• Mathiilda

Ledsen :'(

Livet känns bra tungt just nu och dessa perioder kommer då och då. Jag har oregelbunden mens och lider av pco, vi har nu sökt hjälp efter 3 års försökande. 

Även fast det är jobbigt så kollar man på tv-programmen som nu går på tv om att det är svårt att få barn. 

Jag vill inte vänta mer är helt förtvivladGråter  Man ser och hör en massa som blir gravida och det verkar vara en piece of cake för dem. det är så jävla orättvist...   
    Vad ska man göra liksom och kan inte släppa tanken på barn även fast folk säger det. Det är bara min sambo och jag som vet om och går egenom detta. Jag har ingen annan att prata medGråter 

Man får väl bara leva på hoppet och att läkarvården ska kunna hjälpa oss...   

• Svar på tråden Ledsen :'(
  • piapiapia

Vet vad du går igenom! Vi försökte inte i 3 år men nog för att det skulle vända upp och ner på allt. 

Ett tips är att inte tänka på alla de som blir gravida hela tiden. Skryt om hur snabbt det gick att bli gravid...och bla, bla, bla. Så trött på att höra sånt!!! 

Vi höll det också hemligt för alla. Det var jobbigt många gånger. Man blir så isolerad och det är svårt att känna glädje för andra. Jag vet inte men det är kanske inte det bästa att hålla det hemligt allt för länge.

Hur kan det komma sig att ni väntade 3 år innan ni sökte hjälp? 

• FridaN88

jag går igenom samma som du just nu och så du är inte ensam.

jag saknar själv någon att prata med iaf en som förstår vad man går igenom.

kram        

• Mathiilda
    piapiapia skrev 2011-10-20 23:07:37 följande:
    Vet vad du går igenom! Vi försökte inte i 3 år men nog för att det skulle vända upp och ner på allt. 

Ett tips är att inte tänka på alla de som blir gravida hela tiden. Skryt om hur snabbt det gick att bli gravid...och bla, bla, bla. Så trött på att höra sånt!!! 

Vi höll det också hemligt för alla. Det var jobbigt många gånger. Man blir så isolerad och det är svårt att känna glädje för andra. Jag vet inte men det är kanske inte det bästa att hålla det hemligt allt för länge.

Hur kan det komma sig att ni väntade 3 år innan ni sökte hjälp? 

Vi väntade 3 år för att ett tag fick v så taskig ekonomi :(
  • Mathiilda
    FridaN88 skrev 2011-10-21 03:04:16 följande:
    jag går igenom samma som du just nu och så du är inte ensam.

jag saknar själv någon att prata med iaf en som förstår vad man går igenom.

kram        

Börjar känna mer och mer att jag vill att någon i min närhet ska få veta om så att man kan få prata av sig. VI ska även gifta oss i januari och då frågade sambons bror och hans sambo på en gång ska ni ha barn? Och hon frågade sen igen vid ett annat tillfälle och då svarar man bara nej inte just nu, fast man egentligen bara vill säga som det ärGråter
  • OoJeNNieEoO

Förstår precis vad du går igenom, jag har själv PCO och sitter i samma sits som du.. Har du börjat med någon hormon behandling? Pergotime eller gonal-f sprutor?

• Mathiilda

Åt pergotime förut, men dt hjälpte inte så får väl se vad de säger när vi väl får tid...

• OoJeNNieEoO

Det hjälpte inte på mig heller, får nu sprutor som fungerar.. Vet du om du någonsin har haft egen ägglossning?

• Mathiilda
    OoJeNNieEoO skrev 2011-10-21 12:52:10 följande:
    Det hjälpte inte på mig heller, får nu sprutor som fungerar.. Vet du om du någonsin har haft egen ägglossning?

Nej, det vet jag ej :(
  • FridaN88

det hjälper att någon i ens närhet vet om det Glad det flesta av mina kompisar och min familj vet om att jag har  svårt för att bli gravid pga pco:n och det är skönt att kunna prata om det med någon. jag pratar väldigt mkt med min mamma om det här för hon har varit med om samma sak nästan iaf, mina föräldrar hade jätte problem innan de fick mej så mamma vet ju hur det har varit! tror bara det blir jobbigare om man inte berättar det för någon, tala om vad det är för nåt och vad det medför och så, det gjorde jag med mina kompisar och det har varit jätte bra att tala om för de har förstått det här lite bättre då. Glad

• Mathiilda

Jag har ingen nära tjejkompis heller :( Det är ju alltid skönt att få prata ut, men sen är frågan hur tar man upp det med den man vill prata med?

• FridaN88

har du ingen nära du kan prata med? det har inte varit så svårt för min del att ta upp det för någon, istället för att du säger nej när de frågar om du är gravid säg ist att du har pco så blir det bättre.

• Jennie1987

Skickar en stor kram till dig!
    Jag och min sambo har också försökt i flera år utan att lyckas bli gravida.
    Jag förstår att det måste kännas hemskt jobbigt att gå runt och bära dessa känslor inom sig.
    Jag kan bara säga som andra redan sagt: Prata om det. Om någon tar upp frågan, svara ärligt. Och om du pratar om det, kommer du se att du inte alls är så ensam som du tror. Jag har funnit väldigt många pco-tjejer i min närhet, en del av dom har blivit riktigt goda vänner till mig. Och det är skönt att prata med någon som går igenom ungefär samma känslor och funderingar, eftersom många utan "problem" kan ha lite svårt att sätta sig in i hur det faktiskt känns.

Hoppas ni kan få hjälp snart, med behandlingar osv.
    Kram

• FridaN88

det här med att käka pregotime hur funkar det?
    jag är överviktig och läkaren sa till mej att jag måste gå ner 15-20 kg innan mina ägglossningar kommer igång för jag har haft regelbunden mens innan jag började med min p-stav och sen när jag tog ut ås kom det ju ingen mens för det konstaterades då att jag hade pco. 

måste man gå ner dessa 15-20 kg innan man kan börja med det??     

• piapiapia
    FridaN88 skrev 2011-10-21 21:40:38 följande:
    jag är överviktig och läkaren sa till mej att jag måste gå ner 15-20 kg innan mina ägglossningar kommer igång för jag har haft regelbunden mens innan jag började med min p-stav och sen när jag tog ut ås kom det ju ingen mens för det konstaterades då att jag hade pco. 

De finns ju de som går ner i vikt så kommer äl igång. Sen är det inte bra att vara gravid  och ha övervikt. Man kan få graviditetsdiabetes.

Om du måste gå ner beror självklart på hur mycket övervikt du har. Hade nog litat på läkaren ang. gå ner i vikt. 
  • Jennie1987
    FridaN88 skrev 2011-10-21 21:40:38 följande:

Oj, vi har verkligen råkat ut för exakt samma sak! Jag hade också p-stav, och sen kom inte min mens igång.
    Men jag fick Pergotime, fast jag har övervikt, så där var våra läkare olika. Jag har dock inte blivit gravid, men har lyckats gå ner en hel del i vikt :)
    Och jag tror också att det är väldigt bra att gå ner i vikt innan man blir gravid. Man får ju tänka på att man kommer troligtvis gå upp i vikt under graviditeten, och då kan det ju vara skönt att inte redan ha massa extra kilon att bära runt på. Så försöker jag tänka, och satsar på vikten i första hand :)
    Lycka till med viktnedgången!
  • FridaN88

tack så mkt ! :)
    jag har rätt mkt övervikt väger 106 så måste ner till 100 för att ha gått ner 15 men får ta och köra på med vikten.
    jo det aär ju ganska så bra att gå ner i vikt innan graviditet det är ju inte lätt att bära ett barn heller.

sen har jag en annan fråga  och det är ju det här med mannens simmare, de har inte testat dom när vi var på kk för de var ju fel på mej. testade en killar sig lr hur ska man göra, bör väl tillägga att min sambo oxå har rätt mkt övervikt.

• shellly

Här har du en till som ännu samma sits!
    Har PCO och längtar efter barn.
    Har faktiskt i dag börjat äta Primolut för att skapa blödning och sen blir det min första Pregotime-kur.
    Är spänd men oxå orolig över att det inte ska funka.

Vi har inte heller berättat för någon så att vara ensam i denna resan kan vara jobbigt, jag vet!

• Mathiilda

Tack för att mi delar med er och det är väldigt skönt att få prata med någon/några...

Svar på tråden Ledsen :'(