Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Just det, vi är färdiga med barnafödandet vad det känns som nu. Känns sjukt sorgligt att göra sig av med bebiskläderna, men ändå inte lockande med en till. Maken funderar till och med på att knipsa, så säker är han på att vi har fått sista. Har alltid föreställt mig som trebarnsmor, så vem vet...

Länge sedan nu, vi får inte glömma bort... KNIP!

• Tekla78

Vad olika det kan vara. Jag kommer att "kämpa" om Emil inte gillar välling. Det har varit så bra med store killen som inte äter så värst mycket i perioder. Då vet man åtminstone att han får i sig det. Perfekt när han har varit sjuk också.

• Tekla78

Vad är det som är dåligt med vällingen? Har bara tänkt att den är nyttig och att man får i sig fullkorn, men så kanske det inte är?

Denna gång måste jag göra välling från grunden pga allergin så det blir inte sockrigt eller tillsatser mer än det i ersättningen.

Chess, tråkigt att ställa in. Hoppas ni inte måste slänga massa mat/fika.

• Tekla78

Emil äter mat eller gröt 1-2ggr/dag. Dessemellan är det ersättning och oftast är sista målet majs- eller havrevälling. Rödspättan han fick (5-6mån på burken) tyckte han så illa om så han klöktes, men köttfärssås & spaghetti gick ner med besked.

Han får i sig ca 1 portion gröt eller 1/2stor burk + 1/2burk dessert om han får mat.

• Tekla78

Skuttare, krya på! Jag var noga med att ge koksalt (eller bröstmjölk om man ammar funkar ännu bättre) före måltid och en stund före sovdags för att spola rent. Men det gör du säkert redan. Snoret som lossnar åker ner i halsen när lillskrutt sover.

• Tekla78

Heja Trinity! Vi har inte tagit bort blöjan på natten än. Den är alltid smällfull fast han är 4år. Tror vi måste sluta med välling på kvällen innan vi tar bort blöjan.

Sittdelen bytte vi till för ca 2 månader sedan. Emil började bli missnöjd i vagnen och blev nöjd när vi satte honom i sittandes i liggdelen så det blev lugnast den lilla stund han var vaken när vi var ute :) Han har oftast halvsuttit, men nu sitter han rakt upp för det mesta eftersom han är nära att sitta själv här hemma.

Ojoj, vaken från 14 :) Det skulle aldrig Emil klara. Han sover ofta en liten stund runt 16-17-tiden innan han sover för natten. Kanske något jag borde prova eftersom han vaknar mellan kl. 03-05 och vill vara vaken en timme eller mer. Svårt att försöka hålla lillen vaken när storkillen kräver sin uppmärksamhet också.

• Tekla78

Min stackars plutt är jättedålig i magen. Vet inte alls om det är en allergisk reaktion mot något, tänder eller en förkylning (som jag inte märkt av) som gett diarré. Han är ju mjölk- och sojaallergiker vet jag, men jag funderar på vad han kan ha fått i sig som han reagerat på så. Har säkert bytt 8-10 bajsblöjor idag och ungefär lika många igår. Innan dess var han hård, så jag gav honom päron- och persikopuré. Tyckte inte det hände något så jag kokade russinpuré... Tycker dock inte att den lilla mängd russin skulle ge den reaktionen om det inte är allergi mot russin förstås.

Kan man vara allergisk mot lök (som fanns i en av barnmatsburkarna, dvs han fick i sig en mycket liten mängd)?

Tyvärr hade barnläkarmottagningen stängt denna vecka, ska ringa det första jag gör nästa vecka och boka tid med dietist.

Idag har Emil fått majsvälling (althera+maizena), morot/potatis, gröt med blåbärspuré och mer maizenavälling. Hoppas att det blir bättre nu och att det inte slår över åt andra hållet igen :(

• Tekla78

Momster, ja är den tom några nätter på raken visar det ju att hon börjar bli redo. Mycket utav kiss- & bajs-träningen är ju rent fysiologisk så det går ju inte att stressa fram något. Hur gammal är hon?

Anjiali, hur känner man om magmusklerna gått ihop? Kände att jag hade tid, lust och ork på eftermiddagen, så jag sökte på core och träningspass på Youtube och hittade träna-hemma.se. Sjukt effektiv träning som endast kräver en fri yta på golvet, gärna en matta iofs. Kändes så skönt när jag tränat och duschat! Har visserligen sprungit någon kilometer 3-4 gånger efter förlossningen, men inte mer än så.

• Tekla78

Tyckte det var svårt att känna, men tre fingrar brett är det inte, max två. Då antar jag att det är ok att köra igång ordentligt med magövningar. Har faktiskt gjort en del övningar med den tvärgående magmuskeln redan som hon visar i den andra videon.

• Tekla78

Ska till barnmorskan på måndag. Igår kände jag precis trådarna på spiralen och idag är de försvunna. De ska sticka ut ca 0,5-2cm. Blir lite nojig att livmodern börjat växa för att en liten simmare lurat spiralen. Håll tummarna för att det inte är så... :-S

Svar på tråden Juli bebis 2012