sommargrannarna kom över med sitt barnbarn som var klädd i mjukisbyxor, tröja, jacka och mössa! Men han bad om att få ha på sig så mycket kläder. Sonen skulle helst inte vilja ha några kläder alls, om han fick bestämma.

• Little Ms Chatterbox

Det var nog mig du såg mitt barn hade bara en kortärmad T-shirt och blöja under overallen och mössan du såg var ingen mössa utan bara väldigt lurvigt hår, mitt barn är ett troll seru. Att det skrek var för det var sol, barnet kände hur det började bränna.

eller inte. Som vanligt så vet man inte hur det verkliga livet är för andra, varför en sak kan se ut på ett sätt men vara något helt annat. Om man inte vet hur det ligger till så ska man akta sig för  att säga för mycket.

• Shasti

Det kan vara svårt att klä barn rätt. Det beror ju på många saker - hur fruset barnet är och hur mycket det rör sig ute tex. Sen är vädret väldigt förrädiskt nu, när det är vindstilla i solen kan det vara hur varmt som helst så man nästan vill slänga av sig allting, men så fort solen går i moln och det blåser på eller regnar så är det typ 0-gradigt och värsta höstrusket.

Klart det inte är bra att pälsa på barnet för mycket men jag tycker jag ser fler barn som fryser nu på hösten faktiskt. De går i bara någon liten tunn fleece, ibland uppknäppt så det blåser rakt in, utan mössa och i tunna leggings eller strumpbyxor. Sen snorar och hostar var och varannan unge hela hösten.

• Petronella01
    SilverLadyG skrev 2011-10-13 19:42:03 följande:
    samma till dig "

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!"

När du ser ett barn som du inte känner, så antar du massa saker utan att ens veta varför barnet är klädd så. Du tar hastiga beslut eftersom du tror dig veta bättre än barnets mamma/pappa, vad vet du om orsaker till skrikande? Hur vet du att hon inte hade temp mätare i vagnen? Du gör massa antaganden men kan inte säga något säkert. Låt det vara, varför slösa sin kraft på hur andra föräldrar sköter sina barn? Har du inte tillräckligt med att göra på dagarna? Kanske dags för ett extra jobb som sysselsätter dig?

Känner du dig träffad?
  • Shasti
    Suri skrev 2011-10-13 23:55:08 följande:
    Jag jobbar på förskola och upplever att det är tvärtom. Ungarna fryser nu!!! Det är för kallt med bara tunna strumpor i gummistövlar. Händerna är som isbitar utan vantar. Jo, de behöver mössa nu! Vi får gå in tidigare för att så många barn fryser.
    Håller med. Dottern har runna ullstrumpor i fodrade höstkängor, skalkläder med fleece eller ullkofta under, fuskpolo, fleece eller ullmössa och ullvantar. Då kan hon vara ute hur många timmar som helst och jag känner mig lugn att hon inte fryser. Blir det jättevarmt är det ju bara att plocka av sig nånting. Hellre det än för kallt.
  • Tokstolla
    Shasti skrev 2011-10-13 23:45:52 följande:
    Nu när det börjar bli kallt och blåsigt tycker jag att jag ser massor med barn som har alldeles för lite kläder på sig och ser blåfrusna ut.
    Japp, och massor med barn som sitter i vagnen med för små /uppkorvade byxor- det måste vara kallt när vinden blåser rakt in i kläderna. Jag ser även det här hända mitt i kalla vintern också =( 
Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!