• SjälvaJag

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!

( Det är ca 10 plusgrader och solen lyser, bor i södra Sverige. )
    Igår var jag på stan och ser en mamma som hade på sin dotter en overall, mössa med päls, vantar och en stor filt över sig.
    Dottern skriker och verkar missnöjd. Mamman suckar och försöker med mat och barnet bara fortsätter skrika.
    Feg som jag är så säger jag inget men har man ingen hjärna om man inte fattar att det är VARMT att ha så mycket kläder på sig redan nu??

Så snälla föräldrar tänk på det nästa gång ungen skriker, det kanske är för varmt!

• Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!
  • Petronella01

Jag tycker man ofta ser det du nämner ts. Såg nyligen en liten krake som också skrek halsen av sig, och man såg hur ungen riktigt kokade. Tycker man, när barnet får tokspel, lätt kan stoppa in handen innanför kläderna och känna om det känns för varmt.

Tycker det faktiskt är samma på skolan, på förhösten täbker jag ofta att jag inte ska ta med en massa extrakläder, för ibland trugar de på ungarna att ta på sig allt som finns, vad det verkar. Man ska komma ihåg att barn, större barn alltså, rör sig på ett annat sätt än vad vi gör, och att de även har en annan blodcirkulation.

Får känslan ibland av att dagis- och fritidspersonal tvingar på ungarna kläder för att de själva fryser. 

• finskaflikkan

Min son har byxor, vanliga strumpor, blöja, t-shirt eller långärmad tröja, vanliga gympadojjer, en vinterjacka och mössa... Och de e svinkallt ute (jag fryser lätt!) men inte min son.
    När han e på dagis och dom ska ut så struntar dom ta på galoonbyxor OM de inte regnar för han svettas som en fontän! 

• LitetBus

Håller med dig TS. Visst finns det barn som är mer frusna än andra men då tycker jag att man kör lager på lager innan det är "riktigt" overallväder. För om man börjar klä på barnen overall när det är 5-10 plusgrader, vad ska man då klä dem i när det är 15-20 minusgrader?

Sitter barnet dessutom i vagn så är det ki bara lägga en filt över och ha en fotsack, inte behövs overall då.

Min 4-åring har en tunnare mössa, fingervantar, överdragsbyxor, höstkängor sant windstopper och skaljacka idag och vi har haft 1 minusgrad. Blir det kallare har han även fleecebyxor som kan tas på overallen väntar vi med tills vintern slår till, inte hösten.

• Boza

Jag bor i Göteborg, idag såg jag en liten kille på kanske 4-5 år bara tunn t-shirt

• SilverLadyG
    Petronella01 skrev 2011-10-14 10:03:34 följande:
    Känner du dig träffad?
    sköt du ditt och låt andra sköta sitt!
  • Plumeria

Min dotter har tjatat om overall sedan september. Nu fick hon ha den för det är -2 på morgonen här där vi bor! Men blir typ 8+ på dagen, dottern är nöjd och glad och fryser inte (vilket hon klagade på innan) :)

När det blir kallare har jag på henne mer under overallen!

Och nej, alla kan inte köpa skalkläder. Alla har inte ekonomin till ALLT! Man tager vad man haver!

• RS89

satan jag förs ihjäl idag när jag var ute vid sjutiden...jag hade på mig pälsmössa och vantar..bor i södra Sverige. finns säkert folk som packar på sina barn en hel del kläder...men det är faktiskt kallt nu.

• MinMinna

Min son har overall sedan några veckor. Kan nog se ut som en tjock vinteroverall, men den är tunt fodrad och perfekt just nu. Och skriker gör han ju ibland, tänka sig?

Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!